Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Søgemaskinepositionering

5 minutter om dagen

Søgemaskineoptimering er faktisk en ganske sjov disciplin der minder en del om spil, bortset fra at graden af tilfældighed her er væsentligt mindre end gængse spil. Du vil meget hurtigt opdage konkurrence elementet i dette game og blive en del af den gruppe mennesker, der utålmodigt afventer næste Google opdatering, for at se om dine seneste tiltag har haft den forventede effekt. Søgemaskinepositionering er konkurrencen om placeringen for de enkelte søgeord, når du først er optaget i søgemaskinerne. Mange virksomheder får på et tidspunkt øje på søgemaskineoptimering, og får fat i et firma til at lave tingene for dem, eller de gør det selv, hvis de har medarbejdere der kan den slags, problemet er at man kun kan nå et vist niveau ved at lave den slags enegangs SEO, hvis man virkelig vil have ordentlige placeringer, hvis man virkelig vil optimerer den trafik man får fra sine placeringer, hvis man vil bevare og endog forstærke sin forretning, så er man nødt til hele tiden at være over sine sites. Lidt ligesom havearbejde, Lidt arbejde hver dag giver oftest et meget bedre resultat end en ordentlig omgang 2 gange om året. Forudsætninger Som du kan læse oven for er der nogle forudsætninger der skal være i orden før du med fornuft kan kaste dig over denne søgemaskinepositionering. Dit site skal være optaget i diverse søgemaskiner for dine vigtige søgeord, du skal helst have en vist mængde indhold og meget gerne have en plan for meget mere indhold. Du kan læse meget mere om forudsætningerne i min artikel Søgemaskineoptimering - Før vi begynder, hvor jeg behandler forudsætningerne mere indgående.

Start med dine logfiler og web statistikker

Ligesom i alle andre forhold her i livet, er det sådan, at hvis man ønsker at bevæge og udvikle sig, på en fornuftig og ordentlig måde, så er man som minimum nødt til at vide hvor man er. Når vi snakker søgemaskine optimering og søgemaskinepositionering, så kan vi som det første tage udgangspunkt i vores web logfiler og vores web statistik. Disse ressourcer indeholder en guldmine af væsentlige oplysninger som du kan bruge til at optimerer tingene og til at se om dine optimeringstiltag virker. Du kan se mange relevante ting, f.eks.:

  • Hvilke sider har søgemaskinen fundet
  • Hvilke søgeord finder brugerne typisk mine sider for
  • Hvilke søgemaskiner giver mig trafik (Referrals)
  • Hvilke andre sites giver mig trafik (Referrals)
  • Hvilke sider kommer brugerne ind i mit site på
  • Hvilke sider forlader brugerne mit site fra.

Dine logfiler og din web statistik bør du kontrollerer jævnligt, f.eks. en gang om ugen for over tid at danne dig et billede af udviklingen. Når du har gjort dette i nogle år, vil du også kunne begynde at se bevægelser hen over året og bruge disse ressourcer til hurtigere at reagerer på ting der sker og på den måde effektiviserer dine tiltag.

kontroller din placering

Det er selvfølgelig også vigtigt at du kender dine placeringer for dine vigtige søgeord i de forskellige søgemaskiner, samt ved hvor mange links især Google har registreret til dit site. Lad nu være med at spilde tid på at kontroller dette flere gange hverdag, du finder hurtigt ud af hvornår Google har været forbi og hvor når du bør kunne se noget nyt, du finder hurtigt ud af at du faktisk kan se hvilken dato Googlebot har besøgt dit site ved at bruge Google Webmasters Tool og ved at kikke i dine log filer. Og du finder hurtigt ud af hvilke Google Datacenters  du kan se ændringerne i , før de kommer ud i Googles almindeligt tilgængelige index. Jeg vil anbefale dig at lave en eller anden form for dokumentation, hvor du noterer dine placeringer for dine væsentlige søgeord, dine konkurrenters placering og andre relevante oplysninger sammen med datoerne for hvor nåd du har opdaget dem. Dette værktøj vil i løbet af noget tid give dig en helt anden indsigt i hvordan søgemaskinerne arbejder, og også kunne sige dig noget om hvad der virker og hvad der ikke gør det. Dokumentation er i det hele taget vigtigt, især i starten og jo mere du dokumenterer, jo mere vil du kunne uddrage på sigt. Placeringskontrollen bør du heller ikke spilde tid på hver dag, gør det når det er relevant, dvs. når Googlebot har været forbi og du kan forvente der er noget nyt at kontrollerer

Skaf eksterne links.

Arbejdet med at skaffe links fra andre web sites til sit site er meget vigtigt af flere årsager. Dels bruger Google antallet og kvaliteten af links som den væsentligste faktor når placeringerne skal beregnes og dels giver gode, relevante og velplacerede links kvalificeret trafik. Arbejdet med at skaffe links bør være noget af det man laver hver dag og der er mange forskellige ting man kan gøre. Først bør du bruge google og værktøjer som Marketleap  til at kontrollerer hvem der linker til dig. Du bør også kikke indgående på hvem og hvor mange der linker til dine konkurrenter, dels for at se hvilket omfant du skal op på, dels for at få nogle ideer til hvem der måske også kunne linke til dig, Dels at få noget inspiration til hvordan dine konkurrenter har opnået disse links og endeligt til at få ideer til hvordan du kan skaffe flere links end dine konkurrenter. Der er masser af muligheder på nettet til at skaffe links, og selvom disse ofte er af stærkt diskutabel og svingende kvalitet, så er det da stadig et område man med fordel kan ofre lidt tid på. Gæstebøger og tagwalls kan være en kilde til links, især hvis du ikke overdriver og anvender automatiserede værktøjer til dette. Den største effekt får du hvis du kan finde emnerelevante gæstebøger og tagwalls og hvis de tekster du dropper er af rimelig kvalitet og vedkommende for gæstebogen. Gør det af du søger med ”søgeord + ”sign guestbook”” eller ”søgeord + ”add link” og så videre. Når du finder et relevant site (gæstebog, tag, blog, forum eller tilsvarende) så noter adressen så du kan vende tilbage. Dels er der det problem med disse sites, at din ”signatur” flytter sig ned af siderne og dybere ud i sitets struktur som tiden går, hvorfor værdien at linket formindskes overtid. Du vil derfor ofte blive nødt til at gensignerer hvis du vil bevare værdien af linket. Du vil også opdage at disse links godt kan give noget trafik, hvis det er en god ressource du har fået fat i. Du skal dog vide at det langt fra er alle disse links der tæller med i søgemaskinernes optegning. For at beskytte mod guestbook spam er der mange af disse ressourcer der bruger forskellige metoder til at sørge for at søgemaskinerne ikke følger links og dermed gør deres ting mindre relevante for spammerne.

Blog som ressource

Blogs kan være en rigtig god ressource til meget kvalificerede links. Dels har du mulighed for at kommenterer andres blogs og der måske linke til relevante sider i dit eget site, her skal du så vide at de samme forhold som under gæstebøger med blogspam er gældende. Gør det at du kikker på hvilke links dine konkurrenter har og hvis du kan finde nogle emnerelevante blogs der linker til dem, så se om ikke også du kan lave noget der. Igen gælder reglen om at reelle kommentarer og links der er brugt lidt tid og omtanke på har meget støre effekt end tankeløse ligegyldige kommentarer. Du kunne jo også selv starte et antal blogs op. Når du har fundet de blog tjenester hvis links tæller, så lav din egen blog. Fordelen er at du jo selv bestemmer hvad teksterne skal handle om, og dermed kan du lave en blog der meget præcist rammer emnet. Hvis du gør det at duen gang om dagen laver et indlæg i din blog og du i alle dine indlæg linker til relevante dele af dit site, så vil du opdage at du over tid kan opbygge rigtig mange kvalificerede links. Du opnår langt den bedste effekt hvis der er lidt nyt hele tiden, i stedet for at lave en blog hvor du i løbet af meget kort tid laver flere hundrede indlæg, og derefter sker der intet. Brug 2 til 3 minutter hver dag på at lave et indlæg. Hvis vi taler om en virksomhed, kunne der jo være flere af de ansatte der kunne lave forskellige blogs. Hvis du har muligheder for det, så hav et antal blogs kørende med lidt forskellige, dog stadig beslægtede, emner. Sørg for at disse blogs køre hos forskellige tjenester, eller køre under deres eget domæne via noget blog software, f.eks. wordpress, der er søgemaskine optimeret og husk at registrere domænerne hos forskellige udbydere, så IP adresserne er forskellige.

Flere web sites:

Links der tæller i søgemaskinerne kommer fra andre web sites, men der jo intet det siger at disse andre web sites, skal drives af andre mennesker og andre virksomheder, de kunne jo sagtens være drevet afdig eller ansatte i samme virksomhed som dig. Prøv at overveje og du kan lave andre web sites, der kan generere links til dit hoved web site. Det kunne fleksl være at du med fordel kan opdele indholdet af dit hoved web site på flere separate sites. Du kunne f.eks. overveje at have et separat web site til vejledninger og artikler om virksomhedens produkter, eller et separat web site til brugersupport. Der er også andre muligheder en disse ”officielle” web sites. Det kunne f.eks. være at der er ansatte der har forskellige mere eller mindre relevante hobbyer som du kunne hjælpe dem til at lave et godt web site til mod at de laver godt indhold. En CMS løsning, hvor links til dit hoved site ligger i skabelonen, så hver gang de laver en ny side, så laver de også samtidig et nyt link, kunne hurtigt generere et stort antal links. Det behøver ikke at koste meget, f.eks. et GooglePages web site er gratis og CMS systemet følger med. Prøv at lege med det og se hvordan linkene tæller. Dokumenter og før logbog over hvad du gør.

Jeg har tidligere talt om dokumentation i forbindelse med det daglige arbejde du laver, og selvom mange betragter det som unødvendigt og spild af tid, så vil du hurtigt opdage at en ordentlig fyldestgørende dokumentation vil kunne løfte dit SEO arbejde til et højre niveau. Hvis du kobler din dokumentation sammen med f.eks. en sunbird kalender, så du kan lave alarmer og aftaler, så vil din arbejdsplan nærmest lave sig selv og du vil kunne huske af følge op på ting fremad. En anden fordel er at du faktisk vil kunne dokumenterer hvad du laver over for en evt. chef og du vil kunne overdrage dit arbejde til en anden hvis du bliver syg eller skal have nyt job. Dokumentation og planlægning kan måske nok virke som dødssygt arbejde der ikke rigtigt giver noget på bundlinien, men dette er helt forkert. Dokumentation er en nødvendighed for at lave det du skal og for at nå det nødvendige niveau hurtigt. Uden dokumentation går det ikke.

Husk nu hoved sitet.

Når du nu arbejder med links, blogs, gæstebøger og andre sites, så må du endeligt ikke glemme det site du optimerer. Søgemaskinerne kan godt lide at der er nyt til dem hver gang de kommer forbi. Sørg for at tilføje nyt indhold hele tiden, sørg for at linke det nye indhold sammen med det der allerede ligger og time dette med Googlegots besøg. Hvis du vil være effektiv, så lav en analyse og en plan over hvad du med fordel kan skrive af nyt indhold til dit site og hvordan det skal placeres i strukturen, hvis din virksomhed har opdaget virkningen af dit arbejde, så skulle du også kunne trumfe igennem at andre end dig skriver indhold til web sitet. Uddeleger opgaverne, sæt deadline på og følg op på tingene, bestil indhold i virksomhedens andre afdelinger, vær den udfarende kræft og du kan med fordel inddrage de andre i arbejdet med indhold. Hvis du ligger en plan der bruger alle virksomhedens ressourcer, så er det ikke utænkeligt at de enkelte afdelinger selv kan komme med forslag til indhold inden for deres område.

Genialt, men ganske enkelt

Hvis søgemaskineoptimering ikke er dit hovedarbejdsområde, så vil du måske i første omgang tænke at ovenstående er unødvendigt eller banalt. Jeg vil dog anbefale at du giver metoden en chance i et halvt års tid før du afskriver den helt. Du vil finde ud af at det er en fantastisk virksom metode på lang sigt og når først resultaterne dokumenterer sig selv, så vil du være hooked i fremtiden

Læs mere om søgemaskineoptimering her:

Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål, selvhenter

Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde

Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site

Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema

Læs mere om søgemaskinepositionering her:

Søgemaskinepositionering - 5 minutter om dagen.
søgemaskinepositionering - Den store grundlæggende plan
Søgemaskinepostionering - Web statistik. Sådan finder du guld

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
søgemaskinepositionering, 5 minutters søgemaskineoptimering om dagen, effektiv planlægning søgemaskinepositionering, 5 minutters søgemaskineoptimering om dagen, effektiv planlægning søgemaskinepositionering, 5 minutters søgemaskineoptimering om dagen, effektiv planlægning søgemaskinepositionering, 5 minutters søgemaskineoptimering om dagen, effektiv planlægning søgemaskinepositionering, 5 minutters søgemaskineoptimering om dagen, effektiv planlægning