Søgemaskineoptimering
via Tema
At holde sit web site inden for et relativt
veldefineret og snævert tema er, af flere forskellige årsager, en
meget stor fordel. I forhold til brugerne er det en fordel fordi det
er klart hvilke informationer der her er at hente på sitet, en del
af dem der bruger sitet vil ofte have forkundskaber inden for
temaet, hvilket kan udnyttes til at forbedre oplevelsen eller/og
lette navigationen osv. hvis man ønsker dette. I forhold til
søgemaskinerne er et tematisk rent site også en stor fordel. Det er
let for søgemaskinen at se hvad sitet handler om og dermed lettere
at range i forhold til andre sites. Det er lettere at opnå gode
placeringer og gode resultater af AdWords kampagner idet det er
lettere for søgemaskinen at sørge for god sammenhæng mellem annoncen
og den side der er placeret på og endeligt er det lettere for
webmasteren af optimere sitet, både med hensyn til optimering af
søgeord og med hensyn til det at skaffe relevante links tilbage til
sitet.
Søgeordsanalysen er Alfa og Omega.
Søgeordsanalysen er selve forudsætningen for alt
det efterfølgende vi laver. Hvis denne ikke gennemførers ordentligt,
så er resten faktisk ganske lige meget. Når vi snakker tema, så får
søgeordsanalysen yderligere det element at vi er nødt til at være
lidt ekstra stramme i vores udvælgelse af søgeord. Hver gang
beslægtede ord, eller ord der befinder sig på kanten af hvad man
ville betragte som inden for tema, så skal det nøje overvejes om
dette i virkeligheden skal med. Om ordet giver så meget trafik at
det er berettiget eller og der i stedet formukser og forplumre det
tematiske billede.
Semantisk kontrol af søgeord.
For at kunne ramme temaet mere præcist, kan du
undersøge hvilke semantiske sammenhænge f.eks.
google har fastsat
for ordet. Prøv f. eks at søge med ~sport i Google, ~ kaldes en
tilte og er den operator der sætter Google i semantisk søgemode. Du
vil her se et antal resultatsider hvor andre ord end sport er
highlightet. Ved et hurtigt gennemsyn af de første 3 til 5
resultatsider vil du se og ordene sport, fitness, news, basketball,
tennis, baseball, football (soccer) i google har en semantisk
forbindelse. Dette bør resulterer i at du foretager en
søgeordsanalyse af alle disse ord med henblik på at identificerer
hvilke søgesætninger det kan betale sig at optimerer til. Alle disse
ord bør forekomme prominent i sites indhold, da deres
tilstedeværelse er med til at forstærke det tematiske indtryk.
Den interne linkstruktur.
Den interne linkstruktur er væsentlig idet den kan
medvirke til at forstærke den tematiske sammenhæng. Du vil når du
laver din søgeordsanalyse se, at der er en vis spredning i de
søgeord, der ligger inden for temaet. For at det hele ikke skal
fremstå som en stor sammenrodet pærevælling, kan du bruge
linkstrukturen til at samle elementerne hvor de naturligt høre
hjemme og dermed få sammenhæng i feltet af søgeord. Indholdet bør
hænge naturligt sammen så det samlede indhold fortæller hele
historien. Linkene mellem de enkelte sider giver kapitlernes
rækkefølge og betyder derfor alt for hvordan sammenhængen ses. Gør
det forkert og du får en usammenhængende historie og dermed et
usammenhængende tema. Gør det rigtigt og du får en bestseller.
Hvem du linker til.
Her har vi fat i et meget vigtigt område og et
område der ofte overses af webmasterne. Dem du linker til siger
ganske meget om hvilket tema dit site har og derfor er det rigtig
vigtigt at du linker til de rigtige sites, og undlader at linke til
de forkerte sites.
En del af søgeordsanalysen handler om at
identificerer hvilke andre sites der skal linkes til for at
forstærke temaet. Du vil for alle dine søgeord foretage
kontrolsøgninger for at kunne sige noget om søgeordets relevans og
realisme. Her bør du også kikke på hvilke sites der ellers er
optaget for dette søgeord. Hvis søgeordet f.eks. har et autoritativt
site, også kaldet et HUB site, så SKAL du linke til dette site alle
de steder hvor det falder naturligt, Hvis vi taler HUB sites, bør du
oven i købet overveje at lave linket som en fast del af designet.
Hvis du f.eks. søger på TV2, så vil du se at
www.tv2.dk ikke overraskende er HUB
sit for denne søgning. Du vil også se at et at de kategori links du
finder under TV2 har linkteksten Sport, hvilket gør TV2 et relevant
Site at linke til for en sportsside i Danmark. Du bør benytte samme
metode til at identificerer beslægtede Autoritative sites for andre
ord.
Søgninger med operatoren Link: kan også sige dig
noget om hvem du bør linke til. Hvis du f.eks. har identificeret
www.tv2.dk som et autoritativt site inden for dit tema, så søg med
link:www.tv2.dk for at se hvem der ellers linker til tv2. Dette vil
give dig en række andre vigtige sites inden for dit tema du bør
linke til. Vær selektiv i hvilke sites du udvælger, det skal være
sites der er væsentlige og som naturligt kan tilføre dit indhold
noget. Hvis du finder et meget vigtigt site, som du har svært ved at
linke til naturligt, så overvej at skrive noget nyt indhold der
giver dig denne naturlige mulighed
Husk også billeder og grafik
At billeder og grafik understøtter det indhold der
findes på siderne er naturligt, men man skal huske at søgemaskiner
ikke kan se links, man er derfor nødt til at optimerer den
søgemæssige del af grafikken separat. I denne sammenhæng starter vi
med sleve billederne og grafikken og dennes fil navngivning, der bør
indeholde søgeord inden for tema, også alt tags bør indeholde disse
søgeord. Herudover skal man huske at der findes en række særlige
tjenester for billeder og grafik, ligesom google webmasters tools
har nogle muligheder for at give google besked at grafikken på sitet
også skal medtages. De tjenester det her tænkes på betegnes næsten
alle som Social Bookmarking sites og de mest ekendte blandt dem er
sites sim Fliker, Facebook, Myspace og tilsvarende sites. Du
kan læse mere og søgeoptimering via billedsøgning på dette site.
Både Internettet og dit tema er dynamiske.
Det er væsentligt at huske at Internettet
grundlæggende er dynamiskt og at et tema derfor også vil udvikle sig
dynamiskt. Foretag jævnlige semantiske søgninger med dine væsentlige
søgeord, for at se om google har fundet nye semantiske sammenhænge.
Følg med i hvad der rør sig derude, så du kan hoppe med på vognen
der hvor det er relevant. Et eksempel herpå kunne være det netop
overstående folketingsvalg, hvor tjenesten facebook blev meget
populær i valgkampen. En sådan pludselig popularitet bør være signal
til at man lige kikker forbi mediet for at se om der her skulle være
nogle muligheder, direkte eller indirekte, der så kan udnyttes. Det
er vigtigt at vide hvad der rør sig og at være tilstede blandt de
første så man ikke pludselig har år at skulle indhente i forhold til
sine konkurrenter
Hvem der linker til dig
Det er umuligt for dig at kontrollerer hvem der
linker til dig, men du kan kontrollerer hvem du aktivt forsøger at
få til at linke til dig og hvis du er heldig og god, så kan du måske
også få indflydelse på hvad der står i teksten hos de sites der
linker. Du vil opdage at jo bedre dit site rammer sit tema og jo
mere præcist det ligger inden for rammerne, jo lettere bliver det
også at få andre til at linke til dit site. Din prioritering i
arbejdet bør være således at du først arbejder med indhold, derefter
med den interne struktur, derefter med hvem du linker til. Når du
har opnået en fornuftig indledende placering i søgemaskinerne, bør
du iværksætte arbejdet med at skaffe links fra nogle af de hoved
sites du har identificeret under søgeordsanalysen.
Aktiv brug af sitet.
Som en del af søgeordsanalysen vil du
identificerer de fora, blogs og mailingslister, der er relevante for
dit valgte tema. I disse ressourcer skal du anvende dit website
aktivt. Dette kan f.eks. gøres ved at du opfanger emner og spørgsmål
der er oppe i tiden. Du sørger så for hurtigt at behandle disse
emner, hvorunder svare på de spørgsmål der stilles, gerne med din
personlige holdning som en central del af det skrevne. Efterfølgende
kan du så i dine gode og uddybende svar referere til dine artikler
på dit site via et link. Du vil opdage at forum moderatorer og blog
ejere ikke betragter links til gode indholdstunge artikler, der
faktisk handler om det der diskuteres og besvare nogle af de
spørgsmål der stilles, som spam. Du vil også opdage at efterhånden
som du som person og dit web site opnår status som ressourceperson
og site så vil andre begynde at linke til det og citere dig i deres
svar til andre og hermed opnår du "gratis" omtale og links. Næste
skridt er så at du opdager at andre sites begynder at linke til dit
site som en del at deres arbejde på at tydeliggøre deres tema.
Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|