Søgemaskinemarkedsføring
via
billedesøgning
En noget overset, eller måske snare en relativt ny
og derfor endnu ikke opdaget mulighed for at optimerer og
markedsføre sit web site til søgemaskinerne er
søgemaskinemarkedsføring via billedesøgning. Billedsøgning eller/og
billede deling er det hurtigst voksende område inden for
søgemaskinebrug. Nye tjenester og ressourcer ser dagens lys og gamle
etablerede søgemaskiner arbejder hårdt for at tilføje disse disse
muligheder og ser vi f.eks. på google, der nok er længst fremme, så
er billede søgningen ganske langsomt ved at blive inkorporeret i den
normale kontekstuelle søgning, prøv at søge på "VW logo".
I dag foregår decideret billedesøgning således både fra de store
søgemaskiner, men også fra dedikerede billede delings sites som
Flickr, Webshots, PBase, Fotki og fra sites, der mere må betegnes
som Social bookmarking sites, herunder f.eks. MySpace, Facebook. Den
største på dette marked er Google, både på grund at googles
almindelig status i markedet, på grund af googles alder, størrelsen
af googles database og så googles helt generelle villighed til a gå
nye veje og tilføje funktionalitet der gør google bredere og mere
favnende på godt og ondt.
Google Webmasters Tool igen
Google webmasters tool har allerede været
behandlet i en anden artikel, men fordi den udvikler sig så hurtigt,
er vi nødt til at tage den op her igen, der er nemlig kommet en ny
lille og helt uskyldig udseende mulighed, der netop handler om
billede søgning.
Inde på webmasters tool er der et link der hedder Enhanced Image
Search, hvor man kan enable denne mulighed for sit web site. En
enabling her betyder blot at web sitets billeder tilmeldes systemet,
hvorefter to af hinanden uafhængige personer vil gennemse billederne
og "vedhæfte" hvert billede nogle labels. programmet går ud på at
deltagerne evaluere og keyword labler hinandens billeder til fælles
gavn og google har efter sigende stor succes med programmet.
Hvad giver sådan et program så.
Den korte version er at det er endnu en kanal at
give google og andre søgemaskiner søgeords "signaler" så det bliver
endnu tydeligere for google hvad sitet handler om og netop sitets
tema har stor betydning for placeringen, for matchningen af adsense
annoncer og andre væsentlige ting. Men der er andet og mere i det.
Den kloge fremsynede webmaster kan bruge dette aktivt til promotion
ved
- Sigende navngivning af alle billeder og gerne
en navngivning der indeholder søgeordene
- Flere billeder på web sitet inden for
"produktet". Sælger web sitet børnetøj, så gør noget vil
billederne så web sitets billeder bliver fundet når der søges på
børnetøj i billede søgningerne
- Tilmelding af billederne til tjenester som
Flickr, Webshots, PBase, Fotki
- Generel forbedring af billedernes kvalitet,
så de egner sig til denne slags søgning
Dette område har flere fordele i forhold til almindelig traditionel
SEO. Dels er konkurrencen pt. ikke så stor, vi er på relativt
uopdyrket land. Dels indeholder denne billedesøgningsoptimering en
hel del signalkanaler i forhold til søgemaskinerne og deres
opfattelse at sitets tema og endeligt kan billeder "tale" til de
brugere der finder den i en billede søgning på en helt anden og mere
naturlig måde end tekst. Vi taler om et andet "sprog" end
traditionel søgemaskineoptimering. Med programmer som webmasters
tools Enhanced Image Search er det mennesker der "taler" til
mennesker og det er oftest lettere for almindelige mennesker at
håndterer end når der skal tales til en algoritme.
Råd og vejledning
Brug egne
billeder. Originalitet er væsentligt
både for søgemaskinerne og deres brugere. Ved at bruge egne
billeder, sikre du dig dels mod problemer omkring copyright og
ophavsret og dels vil det også have meget større effekt at du har
noget som de andre ikke har.
Billede kvaliteten.
Kvaliteten af billederne er væsentlig da billedernes kvalitet
smitter af på dit site. Gode sites har gode billeder, så let kan det
siges. Hvis du ikke selv har kompetencen, så arbejd sammen med en
fotograf. Husk billederne skal "Fange øjet" også som Thumbnail.
Kontrast, iøjnefaldende farver og motiver der også virker i det
lille format. Enkelthed
Brug Standard format.
Søgemaskiner kan godt lide at forenkle tingende, det gør dem lettere
at behandle for algoritmerne. Brug .jpg il fotos og .gif til grafik
så enkelt kan det siges.
Navngivning er vigtig.
Navngivningen er selvfølgelig vigtig, og der er her væsentligt at
undgå ligegyldig markedsføringssluder eller automatisk tildeling af
navne. Giv billedet et sigende og beskrivende navn, der kommunikerer
hvad billedet viser og lav gerne en eller anden konsistent
navngivningskonvention, som du anvender hele tiden.
Udnyt tagging. Mange at
billede delingstjenesterne bruger tags, hvor de brugere der
submitter billederne kan tilføje tags til hvert enkelt billede. Brug
de samme regler som for navngivningen. undgå markedsføringssluder og
lav gerne dit taggings system på forhånd så de bliver så sigende for
hvad der er på dine billeder som muligt
Tænk stort og bredt. Hvis du
f.eks. sælger børnetøj, så prøv at ramme din målgruppe lidt bredere.
I stedet for at fokuserer udelukkende på tøj, så hav også billeder
der blot rammer gruppen forældre. Det kunne f.eks. være, glade børn,
søde børn kønne børn, børn, børnefamilier, gravide, legepladser,
ferie med børn, legetøj, skolebilleder, sports billeder,
børnefødselsdage, højtider osv. osv. osv. Det er kun fantasien der
sætter grænsen.
Optimer
dit billedgalleri. Når du laver dit billedgalleri på dit site,
så prøv at optimerer den side du placerer hvert enkelt billede på.
Udover det gode billede, så hav noget sigende tekst, en sigende
overskrift og alt samme med et halvt øje på dine relevante søgeord,
uden at det overskygger markant.
Billederne skal være tilgængelige.
Husk at dine billeder skal være placeret så søgemaskinernes robotter
kan nå dem. Det nytter ikke at gemme dem i Flash filer, eller lave
smarte jevascript "klik her for stort billede", for så kan botterne
ikke nå dem, og dermed for du intet ud af dine billeder.
Bruger mindede. Hvis dette
skal virke markedsføringsmæssigt, så skal to ting være i orden.
Billederne skal kunne rangerer godt i de forskellige søgemaskiners
billedsøgninger for gode søgeord, og billederne skal være af en
sådan kvalitet og motivet af en sådan type at folk faktisk trykker
på billederne.
Søgemaskinemarkedsføring for almindelige
mennesker.
Søgemaskinemarkedsføring via billeder er nok en
smule mindre specialist tungt end SEO er i almindelighed. Dels er
det ikke raketvidenskab at få sine billeder til at være godt
placeret i de forskellige billedsøgningsprogrammer, og dels er det
at tage gode billeder som folk vil klikke på slet ikke SEO. Så har
du et mindre professionelt web site, og har behov for at markedsføre
nogle produkter eller tjenester, så kunne billederne være en af
vejene for dig at gå. En vej, der pt, ikke er så befærdet som så
mange andre
Læs mere om Søgemaskinemarkedsføring.
Søgemaskinemarkedsføring - Køb
kvalificeret omtale og trafik med Semoblog
Søgemaskinemarkedsføring - Via billedesøgning
Søgemaskinemarkedsføring - Sådan virker søgemaskinerne Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|
|