Søgemaskineoptimering
Optimering af en
side til et ord.
Søgemaskineoptimering kræver at
man kan optimerer, det kommer næppe bag på nogen. For at gøre
tingene overskuelige og enkle, kikker vi har på de elementer der
skal til at optimerer en side til et søgeord. Der skal ikke være
tvivl om at den mest effektive optimering opnås med kun et søgeord
pr. side, men der kan være argumenter for at det er hele sætninger
man optimerer til og det gøres i princippet på samme måde idet man
forsøger at betragte en sætning som et ord.
Optimeringen drejer sig om at
sørge for at søgemaskinen opfatter at vores søgeord er det vigtigste
ord på denne side og at indeholder handler om søgeordet og har mange
gode informationer og således bør placeres godt for dette søgeord.
Det opnås via at placerer søgeordet de rigtige steder i koden og i
teksten, i rette mængde og på rette måde.
Søgeord i koderne.
Vi starter med det er mest
håndgribeligt og der for lettest at forstå. Og vi forsøger at
prioriterer tingende efter vigtighed, ikke blot vigtighed i forhold
til placering, men også vigtighed i forhold til konvertering
(begrebet bliver forklaret i artiklen
søgemaskineoptimering - de vigtige links)
Title taggen
er meget vigtig, dels tæller den højt i placeringssammenhæng, og
title taggen bruges ofte som den aktive del af søgemaskinernes links
på deres resultatsider. Sørg for at have søgeordet med i title
taggen, gerne som det første ord, men sørg for at title taggen er
beskrivende i forhold til det der er i sidens indhold og skrevet på
en måde der fanger øjnene. Gør det gerne kort og se evt hvad andre
sites har skrevet for lige netop dette søgeord og lav så noget der
er lidt bedre. Title taggen skal være unik på alle dine sider, da
ens title tags f.eks. i Google vil give dig det der kaldes sublemental results og der skal undgås. Du vil opdage at det har en
stor effekt i forhold til konvertering at linket på resultatsiden er
enslydende med det folk har søgt på. Hvis du f.eks. søger på
”opskrifter på blåbærtærte med fløde” så vil du oftest vælge at
trykke på del link der er formuleret på samme måde, også selvom det
link måske er nr. 5 i række og du klikker her først. Der e derfor en
pointe i at udforme Title taggen som de mest populære søgninger.
Hvis der er flere søgninger der er populære inden for samme felt, så
lav 2 forskellige sider, med forskelligt indhold og forskellige
title tags.
Overskrifter (H tags)
bruges afsøgemaskinerne som en væsentlig faktor til at bestemme hvad
siderne handler om og du bør dels bruge H tags til at markerer dine
overskrifter med, da søgemaskinerne læser dem som sådan og du bør
have søgeord, gerne forrest, i dine H tags. Søgemaskinernes
vurdering af H tags følger selvfølgelig den indbyggede rækkefølge
således at H1 taggen er mere værd end H2 taggen og så videre.
H tags ser ikke nødvendigvis
godt ud og passer ofte ikke ind i dit design. Dette bør du så styre
vis CSS og på denne måde har du fuldstændig kontrol over hvordan de
forskellige tags ser ud.
Fil og biblioteksnavne
er også vigtige faktor og du kan, for den sags skyld placerer
domænenavne i samme gruppe. Hvis du har muligheden for at bruge
søgenavne som fil- og biblioteksnavne, så gør det. Det samme forhold
som ved title taggen gælder her, udform navngivningen så den ligner
det der søges efter.
META Description
og META keyword har betydning, men slet ikke I den grad det
havde for år siden. De skal selvfølgelig være i orden, men der skal
mere og andet til før det batter.
Du skal vide at mange
søgemaskiner bruger META description som den tekst de skriver under
den aktive link tekst (altså title taggen) på deres resultatsider.
Hvis du har lavet søgeordsanalysen ordentligt ved du allerede nu
hvad de andre sites, der er godt optaget for dette søgeord, har
skrevet i deres META description. Lav noget de rer bedre end dem,
mere sigende, bedre formuleret, søgeordet skal indgå i teksten og
gerne forrest i teksten, men det er, ligesom ovenfor, vigtig at du
formulerer en tekst der fanger søgemaskinens brugere så de vælger at
trykke dit link. Læg mærke til hvad du selv vælger at trykke på når
du søger efter noget.
META keyword er også vigtig at
få rigtig. Her er reglen den simple at du ikke må have ord i din
META keyword tag, der ikke også genfindes i sidens tekst, Dette
betragtes som spam og straffes potentielt.
Der findes et hav af forskellige
META tags ogdu bør nøje overveje hvilke du vil anvende. Det er sådan
at søgerobotterne læser koder, og botterne forventer at finde det
mest vigtige øverst på siderne. Jo flere META tags du har i dine
koder, jo længere ned på siden kommer din vigtige sidetekst.
Overvej hvilke du anvender og anvend så få som muligt.
Alt taggen
er oprindeligt beregnet til at fortælle brugere der sidder med en
tekst browser på en smal
Forbindelse hvad de forskellige
billeder viser, så denne bruger kan afgøre hvilke billeder det kan
betale sig at hente ned. I dag bruges alt taggen af programmer til
svagt seende så de kan få en beskrivelse af billedet læst op af den
kunstige intelligens. Når vi søgemaskineoptimerer, så placerer vi
søgeord i alt teksten, men man bør gøre det med respekt for de
oprindelige formål og sørge for at alt teksterne udover at indeholde
søgeordet og gerne forrest i teksten, også er sigende for svagt
seende. De samme forhold er gældende for Title attributten vi
kan sætte på links.
Link tekster,
også kaldet Anchor tekst eller den aktive del at linket, har stor
betydning, du bør aktivt bruge søgeord som den aktive tekst. Dette
kan du læse mere om i artiklen
Søgemaskineoptimering – De vigtige
links. (Læg her mærke til hvordan linket er udformet). Især når vi
taler eksterne links er det en meget god ting hvis du kan få andre sites til at linke til dig med dine søgeord som den aktive del at
deres link til dig.
Skrivning af
søgemaskineoptimerede tekster
Det at kunne skrive
søgemaskineoptimerede tekster er faktisk slet ikke så let. En
søgemaskineoptimeret tekst er en tekst som søgemaskinerne dels
finder de rigtige søgeord for og giver en god placering og som også
er formuleret så mennesker finder den god, interessant, læsevenlig
og informativ.
Det handler selvfølgelig om at
have søgeordet ofte i teksten, om at have flere forskellige
variationer af søgeordet og om at have ord der ligger indenfor det
samme semantiske felt. Disse ord skal findes ofte i teksten, i alle
(helst) overskrifter, i links, i underoverskrifter og hvor de ellers
kan placeres.
Igen bør du kunne vende tilbage
til din søgeordsanalyse hvor du har fundet de bedst placerede sites
for et givet søgeord. Kik på de tekster du finder på disse sites og
lav så noget der er bedre.
Vær forsigtig med meget lange
tekster, bliver en tekst meget over 3 A4 sider med almindelige
skriftstørrelser, så overvej om teksten kan deles op. Husk du kan
godt have flere sider der grundlæggende er optimeret til samme ord,
især hvis du kan lave siderne med forskellige Title tags og
forskellige META description.
Du skal være forsigtig med at
have sider med det samme indhold liggende tilgængelige.
Søgemaskinerne bryder sig ikke om at have flere links optaget i
deres index, der grundlæggende leder til de samme informationer, så
de begrænser bevidst indhold der ser ens ud. Hvis du skal have en
artikel liggende flere steder, så skriv artiklen om, brug andre ord
og vendinger, placer afsnittene på en anden måde, i en anden
rækkefølge og med en anden ordlyd. Dette lyder svære end det
egentlig er. Læs mere om dette emne i artiklen
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskinepositionering:
Når du nu har skrevet og din
tekst og optimeret din side, så er det bare at vente på at den
bliver optaget, hvordan du tilmelder din hjemmeside til
søgemaskinerne kan du læse om i en anden artikel her på sitet. Når
det sker, kan du så gå i gang, med at optimerer både teksten og
koderne så din placering gerne skulle forbedres måned for måned.
Dette kaldes søgemaskinepositionering op drejer sig om at bevæge sig
stille og roligt op af listerne, hvis du intet gør, vil du stille og
roligt bevæge dig ned af listerne. Du bør arbejde med følgende
elementer:
Links er vigtige, gerne dybe
links direkte til siden. Vær hele tiden åben for muligheder for at
få andre til at linke til det du laver og lavet du nyt materiale, så
huske gamle sites der allerede linker til dig, måske kunne det nye
indhold være brugbart til dem også og de kunne lave et link nr. 2
eller 3.
Optimering at teksten og koder
mht:
keyword
density, der siger noget om hvor tæt på hinanden søgeordene
forekommer
keyword
frequency, der
er den hyppighed hvormed søgeord forekommer i teksten
keyword
proximity, der siger noget om søgeordenes placering i forhold til
væsentlighed, i praksis om de forekommer i første eller sidste del
af teksten og sætningerne
keyword
saturation der siger noget om søgeordenes andel at den samlede tekst
Mere om alle disse senere Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|