Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Søgemaskineoptimering 

Optimering af en side til et ord.

Søgemaskineoptimering kræver at man kan optimerer, det kommer næppe bag på nogen. For at gøre tingene overskuelige og enkle, kikker vi har på de elementer der skal til at optimerer en side til et søgeord. Der skal ikke være tvivl om at den mest effektive optimering opnås med kun et søgeord pr. side, men der kan være argumenter for at det er hele sætninger man optimerer til og det gøres i princippet på samme måde idet man forsøger at betragte en sætning som et ord.

Optimeringen drejer sig om at sørge for at søgemaskinen opfatter at vores søgeord er det vigtigste ord på denne side og at indeholder handler om søgeordet og har mange gode informationer og således bør placeres godt for dette søgeord. Det opnås via at placerer søgeordet de rigtige steder i koden og i teksten, i rette mængde og på rette måde.

Søgeord i koderne.

Vi starter med det er mest håndgribeligt og der for lettest at forstå. Og vi forsøger at prioriterer tingende efter vigtighed, ikke blot vigtighed i forhold til placering, men også vigtighed i forhold til konvertering (begrebet bliver forklaret i artiklen søgemaskineoptimering - de vigtige links)

Title taggen er meget vigtig, dels tæller den højt i placeringssammenhæng, og title taggen bruges ofte som den aktive del af søgemaskinernes links på deres resultatsider. Sørg for at have søgeordet med i title taggen, gerne som det første ord, men sørg for at title taggen er beskrivende i forhold til det der er i sidens indhold og skrevet på en måde der fanger øjnene. Gør det gerne kort og se evt hvad andre sites har skrevet for lige netop dette søgeord og lav så noget der er lidt bedre. Title taggen skal være unik på alle dine sider, da ens title tags f.eks. i Google vil give dig det der kaldes sublemental results og der skal undgås. Du vil opdage at det har en stor effekt i forhold til konvertering at linket på resultatsiden er enslydende med det folk har søgt på. Hvis du f.eks. søger på ”opskrifter på blåbærtærte med fløde” så vil du oftest vælge at trykke på del link der er formuleret på samme måde, også selvom det link måske er nr. 5 i række og du klikker her først. Der e derfor en pointe i at udforme Title taggen  som de mest populære søgninger. Hvis der er flere søgninger der er populære inden for samme felt, så lav 2 forskellige sider, med forskelligt indhold og forskellige title tags.

Overskrifter (H tags) bruges afsøgemaskinerne som en væsentlig faktor til at bestemme hvad siderne handler om og du bør dels bruge H tags til at markerer dine overskrifter med, da søgemaskinerne læser dem som sådan og du bør have søgeord, gerne forrest, i dine H tags. Søgemaskinernes vurdering af H tags følger selvfølgelig den indbyggede rækkefølge således at H1 taggen er mere værd end H2 taggen og så videre.

H tags ser ikke nødvendigvis godt ud og passer ofte ikke ind i dit design. Dette bør du så styre vis CSS og på denne måde har du fuldstændig kontrol over hvordan de forskellige tags ser ud.

Fil og biblioteksnavne er også vigtige faktor og du kan, for den sags skyld placerer domænenavne i samme gruppe. Hvis du har muligheden for at bruge søgenavne som fil- og biblioteksnavne, så gør det. Det samme forhold som ved title taggen gælder her, udform navngivningen så den ligner det der søges efter.

META Description og  META keyword har betydning, men slet ikke I den grad det havde for år siden. De skal selvfølgelig være i orden, men der skal mere og andet til før det batter.

Du skal vide at mange søgemaskiner bruger META description som den tekst de skriver under den aktive link tekst (altså title taggen) på deres resultatsider. Hvis du har lavet søgeordsanalysen ordentligt ved du allerede nu hvad de andre sites, der er godt optaget for dette søgeord, har skrevet i deres META description. Lav noget de rer bedre end dem, mere sigende, bedre formuleret, søgeordet skal indgå i teksten og gerne forrest i teksten, men det er, ligesom ovenfor, vigtig at du formulerer en tekst der fanger søgemaskinens brugere så de vælger at trykke dit link. Læg mærke til hvad du selv vælger at trykke på når du søger efter noget.

META keyword er også vigtig at få rigtig. Her er reglen den simple at du ikke må have ord i din META keyword tag, der ikke også genfindes i sidens tekst, Dette betragtes som spam og straffes potentielt.

Der findes et hav af forskellige META tags ogdu bør nøje overveje hvilke du vil anvende. Det er sådan at søgerobotterne læser koder, og botterne forventer at finde det mest vigtige øverst på siderne. Jo flere META tags du har i dine koder, jo længere ned på siden kommer din vigtige sidetekst. Overvej hvilke du anvender og anvend så få som muligt.

Alt taggen er oprindeligt beregnet til at fortælle brugere der sidder med en tekst browser på en smal

Forbindelse hvad de forskellige billeder viser, så denne bruger kan afgøre hvilke billeder det kan betale sig at hente ned. I dag bruges alt taggen af programmer til svagt seende så de kan få en beskrivelse af billedet læst op af den kunstige intelligens. Når vi søgemaskineoptimerer, så placerer vi søgeord i alt teksten, men man bør gøre det med respekt for de oprindelige formål og sørge for at alt teksterne udover at indeholde søgeordet og gerne forrest i teksten, også er sigende for svagt seende. De samme forhold er gældende for Title attributten vi kan sætte på links.

Link tekster, også kaldet Anchor tekst eller den aktive del at linket, har stor betydning, du bør aktivt bruge søgeord som den aktive tekst. Dette kan du læse mere om i artiklen Søgemaskineoptimering – De vigtige links. (Læg her mærke til hvordan linket er udformet). Især når vi taler eksterne links er det en meget god ting hvis du kan få andre sites til at linke til dig med dine søgeord som den aktive del at deres link til dig. 

Skrivning af søgemaskineoptimerede tekster

Det at kunne skrive søgemaskineoptimerede tekster er faktisk slet ikke så let. En søgemaskineoptimeret tekst er en tekst som søgemaskinerne dels finder de rigtige søgeord for og giver en god placering og som også er formuleret så mennesker finder den god, interessant, læsevenlig og informativ.

Det handler selvfølgelig om at have søgeordet ofte i teksten, om at have flere forskellige variationer af søgeordet og om at have ord der ligger indenfor det samme semantiske felt. Disse ord skal findes ofte i teksten, i alle (helst) overskrifter, i links, i underoverskrifter og hvor de ellers kan placeres.

Igen bør du kunne vende tilbage til din søgeordsanalyse hvor du har fundet de bedst placerede sites for et givet søgeord. Kik på de tekster du finder på disse sites og lav så noget der er bedre.

Vær forsigtig med meget lange tekster, bliver en tekst meget over 3 A4 sider med almindelige skriftstørrelser, så overvej om teksten kan deles op. Husk du kan godt have flere sider der grundlæggende er optimeret til samme ord, især hvis du kan lave siderne med forskellige Title tags og forskellige META description.

Du skal være forsigtig med at have sider med det samme indhold liggende tilgængelige. Søgemaskinerne bryder sig ikke om at have flere links optaget i deres index, der grundlæggende leder til de samme informationer, så de begrænser bevidst indhold der ser ens ud. Hvis du skal have en artikel liggende flere steder, så skriv artiklen om, brug andre ord og vendinger, placer afsnittene på en anden måde, i en anden rækkefølge og med en anden ordlyd. Dette lyder svære end det egentlig er. Læs mere om dette emne i artiklen Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne

Søgemaskinepositionering:

Når du nu har skrevet og din tekst og optimeret din side, så er det bare at vente på at den bliver optaget, hvordan du tilmelder din hjemmeside til søgemaskinerne kan du læse om i en anden artikel her på sitet. Når det sker, kan du så gå i gang, med at optimerer både teksten og koderne så din placering gerne skulle forbedres måned for måned. Dette kaldes søgemaskinepositionering op drejer sig om at bevæge sig stille og roligt op af listerne, hvis du intet gør, vil du stille og roligt bevæge dig ned af listerne. Du bør arbejde med følgende elementer:

Links er vigtige, gerne dybe links direkte til siden. Vær hele tiden åben for muligheder for at få andre til at linke til det du laver og lavet du nyt materiale, så huske gamle sites der allerede linker til dig, måske kunne det nye indhold være brugbart til dem også og de kunne lave et link nr. 2 eller 3.

Optimering at teksten og koder mht:

keyword density, der siger noget om hvor tæt på hinanden søgeordene forekommer

keyword frequency, der er den hyppighed hvormed  søgeord forekommer i teksten

keyword proximity, der siger noget om søgeordenes placering i forhold til væsentlighed, i praksis om de forekommer i første eller sidste del af teksten og sætningerne

keyword saturation der siger noget om søgeordenes andel at den samlede tekst

Mere om alle disse senere

Læs mere om søgemaskineoptimering her:

Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål, selvhenter

Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde

Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site

Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
søgemaskineoptimering af et ord til en side søgemaskineoptimering af et ord til en side søgemaskineoptimering af et ord til en side søgemaskineoptimering af et ord til en side søgemaskineoptimering af et ord til en side