Søgemaskinepositionering
5
minutter om dagen
Søgemaskineoptimering er faktisk en ganske sjov disciplin der
minder en del om spil, bortset fra at graden af tilfældighed her er
væsentligt mindre end gængse spil. Du vil meget hurtigt opdage
konkurrence elementet i dette game og blive en del af den gruppe
mennesker, der utålmodigt afventer næste Google opdatering, for at
se om dine seneste tiltag har haft den forventede effekt.
Søgemaskinepositionering er konkurrencen om placeringen for de
enkelte søgeord, når du først er optaget i søgemaskinerne. Mange
virksomheder får på et tidspunkt øje på søgemaskineoptimering, og
får fat i et firma til at lave tingene for dem, eller de gør det
selv, hvis de har medarbejdere der kan den slags, problemet er at
man kun kan nå et vist niveau ved at lave den slags enegangs SEO,
hvis man virkelig vil have ordentlige placeringer, hvis man virkelig
vil optimerer den trafik man får fra sine placeringer, hvis man vil
bevare og endog forstærke sin forretning, så er man nødt til hele
tiden at være over sine sites. Lidt ligesom havearbejde, Lidt
arbejde hver dag giver oftest et meget bedre resultat end en
ordentlig omgang 2 gange om året. Forudsætninger Som du kan læse
oven for er der nogle forudsætninger der skal være i orden før du
med fornuft kan kaste dig over denne søgemaskinepositionering. Dit
site skal være optaget i diverse søgemaskiner for dine vigtige
søgeord, du skal helst have en vist mængde indhold og meget gerne
have en plan for meget mere indhold. Du kan læse meget mere om
forudsætningerne i min artikel
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder, hvor jeg behandler
forudsætningerne mere indgående.
Start med dine logfiler og web
statistikker
Ligesom i alle andre forhold her i
livet, er det sådan, at hvis man ønsker at bevæge og udvikle sig, på
en fornuftig og ordentlig måde, så er man som minimum nødt til at
vide hvor man er. Når vi snakker søgemaskine optimering og
søgemaskinepositionering, så kan vi som det første tage udgangspunkt
i vores web logfiler og vores web statistik. Disse ressourcer
indeholder en guldmine af væsentlige oplysninger som du kan bruge
til at optimerer tingene og til at se om dine optimeringstiltag
virker. Du kan se mange relevante ting, f.eks.:
- Hvilke sider har søgemaskinen
fundet
- Hvilke søgeord finder brugerne
typisk mine sider for
- Hvilke søgemaskiner giver mig
trafik (Referrals)
- Hvilke andre sites giver mig
trafik (Referrals)
- Hvilke sider kommer brugerne
ind i mit site på
- Hvilke sider forlader brugerne
mit site fra.
Dine logfiler og din web statistik
bør du kontrollerer jævnligt, f.eks. en gang om ugen for over tid at
danne dig et billede af udviklingen. Når du har gjort dette i nogle
år, vil du også kunne begynde at se bevægelser hen over året og
bruge disse ressourcer til hurtigere at reagerer på ting der sker og
på den måde effektiviserer dine tiltag.
kontroller din placering
Det er selvfølgelig også vigtigt at
du kender dine placeringer for dine vigtige søgeord i de forskellige
søgemaskiner, samt ved hvor mange links især Google har registreret
til dit site. Lad nu være med at spilde tid på at kontroller dette
flere gange hverdag, du finder hurtigt ud af hvornår Google har
været forbi og hvor når du bør kunne se noget nyt, du finder hurtigt
ud af at du faktisk kan se hvilken dato Googlebot har besøgt dit
site ved at bruge Google
Webmasters Tool og ved at kikke i dine log filer. Og du finder
hurtigt ud af hvilke
Google
Datacenters du kan se ændringerne i , før de kommer ud i
Googles almindeligt tilgængelige index. Jeg vil anbefale dig at lave
en eller anden form for dokumentation, hvor du noterer dine
placeringer for dine væsentlige søgeord, dine konkurrenters
placering og andre relevante oplysninger sammen med datoerne for
hvor nåd du har opdaget dem. Dette værktøj vil i løbet af noget tid
give dig en helt anden indsigt i hvordan søgemaskinerne arbejder, og
også kunne sige dig noget om hvad der virker og hvad der ikke gør
det. Dokumentation er i det hele taget vigtigt, især i starten og jo
mere du dokumenterer, jo mere vil du kunne uddrage på sigt.
Placeringskontrollen bør du heller ikke spilde tid på hver dag, gør
det når det er relevant, dvs. når Googlebot har været forbi og du
kan forvente der er noget nyt at kontrollerer
Skaf eksterne links.
Arbejdet med at skaffe links fra
andre web sites til sit site er meget vigtigt af flere årsager. Dels
bruger Google antallet og kvaliteten af links som den væsentligste
faktor når placeringerne skal beregnes og dels giver gode, relevante
og velplacerede links kvalificeret trafik. Arbejdet med at skaffe
links bør være noget af det man laver hver dag og der er mange
forskellige ting man kan gøre. Først bør du bruge google og
værktøjer som
Marketleap til at kontrollerer hvem der linker til dig. Du
bør også kikke indgående på hvem og hvor mange der linker til dine
konkurrenter, dels for at se hvilket omfant du skal op på, dels for
at få nogle ideer til hvem der måske også kunne linke til dig, Dels
at få noget inspiration til hvordan dine konkurrenter har opnået
disse links og endeligt til at få ideer til hvordan du kan skaffe
flere links end dine konkurrenter. Der er masser af muligheder på
nettet til at skaffe links, og selvom disse ofte er af stærkt
diskutabel og svingende kvalitet, så er det da stadig et område man
med fordel kan ofre lidt tid på. Gæstebøger og tagwalls kan være en
kilde til links, især hvis du ikke overdriver og anvender
automatiserede værktøjer til dette. Den største effekt får du hvis
du kan finde emnerelevante gæstebøger og tagwalls og hvis de tekster
du dropper er af rimelig kvalitet og vedkommende for gæstebogen. Gør
det af du søger med ”søgeord + ”sign guestbook”” eller ”søgeord +
”add link” og så videre. Når du finder et relevant site (gæstebog,
tag, blog, forum eller tilsvarende) så noter adressen så du kan
vende tilbage. Dels er der det problem med disse sites, at din
”signatur” flytter sig ned af siderne og dybere ud i sitets struktur
som tiden går, hvorfor værdien at linket formindskes overtid. Du vil
derfor ofte blive nødt til at gensignerer hvis du vil bevare værdien
af linket. Du vil også opdage at disse links godt kan give noget
trafik, hvis det er en god ressource du har fået fat i. Du skal dog
vide at det langt fra er alle disse links der tæller med i
søgemaskinernes optegning. For at beskytte mod guestbook spam er der
mange af disse ressourcer der bruger forskellige metoder til at
sørge for at søgemaskinerne ikke følger links og dermed gør deres
ting mindre relevante for spammerne.
Blog som ressource
Blogs kan være en rigtig god
ressource til meget kvalificerede links. Dels har du mulighed for at
kommenterer andres blogs og der måske linke til relevante sider i
dit eget site, her skal du så vide at de samme forhold som under
gæstebøger med blogspam er gældende. Gør det at du kikker på hvilke
links dine konkurrenter har og hvis du kan finde nogle emnerelevante
blogs der linker til dem, så se om ikke også du kan lave noget der.
Igen gælder reglen om at reelle kommentarer og links der er brugt
lidt tid og omtanke på har meget støre effekt end tankeløse
ligegyldige kommentarer. Du kunne jo også selv starte et antal blogs
op. Når du har fundet de blog tjenester hvis links tæller, så lav
din egen blog. Fordelen er at du jo selv bestemmer hvad teksterne
skal handle om, og dermed kan du lave en blog der meget præcist
rammer emnet. Hvis du gør det at duen gang om dagen laver et indlæg
i din blog og du i alle dine indlæg linker til relevante dele af dit
site, så vil du opdage at du over tid kan opbygge rigtig mange
kvalificerede links. Du opnår langt den bedste effekt hvis der er
lidt nyt hele tiden, i stedet for at lave en blog hvor du i løbet af
meget kort tid laver flere hundrede indlæg, og derefter sker der
intet. Brug 2 til 3 minutter hver dag på at lave et indlæg. Hvis vi
taler om en virksomhed, kunne der jo være flere af de ansatte der
kunne lave forskellige blogs. Hvis du har muligheder for det, så hav
et antal blogs kørende med lidt forskellige, dog stadig beslægtede,
emner. Sørg for at disse blogs køre hos forskellige tjenester, eller
køre under deres eget domæne via noget blog software, f.eks.
wordpress, der er søgemaskine optimeret og husk at registrere
domænerne hos forskellige udbydere, så IP adresserne er forskellige.
Flere web sites:
Links der tæller i søgemaskinerne
kommer fra andre web sites, men der jo intet det siger at disse
andre web sites, skal drives af andre mennesker og andre
virksomheder, de kunne jo sagtens være drevet afdig eller ansatte i
samme virksomhed som dig. Prøv at overveje og du kan lave andre web
sites, der kan generere links til dit hoved web site. Det kunne
fleksl være at du med fordel kan opdele indholdet af dit hoved web
site på flere separate sites. Du kunne f.eks. overveje at have et
separat web site til vejledninger og artikler om virksomhedens
produkter, eller et separat web site til brugersupport. Der er også
andre muligheder en disse ”officielle” web sites. Det kunne f.eks.
være at der er ansatte der har forskellige mere eller mindre
relevante hobbyer som du kunne hjælpe dem til at lave et godt web
site til mod at de laver godt indhold. En CMS løsning, hvor links
til dit hoved site ligger i skabelonen, så hver gang de laver en ny
side, så laver de også samtidig et nyt link, kunne hurtigt generere
et stort antal links. Det behøver ikke at koste meget, f.eks. et
GooglePages web site er gratis og CMS systemet følger med. Prøv at
lege med det og se hvordan linkene tæller. Dokumenter og før logbog
over hvad du gør.
Jeg har tidligere talt om
dokumentation i forbindelse med det daglige arbejde du laver, og
selvom mange betragter det som unødvendigt og spild af tid, så vil
du hurtigt opdage at en ordentlig fyldestgørende dokumentation vil
kunne løfte dit SEO arbejde til et højre niveau. Hvis du kobler din
dokumentation sammen med f.eks. en sunbird kalender, så du kan lave
alarmer og aftaler, så vil din arbejdsplan nærmest lave sig selv og
du vil kunne huske af følge op på ting fremad. En anden fordel er at
du faktisk vil kunne dokumenterer hvad du laver over for en evt.
chef og du vil kunne overdrage dit arbejde til en anden hvis du
bliver syg eller skal have nyt job. Dokumentation og planlægning kan
måske nok virke som dødssygt arbejde der ikke rigtigt giver noget på
bundlinien, men dette er helt forkert. Dokumentation er en
nødvendighed for at lave det du skal og for at nå det nødvendige
niveau hurtigt. Uden dokumentation går det ikke.
Husk nu hoved sitet.
Når du nu arbejder med links, blogs,
gæstebøger og andre sites, så må du endeligt ikke glemme det site du
optimerer. Søgemaskinerne kan godt lide at der er nyt til dem hver
gang de kommer forbi. Sørg for at tilføje nyt indhold hele tiden,
sørg for at linke det nye indhold sammen med det der allerede ligger
og time dette med Googlegots besøg. Hvis du vil være effektiv, så
lav en analyse og en plan over hvad du med fordel kan skrive af nyt
indhold til dit site og hvordan det skal placeres i strukturen, hvis
din virksomhed har opdaget virkningen af dit arbejde, så skulle du
også kunne trumfe igennem at andre end dig skriver indhold til web
sitet. Uddeleger opgaverne, sæt deadline på og følg op på tingene,
bestil indhold i virksomhedens andre afdelinger, vær den udfarende
kræft og du kan med fordel inddrage de andre i arbejdet med indhold.
Hvis du ligger en plan der bruger alle virksomhedens ressourcer, så
er det ikke utænkeligt at de enkelte afdelinger selv kan komme med
forslag til indhold inden for deres område.
Genialt, men ganske enkelt
Hvis søgemaskineoptimering ikke er
dit hovedarbejdsområde, så vil du måske i første omgang tænke at
ovenstående er unødvendigt eller banalt. Jeg vil dog anbefale at du
giver metoden en chance i et halvt års tid før du afskriver den
helt. Du vil finde ud af at det er en fantastisk virksom metode på
lang sigt og når først resultaterne dokumenterer sig selv, så vil du
være hooked i fremtiden Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs mere om søgemaskinepositionering
her:
Søgemaskinepositionering - 5 minutter om dagen.
søgemaskinepositionering - Den store grundlæggende plan
Søgemaskinepostionering - Web statistik. Sådan finder du guld
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques |
|