Søgemaskineoptimering
Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering kan godt i
starten minde lidt om sort magi, ofte ser man fortvivlede poster i
diverse fora, hvor folk ikke kan forstå at de ikke er blevet optaget
i diverse søgemaskiner, selv efter de faktisk har gjort en indsats
for at komme med. Noget af det er simpel tålmodighed, det tager
simpelthen et vist tidsrum før søgemaskinerne reagerer på de ting du
laver, faktisk er 3 til 6 måneder ikke ualmindeligt for helt nye
sites, selvom de heldige ofte oplever at tingene kommer med måned
for måned. Når ovenstående så er sagt, så er der forskellige ting,
som du kan have gjort, bevist eller ubevist, som har fornærmet
søgemaskinerne og enten bannet dig helt, så du slet ikke er med
eller som har straffet dig på placeringen, så du nu ligger så
dårligt placeret at det er lige meget. Her er de ting du skal være
forsigtige med.
Manglende indhold.
En søgemaskine går efter at give
sine brugere relevante oplysninger. Brugerne er defineret som dem
der søger efter oplysninger, og informationer kan meget kort
defineres som tekst. Hvis nu din forside kun indeholder billeder,
logoer og meget lidt tekst, så er det, det samme som at din forside
ingen information har. Hvis resten af dit site enten primært består
af billeder eller hvis hele sitet er lavet i flash, så vil
søgemaskinen opfatte det som om at dit site, som sådan, intet
information indeholder. Hvorfor skulle søgemaskinen optage et sådant
site i sit index, hvis der ingen information findes, så vil der
heller ikke være noget af relevans for søgemaskinens brugere.
Løsningen på problemet med
manglende
indhold, er selvfølgelig at skrive noget tekst til sit site. Helt generelt kan du ikke få for meget indhold og du bør
benytte enhver chance for at indføre tekst på dine sider, det være
sig billede tekster, introduktioner til billeder og flash objekter,
kommentar tekst eller andre former for ren html tekst på siderne.
Hvis dine sider er opbygget i frames eller som rene flash, så ligger
der nogle muligheder for at placerer tekst mellem <NOFRAMES>, <NOEMBED>
eller/og <NOSCRIPT> tagene, men det ligger lidt uden for scoopet af
denne artikel at forklare dette i detaljer der kommer en artikel
specifikt om dette emne.
Dit site er ”alt for
dynamisk”
Der findes i dag mange gode Content
Management Systems (CMS) som er lavet så de ikke giver
søgemaskinerne problemer, og søgemaskinerne er også blevet meget
bedre til at håndterer dynamiske sites. Der var (og er)
grundlæggende to problemer med dynamiske sites, dels at URL’erne
indeholder specialtegn og underlige karakterer som søgemaskinerne
har problemer med at læse og dels at strukturen i dynamiske site er
netop dynamiske, hvilket betyder at der er fare for at søgemaskinens
robot fanges i et uendeligt look. Løsningen på de problemer
dynamiske sites giver findes på flere forskellige måder. Du bør
starte med at vælge et CMS der er søgemaskinevenligt. Du bør gøre
noget aktivt for at løsningens URL’er er søgemaskinevenlige f.eks.
via Mod_rewrite og du bør overveje at anvende sitemaps, f.eks.
Google har et særligt
sitemap lavet specifikt til denne opgave. Den
detaljerede beskrivelse af problemerne og løsningerne for dynamiske
sites ligger igen uden for artiklens scoop og vil blive behandlet i
en kommende artikel.
Hidden tekst
I sin enkleste form er hidden
tekst, tekst der har samme fontfarve som baggrunden og som derfor
ikke kan ses af det menneskelige øje. Da søgemaskinerne ikke ”ser”
teksten som vi mennesker gør det, men læser koderne, er denne
skjulte tekst fuldt synlig for søgemaskinen (og også for os hvis vi
kikker i kildekoden). Formålet med at skjule tekst er at skjule
indhold for brugerne men ikke for søgemaskinen. Teknikken bruges til
to forskellige ting. Enten at placerer optimeret tekst, der
grundlæggende er vrøvl for mennesker på siderne og dermed få siden
til at blive højt placeret for det valgte søgeord, uden at vrøvle
teksten generer brugerne. Eller at optimerer en side til et meget
populært søgeord, der intet har med sidens indhold at gøre, og som
dermed ville virke forvirrende for brugerne. Det kunne f.eks. være
at man ville optimerer sin side om tøj til de 14 til 16 årlige piger
til søgeordet Britney Spears som tidligere var meget populært i
netop den målgruppe. Begge dele betragtes som spam og der har været
masser af eksempler også (måske endda især) af den mindre lødige
slags.
Hidden tekst er et af de problemer
man kan komme til at begå ved en fejl. Forsteil dig f.eks. følgende:
Du har opbygget dit site med brug
af tabellen. • Enkelte af cellerne i dine tabeller har en
baggrundsfarve, f.eks. sort og enkelte af tabellerne har grafik som
baggrund, f.eks. en vandret menulineal i lidt mørke farver • Din
body tag har ingen baggrundsfarve sat (her taler jeg om <body>, der
kunne have haft en farve som f.eks. <body bgcolor=”FFFFFF”>.) I de
celler hvor der er sort baggrundsfarve og de celler hvor derer sat
en baggrundsgrafik, anvender du hvid fontfarve.
I ovenstående tilfælde vil
søgerobotten opfatte det som om du har hidden tekst. Den manglende
bgcolor betyder at sidens baggrundsfarve opfattes som værende hvid
og du bruger hvid fontfarve enkelte steder. Søgerobotten ser ikke
siden som os mennesker, den læser koderne.
Tiny text
Tiny tekst er tekst med en
fontstørrelse der er sat så småt at man ikke ser teksten og dermed
en afart af hidden tekst, også det straffes af de fleste
søgemaskiner.
Dublicated Content
Her har vi fat i et område hvor der
er mange rygter og få facts. Logikken er den at søgemaskinerne
ønsker at serverer relevant indhold for deres brugere, men ikke en
masse links til det samme indhold. Søgemaskinen ønsker i
virkeligheden kun et eksemplar af hvert dokument i deres index.
Sørg for at holde styr på dit
indhold, lad være med at have gamle versioner med næsten det samme
indhold liggende på dit web hotel. Lad være med at genbruge indhold
i andre sammenhænge og vær forsigtig med at lade andre sites bruge
dit indhold, lad dem hellere links til dig.
SPAM af forskellige former
Aggressiv tilmelding
Ingen bryder sig om at blive kimet
ned med ligegyldige forespørgsler og henvendelser, heller ikke
søgemaskinerne. Hvis du har tilmeldt dit site, så giv dem tid til at
få dig optaget, hold selv øje med om søgerobotten kikker forbi
(dette kan du dels gøre i din egen web besøgs statistik og dels via
Google Webmasters Tool, som der kommer en artikel om senere), lad
være med at tilmelde igen før der er gået mindst 3 måneder
Automatiske værktøjer
Automatiske værktøjer er fristende at anvende, og nogle af dem
kan man også sagtens bruge, man skal bare overveje hvad værktøjet
gør. Søgemaskinerne ønsker at anvende deres ressourcer (server tid
og båndbredde) til deres reelle brugere, ikke på værktøjer, der
bruger en masse båndbredde og en masse servertid på masse
forespørgsler fora t kontrollerer sideplaceringer for søgeord.
Derfor kan en søgemaskine godt finde på pludselig at udelukke IP
adresser hvorfra disse værktøjer køres, eller udelukke sites der
betjener sig af den slags værktøjer. Der er andre problemer med de
automatiske værktøjer som vil blive behandlet i en senere artikel
Spammy links
De sites du linker til fra din side siger en masse om hvilken
side du har. Det er derfor vigtigt at du overvejer nøje hvem du
linker til. Der har i løbet af 2006 været eksempler på sites der er
blevet straffet fordi de havde en masse irrelevante links på deres
sider. Problemet har primært været links til typiske SPAM områder,
som Lån, vægt tab, kasino og andre online spille links. Alle links
der har en snært af ”Get Rich/slim/beautiful/popular Quick” bør
undgås. Du kan selv tilføje til listen over spammy links idet
hovedreglen må være, hvis du er i tvivl, så lad være med at links.
Linkfarms
Linkfarms er også et område der har vært omgået med en vis mystik
og rygter. Hovedreglen siger atdu ikke bliver straffet hvis en
linkfarm linker til dig. Hvis du linker til en linkfarm, så kan du
lande dig selv i problemer.
Døde links.
Sørg for at kontroller dine links jævnligt, døde links er
uprofessionelt og straffes hvis du har for mange af dem eller hvis
du har dem forlænge. Har du meget store linksamlinger, så ”beskyt”
disse linksamlinger med robots.txt så søgerobotten ikke læser dem.
Keywors stuffing
Keyword stuffing er når man fylder masser af søgeord, ofte ens
søgeord, ind i koderne eller i hidden/tiny tekst på sine sider. Helt
generelt skal du ikke hare keywords i dine meta tags (description og
keyword) som du ikke også har i sidens tekst. Søgeord der ikke
behandles grundigt på siden og bruges ofte i sidens tekst, må ikke
stå i koderne.
HTML Redirects.
Søgemaskinerne bryder sig ikke om redirects. Grunden til dette er
at det har været brugt til at snyde søgemaskinerne med. Tidligere
fantes masser af sex sider der tjente penge ved at vise banner
reklamer i massevis. Hvert besøg gav et beløb på kontoen, lige
gyldigt hvad besøget så i øvrigt bestod af. Det disse sites gjorde
var at optimerer en side til et populært søgeord, f.eks. Britney
Spears# og så redirectede folk med det samme. Dette betød at der sad
en masse bør og søgte efter sider om Britney Spears som så landede
på hardcore porno sider. Ikke hensigtsmæssigt hvorfor søgemaskinerne
straffede den slags omgående. Der kan være legitime grunde til at
redirecte, f.eks. hvis man har fjernet en side, eller ændret
strukturen. Der kommer på sigt en artikel der handler om hvordan man
bedst ændre design og struktru på et web site, der allerede er
optaget i søgemaskinerne.
Cloaking
Cloacking eretrelativt tekniskt begreb, der kræver specialviden
at kunne gennemfører ordentligt. Det handler om at måle på hvem der
forespørger siderne, og så serverer forskellige sider afhængig af
hvem forespørgeren er. En type side til menneske brugere og en type
side til søgerobotter. Cloaking straffes ikke nødvendigvis. Hvis du
cloaker reelt, dvs har en god side med ordentligt indhold og så
bruger cloaking til at opnå en placering som sidens kvalitet kan
bære, så straffer søgemaskinerne sjældent cloaking. Hvisdu anvender
cloaking til at snyde dig til trafik der ikke er relevant for
søgemaskinernes brugere, så vil de straffe det. Hvis du har brug for
at cloake, så sørg for at det er folk der ved hvad de laver der
koder løsningen til dig og husk at løsningen løbende skal
vedligeholdes.
1x1 pixels grafik
Igen er vi ude i et emne med en del rygter og hype, men uden
reelle beviser. 1x1 pixel grafik har været brugt til at skjule links
for brugerne på en måde så søgemaskinerne stadig kunne se dem og
rygtet vil vide at søgemaskinerne ikke bryder sig om den type
grafik. Hvis du har brug for f.eks. spacer grafik på 1 pixel, så
foreslår jeg atdu f.eks. anvender 1x12
pixel eller endnu bedre 3x12
pixel. Hvis du på nogen måde kan undgå 1x1, så bør du gøre det.
Hvorfor er dette site ikke fjernet
fra google, når de nu bruger hidden tekst.
Når du søger rundt i google, så vil du kunne finde masser af
eksempler på sites, der anvender de teknikker der er nævnt oven for
og hvordan kan det nu være når der står at det straffes.
Det første man skal huske er at søgemaskinerne ønsker at give
deres brugere gode oplevelser når de søger efter noget indhold.
Dette betyder at det er brugernes oplevelse der er det vigtigste,
ikke overholdelse af regler. Hvis f.eks. en københavnsk fotograf,
der har et godt og indholdsrigt site, men masser af gode billeder og
de rigtige oplysninger til brugerne, har brugt hidden tekst eller
cloaking, til at opnå en god placering for søgeordet ”fotograf i
København”, hvad er skaden så? Folk der søger med søgeordene
”fotograf i københavn” forventer vel at finde en fotograf fra
København.
Så kan jeg vel også anvende disse teknikker, hvis jeg gør det på
samme måde? Det kan du jo være nødt til hvis konkurrencen er meget
hård, men så skal du også være klar til at dit site uden varsel kan
fjernes fra søgemaskinerne. Rådet er, Anvend så reelle teknikker som
muligt, undgå så mange af faldgrupperne som muligt, og hvis du er
nødt til at bruge dem for at kunne konkurrerer på dit marked, så gør
det så reelt som muligt og vær forberede på at straffen kan komme. Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|