Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Web Site Positioning

Hvad er web site positionering?, Hvordan gør man?. Er der noget man bør vide før man går i gang med at positionerer sit web site? er der noget man ikke skal gøre.
Ovenstående er blot nogle af af de mange relevante spørgsmål, man kan stille når det drejer sig om web site positionering.

Web site positionering følger normalt 4. faser. De enkelte fasers længde og økonomiske omkostning kan varieres, hvor tid om penge kan ombyttes. Kortere tid koster normalt flere penge, man kan gøre det selv (læs min artikel "Gør det selv web promotion") og dermed gøre det helt gratis, men man skal være opmærksom på at web site promotion tager et vist minimum af tid. 

 

Web site positionerings fase 1.
Analyse og Planlægning.

Web site positionerings første fase er analyse/planlægnings fasen. Der er meget der kan gøres forkert og det kan have direkte modsat effekt på synligheden at dit web site.
Det første spørgsmål du skal stille dig selv er "Hvad hvis vi nu får succes med vores web site positionering?". Forøget trafik betyder normalt også flere henvendelser, både på telefon og e-mail. Kan vores firma håndtere dette, er der kapacitet og procedure til at sikre at e-mails bliver besvaret ordentligt og hurtigt nok. Husk at utilfredse kunder, der ikke har fået svar på deres henvendelse, handler et andet sted, og spreder rygtet. Positive og tilfredse kunder handler hos os og spreder det positive rygte.
Næste opgave i web site positioneringens første fase er, at finde de meget vigtige keywords/keyphrases, eller søgeord/søgesætninger som det hedder på dansk. Keywords er de ord, som vores kunder taster ind i søgemaskinerne for at finde web sites med relevante oplysninger. Det er meget (ordet ekstremt falder her naturligt) vigtigt at vælge de rigtige søgeord/søgesætninger, søgesætninger er bedre at arbejde med end søgeord og her er der tre parametre  der skal være opfyldt.

  • Søgeordet skal være relevant i forhold til vores site. Dels nytter det ikke at folk finder vores site på et søgeord og så ikke kan finde den oplysning de søger. Disse kunder kommer aldrig igen, og dels straffer søgemaskinerne sites for at forsøge at hitte med søgeord, der ikke er relevante for sitet, især hvis disse ord ikke forekommer i teksten på siderne.

  • Søgeordet skal bruges i Internettets søgemaskiner. Det nytter ikke at have valgt et søgeord, man selv synes er godt og at have opnået en top placering i de 6 vigtigste søgemaskiner, hvis dette søgeord aldrig bruges i disse søgemaskinerne. Vi der lever af web site positionering har nogle værktøjer, der kan give os de nødvendige oplysninger. "Gør det selv folket" kan anvende http://www.goto.com's keyword service. 

  • Søgeordet skal realistisk kunne positioneres. Hvis dit firma f.eks. sælger software, kunne dette måske være et godt søgeord. Prøv at søge på ordet i søgemaskinen  http://www.altaviste.com, sidst jeg forsøgte var der mere end 40.000 hits på ordet, de øverste 10 var store softwarehuse med marketingbudgetter på flere millioner dollars om året. Dette ord er måske ikke realistisk at opnå en top 10 placering på, hvorfor man bør vælge et andet ord, eller en specifik sætning hvor ordet software indgår, f.eks. "dansk positionerings software", prøv selv at søg i altavista, dette er nok mere realistisk.   

 

Web site positionerings fase 2.
Klargøring af web sitet.

 Et web site skal være klar før det tilmeldes til søgemaskinerne, et web site, der ikke er klar vil i bedste fald betyde en meget dårlig placering i søgemaskinerne og i værste fald betyde at man slet ikke kommer i.

  • "Content is King" Et site uden indhold kan ikke positioneres, kan ikke tiltrække besøgende og kan ikke holde på de besøgende det får. Indhold, Indhold, Indhold det kan ikke siges til nok. Du skal give dit site det indhold kunderne gerne vil have ud for de søgeord du har identifiseret, det skal være let at finde, læsevenligt og vigtigst af alt indholdet skal være skrevet så det tiltaler søgemaskinerne. Læs min lille artikel "sådan skriver du til søgemaskinerne".

  • Link popularitet. Søgemaskinerne bruger blandt andet antallet af links, der peger på dit site til at bestemme din placering, Jo flere relevante links, jo bedre placering. Et relevant link er et link, der kommer fra et højtplaceret site, der handler om ca. det samme som dit eget site. Du kan kontrollere antallet af links der peger på dit site ved at gå til http://www.altavista.com og skrive "Link:http://www.mitsite.dk" (mitsite er navnet på dit site - ja jeg er nødt til at forklare dette) i søgefeltet og derefter klikke søg
    Links er væsentlige på en anden måde også. Hvis dit site f.eks. handler om kaffe så vil din placering i søgemaskinerne på søgeordet "kaffe" blive bedre jo flere brugere, der søger på ordet "kaffe" og klikker på linket til dit site. Dette forhold kan bruges til at starte en god cirkel. Læs min lille artikel "Søgemaskineoptimering - De vigtige links "

  • Optimering af web sidernes kode. En søgemaskine "læser" ikke en hjemmeside på samme måde som et menneske, den virker  som en browser og læser koden. De enkelte søgemaskiner har forskellige algoritmer til bestemmelse af hvilke hjemmesider der optages og hvor højt de enkelte sider rankes i søgemaskinen.
    Da de enkelte søgemaskiner "beregner" siderne forskelligt, kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre at optimere siderne maksimalt til alle søgemaskinerne. Det man bør gøre er at optimere web sitets indholdssider generelt, læs min artikel "Optimering af Hjemmesidens kode", og så lave doorway sider optimeret specifikt til den enkelte søgemaskine, læs min artikel "Doorway sider for Dummies". Generelt og kort kan øvelsen beskrives således: Der skal være sammenhæng mellem søgeord og søgesætninger og sidens kode. Søgeord/sætninger i tags (<TITLE>, <META name ="keywords">, <META name ="description">, <H1>, <H2>) skal genfindes i teksten i <BODY> i den rette sammenhæng og ordtæthed.
    Der skal dog også lydt en advarsel. Gør man dette forkert risikere man i bedste fald at blive optaget med en dårlig rating og i værste fald at blive totalt udelukket fra at blive optaget "baned".

 

Web site positionerings fase 3.
Tilmelding til Søgemaskinerne.

Her er vi lige nødt til at nuancere begrebet søgemaskiner lidt. En søgemaskine er en web tjeneste, der indekserer hjemmesider med en automatiseret søgerobot, ofte kaldet en spider eller en crawler, som eksempel kan nævnes altavista, google m.m.. Den anden type "søgemaskine" der findes er web indekset, hvor det er rigtige levende mennesker, gennemser og evaluerer sitet, f.eks. yahoo, jubii m.f. Med i billedet hører også at de fleste indekser har samarbejde med søgemaskiner, f.eks. yahoo med Google, ligesom der er indekser, der bruger andre søgemaskiners placering af et site, som parameter for hvor højt de vil placere et site.

Når vi nu kender forskellen på søgemaskiner og indekser skal man også vide, at hver enkel søgemaskine og hver enkel indeks har sine egne regler for tilmelding. Disse regler kan normalt findes på selve sitet og det er en meget god ide at sætte sig grundigt ind i reglerne før man begynder at tilmelde. De fleste sites har også en sektion med gode råd til hvordan man opnår en god placering. Forsøg aldrig at snyde søgemaskinerne og bryd ikke deres regler, det vil du blive straffet hårdt for.

Selve tilmeldingen kan foregå på to forskellige måder. Manuelt eller med automatisk tilmelding, se f.eks. http://www.selfpromotion.com, der er et at de bedste site til dette. Det er altid det bedste at tilmelde manuelt, men det er tidskrævende og ikke altid en farbar vej, hvis man skal tilmelde mange sites eller mange sider fra samme site. For web indeksernes vedkommende bør/skal man altid tilmelde manuelt, læs min artikel "Hvordan kommen man forbi Yahoo's dørmænd". Jeg gør bruger selv en kombination at manuel og automatisk tilmelding, med den første tilmelding gennemført manuelt og derefter med en vekslen mellem metoderne. Når jeg gennemføre web promotion for kunder, laves en plan der tager højde for kundens ønsker og pengepung.  

 

Web site positionerings fase 4 
Opfølgning og vedligeholdelse.

Hvis man skal have fuld valuta for sine positionerings anstrengelser, skal man starte indsatsen med at skabe fuld overblik over sin web statitstik. Statistikken leveres normalt af det firma, der hoster sitet, hvis du har egen webserver opstillet, har du selv mulighed for at logge de nødvendige oplysninger. Selve logfilerne siger ikke meget, derfor lever hosting firmaerne også behandlet data. Har du adgang til logfilerne kan du selv behandle disse med forskellige værkstøje, se "LinkZone", hvor forskellige links fører til web steder, hvor forskellige værktøjer kan downloades. 
De oplysninger du , som minimum skal bruge er: 

  • Hvor mange besøgende har sitet om dagen, ugen måneden 

  • Hvor kommer de besøgende fra og hvilke søgeord har de brugt, hvis de kommer fra en søgemaskine

  • Hvilken side er de kommet ind på

  • Hvor længe har de været på sitet og hvilke sider har de set

  • Hvilken side har de forladt sitet fra

Efter du har gennemført tilmeldingen, kan du sammenligne og følge med udviklinger. Du kan se hvilke søgeord der giver dig trafik, hvilke ord der måske skal gøres mere ved, hvilke sider folk læser og dermed hvilke emner der interessere dine brugere.
Logfiler og web statistik er en guldgrubbe af informationer og bør studeres nøje.

Tilmelding til søgemaskiner er ikke en engangsforestilling. Dels har sider en tendens til at "falde ud af" søgemaskinernes indeks, og dels bør et web site udvikle sig hele tiden. Gentilmelding er derfor nødvendigt, men pas på da for ofte tilmelding vil blive opfattet som spam og straffet at søgemaskinen. Læs de enkelte maskiners regler og overhold dem.

Læs mere om Webpromotion her:

Webpromotion - hvorfor det
Webpromotion - gør det selv
Webpromotion - Doorway sider for dummies.
Webpromotion - Optimering til google

Webpromotion - Succesfuldt forum
Webpromotion - Sådan gør du din blog kendt

Webpromotion - Reputation Management

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
IT sikkerhed

Hacking
google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring

- SEO

- Hacking
-Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Web Site Positioning fra bufferzone.dk Web Site Positioning fra bufferzone.dk Web Site Positioning fra bufferzone.dk Web Site Positioning fra bufferzone.dk Web Site Positioning fra bufferzone.dk