Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Søgemaskinemarkedsføring

 via billedesøgning

En noget overset, eller måske snare en relativt ny og derfor endnu ikke opdaget mulighed for at optimerer og markedsføre sit web site til søgemaskinerne er søgemaskinemarkedsføring via billedesøgning. Billedsøgning eller/og billede deling er det hurtigst voksende område inden for søgemaskinebrug. Nye tjenester og ressourcer ser dagens lys og gamle etablerede søgemaskiner arbejder hårdt for at tilføje disse disse muligheder og ser vi f.eks. på google, der nok er længst fremme, så er billede søgningen ganske langsomt ved at blive inkorporeret i den normale kontekstuelle søgning, prøv at søge på "VW logo".

I dag foregår decideret billedesøgning således både fra de store søgemaskiner, men også fra dedikerede billede delings sites som Flickr, Webshots, PBase, Fotki og fra sites, der mere må betegnes som Social bookmarking sites, herunder f.eks. MySpace, Facebook. Den største på dette marked er Google, både på grund at googles almindelig status i markedet, på grund af googles alder, størrelsen af googles database og så googles helt generelle villighed til a gå nye veje og tilføje funktionalitet der gør google bredere og mere favnende på godt og ondt.

Google Webmasters Tool igen

Google webmasters tool har allerede været behandlet i en anden artikel, men fordi den udvikler sig så hurtigt, er vi nødt til at tage den op her igen, der er nemlig kommet en ny lille og helt uskyldig udseende mulighed, der netop handler om billede søgning.

Inde på webmasters tool er der et link der hedder Enhanced Image Search, hvor man kan enable denne mulighed for sit web site.  En enabling her betyder blot at web sitets billeder tilmeldes systemet, hvorefter to af hinanden uafhængige personer vil gennemse billederne og  "vedhæfte" hvert billede nogle labels. programmet går ud på at deltagerne evaluere og keyword labler hinandens billeder til fælles gavn og google har efter sigende stor succes med programmet.

Hvad giver sådan et program så.

Den korte version er at det er endnu en kanal at give google og andre søgemaskiner søgeords "signaler" så det bliver endnu tydeligere for google hvad sitet handler om og netop sitets tema har stor betydning for placeringen, for matchningen af adsense annoncer og andre væsentlige ting. Men der er andet og mere i det. Den kloge fremsynede webmaster kan bruge dette aktivt til promotion ved

  • Sigende navngivning af alle billeder og gerne en navngivning der indeholder søgeordene
  • Flere billeder på web sitet inden for "produktet". Sælger web sitet børnetøj, så gør noget vil billederne så web sitets billeder bliver fundet når der søges på børnetøj i billede søgningerne
  • Tilmelding af billederne til tjenester som Flickr, Webshots, PBase, Fotki
  • Generel forbedring af billedernes kvalitet, så de egner sig til denne slags søgning

Dette område har flere fordele i forhold til almindelig traditionel SEO. Dels er konkurrencen pt. ikke så stor, vi er på relativt uopdyrket land. Dels indeholder denne billedesøgningsoptimering en hel del signalkanaler i forhold til søgemaskinerne og deres opfattelse at sitets tema og endeligt kan billeder "tale" til de brugere der finder den i en billede søgning på en helt anden og mere naturlig måde end tekst. Vi taler om et andet "sprog" end traditionel søgemaskineoptimering. Med programmer som webmasters tools Enhanced Image Search er det mennesker der "taler" til mennesker og det er oftest lettere for almindelige mennesker at håndterer end når der skal tales til en algoritme.

Råd og vejledning

Brug egne billeder. Originalitet er væsentligt både for søgemaskinerne og deres brugere. Ved at bruge egne billeder, sikre du dig dels mod problemer omkring copyright og ophavsret og dels vil det også have meget større effekt at du har noget som de andre ikke har.

Billede kvaliteten. Kvaliteten af billederne er væsentlig da billedernes kvalitet smitter af på dit site. Gode sites har gode billeder, så let kan det siges. Hvis du ikke selv har kompetencen, så arbejd sammen med en fotograf. Husk billederne skal "Fange øjet" også som Thumbnail. Kontrast, iøjnefaldende  farver og motiver der også virker i det lille format. Enkelthed

Brug Standard format. Søgemaskiner kan godt lide at forenkle tingende, det gør dem lettere at behandle for algoritmerne. Brug .jpg il fotos og .gif til grafik så enkelt kan det siges.

Navngivning er vigtig. Navngivningen er selvfølgelig vigtig, og der er her væsentligt at undgå ligegyldig markedsføringssluder eller automatisk tildeling af navne. Giv billedet et sigende og beskrivende navn, der kommunikerer hvad billedet viser og lav gerne en eller anden konsistent navngivningskonvention, som du anvender hele tiden.

Udnyt tagging. Mange at billede delingstjenesterne bruger tags, hvor de brugere der submitter billederne kan tilføje tags til hvert enkelt billede. Brug de samme regler som for navngivningen. undgå markedsføringssluder og lav gerne dit taggings system på forhånd så de bliver så sigende for hvad der er på dine billeder som muligt

Tænk stort og bredt. Hvis du f.eks. sælger børnetøj, så prøv at ramme din målgruppe lidt bredere. I stedet for at fokuserer udelukkende på tøj, så hav også billeder der blot rammer gruppen forældre. Det kunne f.eks. være, glade børn, søde børn kønne børn, børn, børnefamilier, gravide, legepladser, ferie med børn, legetøj, skolebilleder, sports billeder, børnefødselsdage, højtider osv. osv. osv. Det er kun fantasien der sætter grænsen.

Optimer dit billedgalleri. Når du laver dit billedgalleri på dit site, så prøv at optimerer den side du placerer hvert enkelt billede på. Udover det gode billede, så hav noget sigende tekst, en sigende overskrift og alt samme med et halvt øje på dine relevante søgeord, uden at det overskygger markant.

Billederne skal være tilgængelige. Husk at dine billeder skal være placeret så søgemaskinernes robotter kan nå dem. Det nytter ikke at gemme dem i Flash filer, eller lave smarte jevascript "klik her for stort billede", for så kan botterne ikke nå dem, og dermed for du intet ud af dine billeder.

Bruger mindede. Hvis dette skal virke markedsføringsmæssigt, så skal to ting være i orden. Billederne skal kunne rangerer godt i de forskellige søgemaskiners billedsøgninger for gode søgeord, og billederne skal være af en sådan kvalitet og motivet af en sådan type at folk faktisk trykker på billederne.

Søgemaskinemarkedsføring for almindelige mennesker.

Søgemaskinemarkedsføring via billeder er nok en smule mindre specialist tungt end SEO er i almindelighed. Dels er det ikke raketvidenskab at få sine billeder til at være godt placeret i de forskellige billedsøgningsprogrammer, og dels er det at tage gode billeder som folk vil klikke på slet ikke SEO. Så har du et mindre professionelt web site, og har behov for at markedsføre nogle produkter eller tjenester, så kunne billederne være en af vejene for dig at gå. En vej, der pt, ikke er så befærdet som så mange andre

Læs mere om Søgemaskinemarkedsføring.

Søgemaskinemarkedsføring - Køb kvalificeret omtale og trafik med Semoblog
Søgemaskinemarkedsføring - Via billedesøgning

Søgemaskinemarkedsføring - Sådan virker søgemaskinerne

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Søgemaskinemarkedsføring via billedesøgning Søgemaskinemarkedsføring via billedesøgning Søgemaskinemarkedsføring via billedesøgning Søgemaskinemarkedsføring via billedesøgning Søgemaskinemarkedsføring via billedesøgning