Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Søgemaskineoptimering

via Tema

At holde sit web site inden for et relativt veldefineret og snævert tema er, af flere forskellige årsager, en meget stor fordel. I forhold til brugerne er det en fordel fordi det er klart hvilke informationer der her er at hente på sitet, en del af dem der bruger sitet vil ofte have forkundskaber inden for temaet, hvilket kan udnyttes til at forbedre oplevelsen eller/og lette navigationen osv. hvis man ønsker dette. I forhold til søgemaskinerne er et tematisk rent site også en stor fordel. Det er let for søgemaskinen at se hvad sitet handler om og dermed lettere at range i forhold til andre sites. Det er lettere at opnå gode placeringer og gode resultater af AdWords kampagner idet det er lettere for søgemaskinen at sørge for god sammenhæng mellem annoncen og den side der er placeret på og endeligt er det lettere for webmasteren af optimere sitet, både med hensyn til optimering af søgeord og med hensyn til det at skaffe relevante links tilbage til sitet.

Søgeordsanalysen er Alfa og Omega.

Søgeordsanalysen er selve forudsætningen for alt det efterfølgende vi laver. Hvis denne ikke gennemførers ordentligt, så er resten faktisk ganske lige meget. Når vi snakker tema, så får søgeordsanalysen yderligere det element at vi er nødt til at være lidt ekstra stramme i vores udvælgelse af søgeord. Hver gang beslægtede ord, eller ord der befinder sig på kanten af hvad man ville betragte som inden for tema, så skal det nøje overvejes om dette i virkeligheden skal med. Om ordet giver så meget trafik at det er berettiget eller og der i stedet formukser og forplumre det tematiske billede. 

Semantisk kontrol af søgeord.

For at kunne ramme temaet mere præcist, kan du undersøge hvilke semantiske sammenhænge f.eks. google har fastsat for ordet. Prøv f. eks at søge med ~sport i Google, ~ kaldes en tilte og er den operator der sætter Google i semantisk søgemode. Du vil her se et antal resultatsider hvor andre ord end sport er highlightet. Ved et hurtigt gennemsyn af de første 3 til 5 resultatsider vil du se og ordene sport, fitness, news, basketball, tennis, baseball, football (soccer) i google har en semantisk forbindelse. Dette bør resulterer i at du foretager en søgeordsanalyse af alle disse ord med henblik på at identificerer hvilke søgesætninger det kan betale sig at optimerer til. Alle disse ord bør forekomme prominent i sites indhold, da deres tilstedeværelse er med til at forstærke det tematiske indtryk.

Den interne linkstruktur.

Den interne linkstruktur er væsentlig idet den kan medvirke til at forstærke den tematiske sammenhæng. Du vil når du laver din søgeordsanalyse se, at der er en vis spredning i de søgeord, der ligger inden for temaet. For at det hele ikke skal fremstå som en stor sammenrodet pærevælling, kan du bruge linkstrukturen til at samle elementerne hvor de naturligt høre hjemme og dermed få sammenhæng i feltet af søgeord. Indholdet bør hænge naturligt sammen så det samlede indhold fortæller hele historien. Linkene mellem de enkelte sider giver kapitlernes rækkefølge og betyder derfor alt for hvordan sammenhængen ses. Gør det forkert og du får en usammenhængende historie og dermed et usammenhængende tema. Gør det rigtigt og du får en bestseller.

Hvem du linker til.

Her har vi fat i et meget vigtigt område og et område der ofte overses af webmasterne. Dem du linker til siger ganske meget om hvilket tema dit site har og derfor er det rigtig vigtigt at du linker til de rigtige sites, og undlader at linke til de forkerte sites.

En del af søgeordsanalysen handler om at identificerer hvilke andre sites der skal linkes til for at forstærke temaet. Du vil for alle dine søgeord foretage kontrolsøgninger for at kunne sige noget om søgeordets relevans og realisme. Her bør du også kikke på hvilke sites der ellers er optaget for dette søgeord. Hvis søgeordet f.eks. har et autoritativt site, også kaldet et HUB site, så SKAL du linke til dette site alle de steder hvor det falder naturligt, Hvis vi taler HUB sites, bør du oven i købet overveje at lave linket som en fast del af designet. Hvis du f.eks. søger på TV2, så vil du se at www.tv2.dk ikke overraskende er HUB sit for denne søgning. Du vil også se at et at de kategori links du finder under TV2 har linkteksten Sport, hvilket gør TV2 et relevant Site at linke til for en sportsside i Danmark. Du bør benytte samme metode til at identificerer beslægtede Autoritative sites for andre ord.

Søgninger med operatoren Link: kan også sige dig noget om hvem du bør linke til. Hvis du f.eks. har identificeret www.tv2.dk som et autoritativt site inden for dit tema, så søg med link:www.tv2.dk for at se hvem der ellers linker til tv2. Dette vil give dig en række andre vigtige sites inden for dit tema du bør linke til. Vær selektiv i hvilke sites du udvælger, det skal være sites der er væsentlige og som naturligt kan tilføre dit indhold noget. Hvis du finder et meget vigtigt site, som du har svært ved at linke til naturligt, så overvej at skrive noget nyt indhold der giver dig denne naturlige mulighed

Husk også billeder og grafik

At billeder og grafik understøtter det indhold der findes på siderne er naturligt, men man skal huske at søgemaskiner ikke kan se links, man er derfor nødt til at optimerer den søgemæssige del af grafikken separat. I denne sammenhæng starter vi med sleve billederne og grafikken og dennes fil navngivning, der bør indeholde søgeord inden for tema, også alt tags bør indeholde disse søgeord. Herudover skal man huske at der findes en række særlige tjenester for billeder og grafik, ligesom google webmasters tools har nogle muligheder for at give google besked at grafikken på sitet også skal medtages. De tjenester det her tænkes på betegnes næsten alle som Social Bookmarking sites og de mest ekendte blandt dem er sites sim Fliker, Facebook, Myspace og tilsvarende sites. Du kan læse mere og søgeoptimering via billedsøgning på dette site.  

Både Internettet og dit tema er dynamiske.

Det er væsentligt at huske at Internettet grundlæggende er dynamiskt og at et tema derfor også vil udvikle sig dynamiskt. Foretag jævnlige semantiske søgninger med dine væsentlige søgeord, for at se om google har fundet nye semantiske sammenhænge. Følg med i hvad der rør sig derude, så du kan hoppe med på vognen der hvor det er relevant. Et eksempel herpå kunne være det netop overstående folketingsvalg, hvor tjenesten facebook blev meget populær i valgkampen. En sådan pludselig popularitet bør være signal til at man lige kikker forbi mediet for at se om der her skulle være nogle muligheder, direkte eller indirekte, der så kan udnyttes. Det er vigtigt at vide hvad der rør sig og at være tilstede blandt de første så man ikke pludselig har år at skulle indhente i forhold til sine konkurrenter

Hvem der linker til dig

Det er umuligt for dig at kontrollerer hvem der linker til dig, men du kan kontrollerer hvem du aktivt forsøger at få til at linke til dig og hvis du er heldig og god, så kan du måske også få indflydelse på hvad der står i teksten hos de sites der linker. Du vil opdage at jo bedre dit site rammer sit tema og jo mere præcist det ligger inden for rammerne, jo lettere bliver det også at få andre til at linke til dit site. Din prioritering i arbejdet bør være således at du først arbejder med indhold, derefter med den interne struktur, derefter med hvem du linker til. Når du har opnået en fornuftig indledende placering i søgemaskinerne, bør du iværksætte arbejdet med at skaffe links fra nogle af de hoved sites du har identificeret under søgeordsanalysen.

Aktiv brug af sitet.

Som en del af søgeordsanalysen vil du identificerer de fora, blogs og mailingslister, der er relevante for dit valgte tema. I disse ressourcer skal du anvende dit website aktivt. Dette kan f.eks. gøres ved at du opfanger emner og spørgsmål der er oppe i tiden. Du sørger så for hurtigt at behandle disse emner, hvorunder svare på de spørgsmål der stilles, gerne med din personlige holdning som en central del af det skrevne. Efterfølgende kan du så i dine gode og uddybende svar referere til dine artikler på dit site via et link. Du vil opdage at forum moderatorer og blog ejere ikke betragter links til gode indholdstunge artikler, der faktisk handler om det der diskuteres og besvare nogle af de spørgsmål der stilles, som spam. Du vil også opdage at efterhånden som du som person og dit web site opnår status som ressourceperson og site så vil andre begynde at linke til det og citere dig i deres svar til andre og hermed opnår du "gratis" omtale og links. Næste skridt er så at du opdager at andre sites begynder at linke til dit site som en del at deres arbejde på at tydeliggøre deres tema. 

Læs mere om søgemaskineoptimering her:

Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål, selvhenter

Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde

Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site

Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Søgemaskineoptimering via tema med Bufferzone Søgemaskineoptimering via tema med Bufferzone Søgemaskineoptimering via tema med Bufferzone Søgemaskineoptimering via tema med Bufferzone Søgemaskineoptimering via tema med Bufferzone