Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Web Promotion

Gør det selv.

Skal man gøre det selv, give en medarbejder den rolle og uddannelsen der passer til, eller skal vi købe os til det hele. Hvad kan betale sig, hvad er smart og hvad koster det.’ Disse overvejelser er der mange små og mellemstore virksomheder, foreninger og organisationer der gør sid i disse år. Svaret er ikke enkelt og klart, der er fordele og ulemper ved begge løsninger. Her kan du læse om de ting du skal tage stilling til når du beslutter dig:

Web promotion er mere end søgemaskineoptimering. For det første skal man vide hvad man taler om og hvilken vare men evt. ender med at købe. Web promotion er et relativt bredt begreb, der bl.a. indeholder søgemaskineoptimering, søgemaskinepositionering, annonce kampagner, pay-per-clik og meget meget mere. Når du beslutter dig skal du vide hvad det er du beslutter og hvad du ender med evt. at købe.

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering kan være en veldefineret opgave. Så mange søgeord, optimeret til disse nævnte søgemaskiner på disse sider. En veldefineret afgrænset opgave, som kan købes ude i byen hos flere firmaer, hvoraf mange er både reelle og dygtige til det de gør. Problemet er at når opgaven er veldefineret og velafgrænset, så er resultatet det også. Internettet og især søgemaskinerne er dynamiske størrelser, der hele tiden udvikles og ændre sig. Den placering du kan opnå ved søgemaskine har kun en vis holdbarhed. Dels vil søgemaskinerne ændre deres algoritmer, så der skal andre ting til at optimerer, Dels kommer der hele tiden nye spillere på banen, dels ændre markedet sig hele tiden, hvorfor nye søgeord eller nye søgemaskiner pludseligt kan blive relevante, Her er i det hele taget så mange parametre at søgemaskineoptimering kun bør være et fundament som du bygger videre på. Denne videre byggeproces kaldes søgemaskinepositionering.

Søgemaskinepositionering.

Søgemaskinepositionering har to facetter. Der er dels det daglige arbejde i forhold til søgemaskinerne, arbejdet med at forbedre de placeringer søgemaskineoptimeringen har opnået og arbejdet med at optimerer til nye søgeord og nye søgemaskiner. Der er også arbejdet med konvertering, et relativt vigtigt stykke arbejde, som kræver overvågenhed og som mange enten glemmer eller overser. Konvertering er et udtryk for hvor mange brugere, der søger på et af vores vigtige søgeord OG bliver præsenteret for en resultatside hvor vores link forekommer OG trykker på dette link. Konvertering kan tages et skridt videre endnu, idet der også er tale om konvertering når vi kikker på hvor mange af de brugere, der finder vores site, i søgemaskiner og andre steder, der faktisk ender med at handle/købe/bestille eller generere indkomst på andre måder. Det er konverteringen der forøger virkningen af alt det andet vi laver.

Adwords, Pay-per-click og andet.

Alle disse forskellige programmer kan være meget givende og Ganske gode forretninger, hvis man gør det rigtigt og hvis man gør det I sammenhæng med ovenstående. Adwords er en måde at komme hurtigt i gang på og det giver statistisk materiale til at sige noget om hvilke søgeord det kan betale sig at gøre noget mere ved. Ligesom med søgemaskinepositionering er disse programmer ikke bare noget man sætter i værk og så køre det. Virkningsgraden skal hele tiden optimeres, markedet skal hele tiden følges, hvis du bare vil holde en vis effekt. Alternativet vil betyde at udgifterne langsomt men sikkert nærmer sig indtægterne indtil du begynder at tabe penge.

Hvad vil det kræve for at kunne gøre dette selv.

Det enkle svar er tid og viden. Du skal have en person der dels kan lave det praktiske arbejde, og dels kan holde sig orienteret om hvad der sker af nye ting. Hvor meget tid dette tager, afhænger af hvor dynamisk dit web site er, hvor mange sider der løbende skal optimeres og vel også af hvor meget af din forretning der bæres af dit web site. Tidsmæssigt kan det være fra et ret lille job der kan klares ved siden af noget andet op tim et heldagsjob for mere end en mand. Husk at jo mere tid det kræver at en ansat, jo dyrere vil det også være at købe ude i byen. Det at opnå den nødvendige viden kan gøres på forskellige måder. Hvis medarbejderen selv skal tilegne sig viden, kan dette sagtens gøres via Internettet, f.eks. her på bufferzone.dk og andre steder samt noget trial and error, det vil tidsmæssigt tage en måneds koncentreret arbejde før han rigtigt er i gang. Hvis du ikke har tid til at vente på det, er der alternativer. F.eks. IDG arbejder på at lave et to dags kursus og bufferzone.dk har afholdt flere virksomhedskurser, mail os og hør nærmere. Efterfølgende er der tale om 3 til 4 timers arbejde om ugen sammenlagt, med gennemlæsning af relevante poster i fora og blogs og andre ressourcer.

Hvad hvis jeg køber ude i bygen.

Det vigtigste er at du og den virksomhed du køber er helt enige om hvad du køber. Du vil i første omgang købe søgemaskineoptimering og her skal du være opmærksom på at du ofte tilbydes ting du faktisk ikke har brug for. Hvis tilbudet lyder på f.eks. 80% af 15 søgeord placeret på side 1 i 15 søgemaskiner, så skal du tænke dig om. Har du f.eks. brug for 15 søgemaskiner, hvis det i virkeligheden kun er Google, MSN og jubii der giver dig trafik og har du brug for 15 søgeord, hvis du faktisk kun får nævneværdig trafik fra 3 til 5 af dine valgte ord. Så er det måske bedre at lave en aftale der lyder på følgende 5 søgeord optimeret til følgende 3 søgemaskiner. Helt generelt kan man ikke give ordentlige garantier i denne branche, Det er jo ikke os SEO folk der ejer søgemaskinerne og kan kontrollerer dem, de kan ændre algoritmerne i næste uge uden at spørge os først. Hvis du vil købe søgemaskinepositionering, så er det den bedste løsning at lave en fast aftale om det tidsmæssige forbrug, men netop søgemaskinepositionering vil oftest give mest mening at lave selv.

Vigtigt hvis du køber.

  • Husk du binder dig et eller andet sted til et firma, du bliver afhængig af dette firma.
  • Det er svært at overtage andres arbejde. Det vil være svært både for virksomheden selv og et andet firma at bygge oven på noget andre har lavet.
  • Køber du ude i byen, blotter du dig en del over for et andet firma. Det SEO firma du hyre vil opnå værdifuld viden om dit firmas kærneforretning. Det er et tillidsspørgsmål
  • Hvis du ikke er vågen kan en SEO kontrakt sagtens udvikle sig til et tagselvbord hvor SEO virksomheden selv bestemmer hvad de vil tjene på dig, igen er det et tillidsspørgsmål. Vær nøjagtig og klar når du laver aftalen.
  • Husk hvis du synes at kompetence er dyrt, så prøv en periode at anvende inkompetence.

Læs mere om Webpromotion her:

Webpromotion - hvorfor det
Webpromotion - gør det selv
Webpromotion - Doorway sider for dummies.
Webpromotion - Optimering til google

Webpromotion - Succesfuldt forum
Webpromotion - Sådan gør du din blog kendt

Webpromotion - Reputation Management

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
IT sikkerhed

Hacking
google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Gør det selv Web Promotion fra bufferzone.dk Gør det selv Web Promotion fra bufferzone.dk Gør det selv Web Promotion fra bufferzone.dk Gør det selv Web Promotion fra bufferzone.dk Gør det selv Web Promotion fra bufferzone.dk