Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Søgemaskineoptimering

Selvmord, selvmål, selvhenter

Søgemaskineoptimering kan godt i starten minde lidt om sort magi, ofte ser man fortvivlede poster i diverse fora, hvor folk ikke kan forstå at de ikke er blevet optaget i diverse søgemaskiner, selv efter de faktisk har gjort en indsats for at komme med. Noget af det er simpel tålmodighed, det tager simpelthen et vist tidsrum før søgemaskinerne reagerer på de ting du laver, faktisk er 3 til 6 måneder ikke ualmindeligt for helt nye sites, selvom de heldige ofte oplever at tingene kommer med måned for måned. Når ovenstående så er sagt, så er der forskellige ting, som du kan have gjort, bevist eller ubevist, som har fornærmet søgemaskinerne og enten bannet dig helt, så du slet ikke er med eller som har straffet dig på placeringen, så du nu ligger så dårligt placeret at det er lige meget. Her er de ting du skal være forsigtige med.

Manglende indhold.

En søgemaskine går efter at give sine brugere relevante oplysninger. Brugerne er defineret som dem der søger efter oplysninger, og informationer kan meget kort defineres som tekst. Hvis nu din forside kun indeholder billeder, logoer og meget lidt tekst, så er det, det samme som at din forside ingen information har. Hvis resten af dit site enten primært består af billeder eller hvis hele sitet er lavet i flash, så vil søgemaskinen opfatte det som om at dit site, som sådan, intet information indeholder. Hvorfor skulle søgemaskinen optage et sådant site i sit index, hvis der ingen information findes, så vil der heller ikke være noget af relevans for søgemaskinens brugere.

Løsningen på problemet med manglende indhold, er selvfølgelig at skrive noget tekst til sit site. Helt generelt kan du ikke få for meget indhold og du bør benytte enhver chance for at indføre tekst på dine sider, det være sig billede tekster, introduktioner til billeder og flash objekter, kommentar tekst eller andre former for ren html tekst på siderne. Hvis dine sider er opbygget i frames eller som rene flash, så ligger der nogle muligheder for at placerer tekst mellem <NOFRAMES>, <NOEMBED> eller/og <NOSCRIPT> tagene, men det ligger lidt uden for scoopet af denne artikel at forklare dette i detaljer der kommer en artikel specifikt om dette emne.

Dit site er ”alt for dynamisk”

Der findes i dag mange gode Content Management Systems (CMS) som er lavet så de ikke giver søgemaskinerne problemer, og søgemaskinerne er også blevet meget bedre til at håndterer dynamiske sites. Der var (og er) grundlæggende to problemer med dynamiske sites, dels at URL’erne indeholder specialtegn og underlige karakterer som søgemaskinerne har problemer med at læse og dels at strukturen i dynamiske site er netop dynamiske, hvilket betyder at der er fare for at søgemaskinens robot fanges i et uendeligt look. Løsningen på de problemer dynamiske sites giver findes på flere forskellige måder. Du bør starte med at vælge et CMS der er søgemaskinevenligt. Du bør gøre noget aktivt for at løsningens URL’er er søgemaskinevenlige f.eks. via Mod_rewrite og du bør overveje at anvende sitemaps, f.eks. Google har et særligt sitemap lavet specifikt til denne opgave. Den detaljerede beskrivelse af problemerne og løsningerne for dynamiske sites ligger igen uden for artiklens scoop og vil blive behandlet i en kommende artikel.

Hidden tekst

I sin enkleste form er hidden tekst, tekst der har samme fontfarve som baggrunden og som derfor ikke kan ses af det menneskelige øje. Da søgemaskinerne ikke ”ser” teksten som vi mennesker gør det, men læser koderne, er denne skjulte tekst fuldt synlig for søgemaskinen (og også for os hvis vi kikker i kildekoden). Formålet med at skjule tekst er at skjule indhold for brugerne men ikke for søgemaskinen. Teknikken bruges til to forskellige ting. Enten at placerer optimeret tekst, der grundlæggende er vrøvl for mennesker på siderne og dermed få siden til at blive højt placeret for det valgte søgeord, uden at vrøvle teksten generer brugerne. Eller at optimerer en side til et meget populært søgeord, der intet har med sidens indhold at gøre, og som dermed ville virke forvirrende for brugerne. Det kunne f.eks. være at man ville optimerer sin side om tøj til de 14 til 16 årlige piger til søgeordet Britney Spears som tidligere var meget populært i netop den målgruppe. Begge dele betragtes som spam og der har været masser af eksempler også (måske endda især) af den mindre lødige slags.

Hidden tekst er et af de problemer man kan komme til at begå ved en fejl. Forsteil dig f.eks. følgende:

Du har opbygget dit site med brug af tabellen. • Enkelte af cellerne i dine tabeller har en baggrundsfarve, f.eks. sort og enkelte af tabellerne har grafik som baggrund, f.eks. en vandret menulineal i lidt mørke farver • Din body tag har ingen baggrundsfarve sat (her taler jeg om <body>, der kunne have haft en farve som f.eks. <body bgcolor=”FFFFFF”>.) I de celler hvor der er sort baggrundsfarve og de celler hvor derer sat en baggrundsgrafik, anvender du hvid fontfarve.

I ovenstående tilfælde vil søgerobotten opfatte det som om du har hidden tekst. Den manglende bgcolor betyder at sidens baggrundsfarve opfattes som værende hvid og du bruger hvid fontfarve enkelte steder. Søgerobotten ser ikke siden som os mennesker, den læser koderne.

Tiny text

Tiny tekst er tekst med en fontstørrelse der er sat så småt at man ikke ser teksten og dermed en afart af hidden tekst, også det straffes af de fleste søgemaskiner.

Dublicated Content

Her har vi fat i et område hvor der er mange rygter og få facts. Logikken er den at søgemaskinerne ønsker at serverer relevant indhold for deres brugere, men ikke en masse links til det samme indhold. Søgemaskinen ønsker i virkeligheden kun et eksemplar af hvert dokument i deres index.

Sørg for at holde styr på dit indhold, lad være med at have gamle versioner med næsten det samme indhold liggende på dit web hotel. Lad være med at genbruge indhold i andre sammenhænge og vær forsigtig med at lade andre sites bruge dit indhold, lad dem hellere links til dig.

SPAM af forskellige former

Aggressiv tilmelding

Ingen bryder sig om at blive kimet ned med ligegyldige forespørgsler og henvendelser, heller ikke søgemaskinerne. Hvis du har tilmeldt dit site, så giv dem tid til at få dig optaget, hold selv øje med om søgerobotten kikker forbi (dette kan du dels gøre i din egen web besøgs statistik og dels via Google Webmasters Tool, som der kommer en artikel om senere), lad være med at tilmelde igen før der er gået mindst 3 måneder

Automatiske værktøjer

Automatiske værktøjer er fristende at anvende, og nogle af dem kan man også sagtens bruge, man skal bare overveje hvad værktøjet gør. Søgemaskinerne ønsker at anvende deres ressourcer (server tid og båndbredde) til deres reelle brugere, ikke på værktøjer, der bruger en masse båndbredde og en masse servertid på masse forespørgsler fora t kontrollerer sideplaceringer for søgeord. Derfor kan en søgemaskine godt finde på pludselig at udelukke IP adresser hvorfra disse værktøjer køres, eller udelukke sites der betjener sig af den slags værktøjer. Der er andre problemer med de automatiske værktøjer som vil blive behandlet i en senere artikel

Spammy links

De sites du linker til fra din side siger en masse om hvilken side du har. Det er derfor vigtigt at du overvejer nøje hvem du linker til. Der har i løbet af 2006 været eksempler på sites der er blevet straffet fordi de havde en masse irrelevante links på deres sider. Problemet har primært været links til typiske SPAM områder, som Lån, vægt tab, kasino og andre online spille links. Alle links der har en snært af ”Get Rich/slim/beautiful/popular Quick” bør undgås. Du kan selv tilføje til listen over spammy links idet hovedreglen må være, hvis du er i tvivl, så lad være med at links.

Linkfarms

Linkfarms er også et område der har vært omgået med en vis mystik og rygter. Hovedreglen siger atdu ikke bliver straffet hvis en linkfarm linker til dig. Hvis du linker til en linkfarm, så kan du lande dig selv i problemer.

Døde links.

Sørg for at kontroller dine links jævnligt, døde links er uprofessionelt og straffes hvis du har for mange af dem eller hvis du har dem forlænge. Har du meget store linksamlinger, så ”beskyt” disse linksamlinger med robots.txt så søgerobotten ikke læser dem.

Keywors stuffing

Keyword stuffing er når man fylder masser af søgeord, ofte ens søgeord, ind i koderne eller i hidden/tiny tekst på sine sider. Helt generelt skal du ikke hare keywords i dine meta tags (description og keyword) som du ikke også har i sidens tekst. Søgeord der ikke behandles grundigt på siden og bruges ofte i sidens tekst, må ikke stå i koderne.

HTML Redirects.

Søgemaskinerne bryder sig ikke om redirects. Grunden til dette er at det har været brugt til at snyde søgemaskinerne med. Tidligere fantes masser af sex sider der tjente penge ved at vise banner reklamer i massevis. Hvert besøg gav et beløb på kontoen, lige gyldigt hvad besøget så i øvrigt bestod af. Det disse sites gjorde var at optimerer en side til et populært søgeord, f.eks. Britney Spears# og så redirectede folk med det samme. Dette betød at der sad en masse bør og søgte efter sider om Britney Spears som så landede på hardcore porno sider. Ikke hensigtsmæssigt hvorfor søgemaskinerne straffede den slags omgående. Der kan være legitime grunde til at redirecte, f.eks. hvis man har fjernet en side, eller ændret strukturen. Der kommer på sigt en artikel der handler om hvordan man bedst ændre design og struktru på et web site, der allerede er optaget i søgemaskinerne.

Cloaking

Cloacking eretrelativt tekniskt begreb, der kræver specialviden at kunne gennemfører ordentligt. Det handler om at måle på hvem der forespørger siderne, og så serverer forskellige sider afhængig af hvem forespørgeren er. En type side til menneske brugere og en type side til søgerobotter. Cloaking straffes ikke nødvendigvis. Hvis du cloaker reelt, dvs har en god side med ordentligt indhold og så bruger cloaking til at opnå en placering som sidens kvalitet kan bære, så straffer søgemaskinerne sjældent cloaking. Hvisdu anvender cloaking til at snyde dig til trafik der ikke er relevant for søgemaskinernes brugere, så vil de straffe det. Hvis du har brug for at cloake, så sørg for at det er folk der ved hvad de laver der koder løsningen til dig og husk at løsningen løbende skal vedligeholdes.

1x1 pixels grafik

Igen er vi ude i et emne med en del rygter og hype, men uden reelle beviser. 1x1 pixel grafik har været brugt til at skjule links for brugerne på en måde så søgemaskinerne stadig kunne se dem og rygtet vil vide at søgemaskinerne ikke bryder sig om den type grafik. Hvis du har brug for f.eks. spacer grafik på 1 pixel, så foreslår jeg atdu f.eks. anvender 1x12 pixel eller endnu bedre 3x12 pixel. Hvis du på nogen måde kan undgå 1x1, så bør du gøre det.

Hvorfor er dette site ikke fjernet fra google, når de nu bruger hidden tekst.

Når du søger rundt i google, så vil du kunne finde masser af eksempler på sites, der anvender de teknikker der er nævnt oven for og hvordan kan det nu være når der står at det straffes.

Det første man skal huske er at søgemaskinerne ønsker at give deres brugere gode oplevelser når de søger efter noget indhold. Dette betyder at det er brugernes oplevelse der er det vigtigste, ikke overholdelse af regler. Hvis f.eks. en københavnsk fotograf, der har et godt og indholdsrigt site, men masser af gode billeder og de rigtige oplysninger til brugerne, har brugt hidden tekst eller cloaking, til at opnå en god placering for søgeordet ”fotograf i København”, hvad er skaden så? Folk der søger med søgeordene ”fotograf i københavn” forventer vel at finde en fotograf fra København.

Så kan jeg vel også anvende disse teknikker, hvis jeg gør det på samme måde? Det kan du jo være nødt til hvis konkurrencen er meget hård, men så skal du også være klar til at dit site uden varsel kan fjernes fra søgemaskinerne. Rådet er, Anvend så reelle teknikker som muligt, undgå så mange af faldgrupperne som muligt, og hvis du er nødt til at bruge dem for at kunne konkurrerer på dit marked, så gør det så reelt som muligt og vær forberede på at straffen kan komme.

Læs mere om søgemaskineoptimering her:

Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål, selvhenter

Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde

Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site

Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Søgemaskineoptimering Selvmord, selvmål, selvhenter med Bufferzone Søgemaskineoptimering Selvmord, selvmål, selvhenter med Bufferzone Søgemaskineoptimering Selvmord, selvmål, selvhenter med Bufferzone Søgemaskineoptimering Selvmord, selvmål, selvhenter med Bufferzone Søgemaskineoptimering Selvmord, selvmål, selvhenter med Bufferzone