Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Webpromotion

Google Search Engine.

Google er både lokalt i Danmark, internationalt og i de fleste andre lande den vigtigste søgemaskine overhoved, og mange af de artikler du kan læse her på sitet handler da også mere eller mindre om optimering til google. Google er dels vigtig fordi den som søgemaskine giver en masse trafik da det er den mest brugte søgemaskine overhoved, men også fordi der er mange andre, primært søgeindexer, der bruger Google som en del af deres tjeneste.

Der er nogle forskellige forhold man skal gøre sig klart når man vil optimerer til Google. Google betragter de de mennesker der rundt omkring i verden søger efter informationer som deres primære kunder, og alt hvad de gør har sigt på at forbedre denne gruppes muligheder og oplevelser. Os der har web sites og gerne vil optages i har sekundær betydning for Google selvom de de seneste år har gjort mere for at forbedre kommunikationen med netop webmasters (se bl.a. Google Webmasters Tools)

Indhold.

Hvis man holder sig for øje at Googles prioritet er at skaffe gode og relevante informationer til de brugere der søger i google, så bliver det også helt åbenbart at det må være indhold på siderne og i sitet generelt der har størst betydning. Et web site kan ikke have for meget indhold, indholdet kan ikke blive detaljeret nok og et emne kan ikke dækkes for godt.

Indhold i googles verden er tekst. Tekst der kan læses af robotten. Dette betyder at sider der kun består af flash eller kun indeholder billeder af Google vil blive opfattet som indholdsløse og dermed ikke være relevante for Googles index.

Tag udgangspunkt i søgeordsanalysen og skriv relevant og dækkende indhold ud fra de søgeord der er fundet. Skriv gerne flere artikler til samme søgeord, hvis dette indholdsmæssigt kan bære flere artikler. Husk også de ord der semantisk hænger sammen med de fundne søgeord og de forskellige søgesætninger der er fundet. Som sagt kan du ikke skrive indhold nok og selvom Google ikke bryder sig om dublicated content, så har de intet imod at emnerne behandles flere gange når bare det gøres ordentligt.

Links

Google lever af links, både eksterne links (links fra andre sites til dit site) og interne links (links mellem de forskellige sider i dit site). De eksterne links bruger Google til at beregne sitets placering på resultatsiderne for hvert enkelt søgeord. Helt generelt kan man sige at jo flere andre sites der linker til dit site, jo vigtigere er dit site og jo bedre placeret vil der være for hvert enkelt søgeord.

Med hensyn til de interne links, så tjener de til at sørge for at Googlebot kan komme rundt i sitet og finde alle siderne og de tjener dermed også til at fordele den værdi (kaldet PageRank) sitet får rundt på de forskellige sider. Det vil normalt være sådan at forsiden har den højeste værdi, der så falder med 1 med hvert niveau du går ned i strukturen.

Helt generelt bød det være sådan at alle sider i sitet kan nås med maximalt 3 klik med musen og alle sider i sitet man minimum 3 indterne links der peger på sig. Læs mere detaljeret om link i artiklen Søgemaskineoptimering - De vigtige Links

Tilmelding til DMOZ

DMOZ eller Open Directory Project ODP behandles særskildt her fordi netop optagelse i deres index har stor betydning for din placering i Google. Google tillægger links fra DMOZ megen vægt.

DMOZ er et Open Source projekt der er opbygget over et system af frivillige der virker som redaktører i hver deres kategori. DMOZ kan i nogle kategorier være meget vanskelig at have med at gøre, enten fordi redaktøren er meget kritisk eller fordi der ikke er nogen redaktør. Der har oven i købet været rygter der løs på at nogle af redaktørerne faktisk var ejere af nogle af de vigtige sites der var optaget og at disse bevidst holdt konkurrenter ude. Dette er kun rygter, men det er et faktum at det kan være næsten umuligt at blive optaget. Du kan dog gøre noget for at forbedre dine chancer, læs artiklen "Hvordan kommen man forbi Yahoo's dørmænd." der godt nok er skrevet om Yahoo, men sagtens kan bruges til DMOZ, da der her også er tale om et index.

The Google Quality Score Algorithm.

Google Quality Score er en forholdsvis ny ting, der primært handler om Adwords, men som også har betydning for resten af Googles algoritme. Google Quality Score handler helt banalt om at forsøge atgive de brugere der søger efter informationer i Google den bedst mulige oplevelse ved at give dem relevante oplysninger. Dette betyder for os webmastre at vi skal forsøge at være så klare i vores optimering som muligt. Hvis du f.eks. har en side optimeret til ordet blåbærtærte, og er godt optaget i google for dette søgeord, så bør den side du har optimeret til ordet blåbærtærte, helt specifikt handle om blåbærtærte og ikke f.eksl om desert opskrifter, herunder blandt mange andre, en opskrift på blåbærtærte. Der er en artikel om netop Google Quality Score i støbeskeen, så vend tilbage snart.

Google Webmasters Tools

Google Webmasters Tool er lavet for at give os webmastre en mulighed for at kunne kommunikerer mere direkte med Google.

Brug af Google special operatore

Google har en den speciale operatorer til brug for særlige søgninger og hvis du skal være god til at optimerer til google, så er du også nødt til at kende disse søgninger. Prøv f.eks. at lave nedenstående søgninger for højkonkurrance søgeordet. (I den danske del af google)

allinanchor:søgemaskineoptimering
allintitle:søgemaskineoptimering
allintext:søgemaskineoptimering
allinurl:søgemaskineoptimering


Dette giver følgende resultat for bufferzone.dk (foretaget primo oktober 2006):

allinanchor: side 5. allintitle: side 5.  allintext: side 5. allinurl: 1. plads Alm. søgning: side 28.

Indtil videre siger søgningerne ikke ret meget, men kombineres søgningerne med søgningerne

link:www.bufferzone.dk samt lignende søgninger for bedre placeret sites, så tegner der sig pludselig et billede.

Selve side- og site-optimeringen kan kun forbedre ganske lidt, der hvor den hænger er altallet ov kvaliteten af de indkommende links og det er her arbejdet skal ligges.

Læs mere om Webpromotion her:

Webpromotion - hvorfor det
Webpromotion - gør det selv
Webpromotion - Doorway sider for dummies.
Webpromotion - Optimering til google

Webpromotion - Succesfuldt forum
Webpromotion - Sådan gør du din blog kendt

Webpromotion - Reputation Management

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
IT sikkerhed

Hacking
google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Webpromotion til google fra bufferzone.dk Webpromotion til google fra bufferzone.dk Webpromotion til google fra bufferzone.dk Webpromotion til google fra bufferzone.dk Webpromotion til google fra bufferzone.dk