Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Søgemaskinepositionering

Web Statistik
Sådan finder du guldet

 

Du kan mange steder, bl.a. har på bufferzone.dk læse at din web statistik er meget vigtig og at du kan finde guld her hvis du kikker ordentligt efter, men der findes ikke mange beskrivelser at hvad så er man kan kikke efter, det forsøger denne artikel at råde bod på.

Hvilken statistik.

Før vi begynder at grave efter guldet, så er vi nok lige nødt til at kikke på hvilke forskellige løsninger der findes til at lave statistik, Der findes nemlig en række forskellige måder at gøre det på.

De fleste Web hoteller leverer også en statistik løsning så du kan følge med i din succes. Denne web statistik kan være en de selv har programmeret, eller en købeløsning baseret på f.eks. WebTrends, AWState eller anden tilsvarende. de fleste af disse statistikker er udmærkede, og leverer det meste af hvad man har brug for. Du kan sagtens klare dig med denne.

Google Analytics.

Der findes også er række forskellige online løsninger, F.eks. Google Analytics, der er gratis og giver et rigtig godt billede. Google Analytics er selvfølgelig tunet til Ggoogle, og særligt egnet til at følge adwords kampagner, men den kan også håndterer andre former for pay-per-click kampagner og lignende. Bufferzone.dk anvender bl.a. Google Analytics.

Enquisite

Enquisite er et relativt nyt program, der stadig er i beta, men som virker meget stabilt og uden de store problemer. Programmer er gratis og mere meinded mod søgemaskineoptimering end de andre mere generelle statistik programmer. Enquisite er stadig meget nyt, men bufferzone.dk anvender også denne.

AWstate

AWstate er en af de gamle kendinge som anvendes på masser af web hoteller og som også kan fås i en online udgave. Den er stabil og leverer udmærket og brugbar statistik.

Webalizer

Webalizer er nok den mest udbredte og kendte af disse programmer. Den fungerer nogenlunde på samme måde som AWState og giver mindst lige så brugbar statistik.

Hvilket program du anvender er ikke så væsentligt, blot du har noget af følge med i, hvordan skulle man ellers vide om man gør det rigtige. Mange nønes med en counter, og enkelte af counter programmerne har også det de kalder avanceret statistik, den kommer i nærheden af det er "rigtig" statistik program kan. Hvad du bruger er ikke afgørende, blot det giver oplysninger nok.

Besøgsstatistik.

Ordet besøgsstatistik dækker over en del forskellige, som f.eks. Hits, unik visitor, Repeat visitor, selv sider og båndbredde kan være medtaget her. Det som besøgsstatistikken skal give dig, er en følelse med hvordan dit sites besøges dagligt, ugentligt og hen over året og når dit site er flere år gammelt, bør du også kunne sige noget om dine sæsonmæssige bevægelser. Herudover skal besøgsstatistikken gerne vise dig at det går den rigtige vej, idet du gerne skulle se en stigning i antallet af besøg som tiden går. Faktisk vil du nogle gange kunne se ret markante stigninger, enten som peaks eller som at du har gjort noget i forhold til søgemaskinerne, der nu betyder at du generelt får mere trafik.

Henvisningsstatistik

Henvisningsstatistikken er normalt opdelt i henvisende web sites og henvisende søgemaskiner og dette er ganske fornuftigt da der er stor forskel på de to selvom de er indbyrdel afhængige, i hvert tilfælde når vi taler om Google.

Henvisende Web sites

De henvisende Web sites viser dig hvilke andre sites der linker til dig OG som giver dig trafik. Som du sikkert ved, så bruger Google antallet og kvaliteten af dine indkommende links til at rate dit site, jo flere og jo bedre links du har, jo bedre placeres dit site for dine vigtige søgeord. At holde øje med statistikken for henvisende web sites, vil vise dig hvem der linker til dig og hvor meget trafik disse links giver. Disse oplysninger kan du bruge til flere forskellige ting.

Du kunne måske finde ud af hvad der virker og hvad der ikke gør det. Om et link virker eller ej afhænger af en masse forskellige forhold. Hvor på siden linket sidder, er det et tekst link eller et billede link, hvordan er den aktive tekst (det der også kaldes anchor texten) formuleret, hvordan ser billedet ud, hvilke farver er brugt, hvor stort er billedet, i hvilken sammenhæng sidder linket osv. osv. osv. Ved at finde ud af hvad der virker og hvad der ikke gør det, vil du måske kunne bringe nogle af dine andre links til at virke bedre ved at samarbejde med de forskellige web mastere om ovenstående forhold.

Du vil måske kunne finde nye web sites der kunne linke til dig. Ved at kikke på hvem der allerede linker til dig, vil du måske kunne identificerer nye web sites hvor det kunne være relevant at bede om et link. Hvordan du skaffer disse links kan du læse om i artiklen Søgemaskineoptimering - De vigtige links. Du skal også være opmærksom på at der måske er mulighed for at skaffe flere links fra nogle af de sites der allerede linker til dig. Hvis argumentet for at linke var der i første omgang, så burde det være muligt at opfylde dette argument igen og ved du ikke hvad argumentet var, så spørg.

Du kunne måske opdage log spam. hvis din statistik er tilgængelig fra internettet uden beskyttelse, kan du være ude for at en hel masse tvivlsomme web sites pludselig begynder at linke til dig, dette kaldes log spam eller Referer spam og du vil kunne læse om det i detaljer i artiklen SEO - Blackhat Teckniques, Referer spam der er under udarbejdelse.

Du vil kunne se når din Link Bait virker. Link bait er når du skriver en artikel, laver nogle gode billeder, laver sjove animationer eller laver et eller andet, der har til formål at få andre til at linke til dig, og det er kun fantasien der sætter grænsen for hvad der kan bruges som link bait.


 

Sådan ser det ud når link bait virker, i dette tilfælde helt tilfældigt, men det illustrere godt hvordan det kan gøres. Her er der tale om artiklen Outsource til google, det er helt gratis Der i første omgang blev diskuteret på forummet Amino.dk, hvor der var en bruger, der fandt den god nok til at blive postet på News.dk og så kom statistikken til at se ud som herover. En illustration af at spændende artikler, hvis de eksponeres de rigtige steder kan generere en masse trafik, der senere kan blive til links og at de rigtige links kan give store mængder trafik.

Henvisende Søgemaskiner

I første omgang vil de tal statistikken giver blot være et antal, og det kan selvfølgelig ikke anvendes til de store analyser. Man bør kikke på forholdet mellem de enkelte søgemaskiner, således at man kan forsøge at sprede risikoen og gøre sig mindre afhængig af en enkelt søgemaskine. Læs f.eks. artiklen Google Stability index Number der siger noget om hvordan man regner sin afhængighed af google ud. Antallet af referrals, det vil sige den trafik man får fra de enkelte søgemaskiner, skal selvfølgelig sættes om mod den trafik man får totalt og man bør stræbe efter at sprede sine kilder således at en søgemaskine eller et web site ikke kan fjerne større dele at den trafik man får.

Søgeordsstatistik

Søgeordsstatistikken viser hvilke søgeord dit site er blevet fundet for, og her kan være både interessant og ganske underholdende læsning i blandt. Søgeordsstatistikken er i forhold til SEO ganske vigtig og fuld ar værdifulde oplysninger.

Først og fremmest kan du har kontrollerer hvordan dine valgte søgeord klare sig. Hvis du har lavet din søgeords analyse ordentligt, så bør størstedelen af den trafik du får via søgeord, selvfølgelig komme via disse vigtige søgeord og hvis din statistik ikke afspejler dette, såvil det ofte betyde at din optimeringsproces ikke er afsluttet ordentligt endnu. Hvordan du laver denne søgeordsanalyse kan du læse i artiklen Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord.

Når det er vigtigt at det er din valgte søgeord der klare sig godt, så er det selvfølgelig fordi disse passer bedst til din virksomhed, og dermed bør give den bedste konvertering. Hvis du sælger slikkepinde via dit web site og bliver fundet for søgeordet "røde motorcykler" så er det ikke særligt sandsynligt at nogen af de brugere der har fundet dit site for det søgeord, ender med at købe slikkepinde. Hvis du derimod klarede dig godt for ordet "røde slikkepinde" så er sandsynligheden for en konvertering af klik til køb meget større. Dette er årsagen til at søgeordsanalysen er vigtig, at optimeringen i henhold til søgeordsanalysen er vigtig og at du følger op på resultatet via din statistik. Netop Google Analytics giver fine muligheder for at opstille mål og for at følge med i netop konvertering.

Med hensyn til de søgeord, der ikke er en del at din søgeordsanalyse, så er der her et vælg af nye muligheder. Lige som eksemplet ovenfra, så kan du prøve og se om ikke du kan gøre et eller andet, så de brugere der finder dig via søgeordet "røde motorcykler" faktisk kunne bringes til at købe alligevel, når de nu er kommet her til. For de andre ord, er det et spørgsmål om yderligere optimering og hvis du kan se hvilke søgeord, der gør sig godt i hvilke søgemaskiner, så kunne du overveje hvorfor et søgeord f.eks. kun gør sig i MSN og ikke særlig godt i f.eks. Google og så gøre noget ved det. Lige netop til dette er Enquisite rigtig god.

Sårbarheden er et andet område hvor Enquisite er uundværlig. Du kan her se hvilke sider et søgeord har ført til fra hvilken søgemaskine, og dermed kan du ikke blot sige noget om din afhængighed af den enkelte søgemaskine, men faktisk analyserer dig frem til at kunne sige noget om din sårbarhed i forhold til søgemaskinerne, søgeord og dine enkelte sider og med denne viden kan du begynde at sprede din sårbarhed ud over flere søgemaskiner, flere søgeord og flere sider, og dermed gøre din sårbarhed væsentligt mindre.

Sidestatistik

Sidestatestikken giver dig en masse tak på hvordan dise sider klare sig, hvilke sider folk bruger som indgangssider, hvilke sider de bruger som udgangssider, hvor lang tid de bruger på den enkelte side osv osv. Lidt afhængig af hvilket site du driver, så kan du have forskellige interesser. Det kunne f.eks. være at du gerne vil have at dine brugere ender deres besøg med at købe noget, eller du kunne f.eks. ønske at dine brugere ser på så mange sider som muligt mens de er hos dig, eller at dine brugere ser nogle særlige sider. Lige gyldig hvad dine ønsker er, så kan din sidevisnings statistik fortælle dig noget om hvordan dit site klare sig. Google Analytics har f.eks. en funktionalitet, der hedder funnel vision. Her vil du kunne se om din navigation ikke fungerer optimalt og dermed rette det, så brugerne bedre bevæger sig efter dine ønsker.

Din sidestatistik kan du naturligvis også bruge i din sårbarhedsanalyse sammen med både din søgeords- og din henvisnings statistik.

Afsluttende bemærkninger

Denne artikel har kun lige kradset i overfladen af hvad du kan med din statistik. Den præcise brug afhænger af hvilket eller værktøj eller værktøjer du vælger at bruge. Det vil tage dig lidt tid før du kan se mønstrene og hvis du kan sammenholde de ting du ser i din statistik med ting du selv har gjort for at optimerer dit site, så bliver værdien at din statistik så meget større. Det skulle gerne ende med at din statistik blot virker som en bekræftelse på dine forventninger
 

Læs mere om søgemaskinepositionering her:

Søgemaskinepositionering - 5 minutter om dagen.
søgemaskinepositionering - Den store grundlæggende plan
søgemaskinepositionering - Web Statistik. Sådan finder du guld
søgemaskinepositionering - 

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Søgemaskinepositionering Web statistik. Sådan finder du guld Søgemaskinepositionering Web statistik. Sådan finder du guld Søgemaskinepositionering Web statistik. Sådan finder du guld Søgemaskinepositionering Web statistik. Sådan finder du guld Søgemaskinepositionering Web statistik. Sådan finder du guld