Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Søgemaskineoptimering
De vigtige Links

 

Søgemaskineoptimering og links hænger sammen som flødeskum og varm chokolade, det ved enhver dansk SEO ekspert. Links har betydning for mange forskellige forhold og fortjener derfor behandling helt separat for at kunne gennemgå tingene detaljeret nok.

PageRank

Lad os starte med søgemaskineoptimering til Google og den særlige betydning Google giver links. Google arbejder med begrebet PageRank, der grundlæggende er en algoritme, der bruger links til at beregne værdien af et web site ud fra devisen at jo flere der linker til et web site, jo mere bedre må dette web site være, og jo bedre placering får web sitet på Googles resultatsider. Selvfølgelig er virkeligheden noget mere varieret end blot antallet, det vil vi kikke på.

Når du søgemaskineoptimerer til Google, drejer det sig altså primært om at skaffe eksterne links til dit site, eksterne (det vil sige links der kommer udefra og ind til dit site) links i store mængder og af god kvalitet. Et godt link er et link der kommer fra et andet site der har samme tema som dit site eller som semantisk ligger inden for. Hvis dit site handler om biler, vil gode links altså komme fra andre bilsites, fra bilfabrikanters sites, fra bilmagasin sites, mens de semantiske links kan komme fra dækfirmaers sites, fra motorolie sites eller f.eks. fra Thansen. Jo bedre Pagerank det site der linker til dit site har jo bedre er linket,

Linkets kvalitet afhænger også af hvordan det er udformet. F.eks. linket "Hvis du vil læse om søgeoptimering læs her." er et væsentligt dårligere link end "Læs om søgemaskineoptimering her": hvor du ser at det er søgeordet der er den aktive del af linkteksten.

Autoritative sites.

Autoritative sites er sites der af google opfattes som DET vigtigste site inden for et område. Hvis du f.eks. søger på TV2 i den danske del af google, vil du se at der er TV2 der er det autoritative site for ordet TV. Dette kan du se på den måde TV2 er optaget på i Google, TV2's menupunkter er medtaget som links direkte på Googles resultatside. En ting er at opnå at blive Autoritativt site for et vigtigt søgeord, det kræver at rigtig mange ting gøres helt rigtigt i meget lang tid, noget andet er at skaffe links fra et autoritativt site. Et sådant link er meget værdifuldt og du bør sørge for at identificerer alle autoritative sites inden for dine relevante søgeord og kraftigt overveje hvordan du kan skaffe et eller flere links fra dem.

Hvordan skaffes kvalitets links.

At skaffe kvalitets links er meget vanskeligt og kræver ofte meget stor arbejdsindsats, men det er klart værd at skaffe disse, dels fordi de har høj direkte værdi og dels fordi de har en tendens til at holde meget længe i forholdt til lav -kvalitets links der er relativt lette at skaffe.

Før di går i gang med at skaffe disse links, er det en rigtig god ide at sørge for at dit site er klar til det. Et kvalitets site vil aldrig linke til et halvfærdigt site eller et site uden masser af godt indhold. Hvis du begynder at spørge om links med 7 sider klar, masser af fejl og ingen tilstedeværelse i søgemaskinerne overhoved, vil du ikke blive taget alvorligt og på den måde lande dig selv i spamfiltrene, så sørg for at sitet er klar.

Det første du gør at identificerer de sites der er værd at forsøge at skaffe links fra. Denne øvelse skulle være let at gennemføre hvis du allerede har lavet søgeordsanalysen som jeg har beskrevet det. Her vil du have identificeret mindst de 5 vigtigste sites for hvert søgeord du har.

Næste punkt er at analyserer disse sites indhold og struktur for at se om du kan lave noget indhold, der understøtter, underbygger, udbygger, komplementerer eller på anden måde tilbyder noget ekstra til disse sites, noget de ikke selv har, men med fordel kunne linke til, fordi det er brugbart for deres brugere. Dette indhold skal du rigtigt kæle for, både formuleringsmæssigt og de grafiske illustrationer og lave mere end bare en side, lav en "pakke" af indhold.

Herefter kontakter du sitets ejer og beskriver indgående for denne hvad hans brugere kan hente at gode informationer, der helt naturligt hænger sammen med det de finder på hans site, Du beskriver præcist hvor på hans sider han bør linke til hvilke af dine sider osv osv osv. Hvis du har gjort dit forarbejde ordentligt, lavet indholdet så det passer perfekt og været omhygge med din mail, så vil du en gang i mellem kunne opnå et af disse værdifulde links, og selv når du ikke får linket, vil arbejdet jo ikke være spildt, du har jo lavet reelt højkvalitets indhold der kan bruges i andre sammenhænge.
 

Sådan skaffes almindelige links

Almindelige links kan skaffes på mange forskellige måder, nogle bedre end andre. Start med at søge i de forskellige søgemaskiner med "søgeord/sætning" +"add url" eller +"add site" eller +"add homepage" eller +"submit link" +"sign guest book" eller tilsvarende. Dette vil give dig en masse sites, der tillader dig at tilmelde dit site og som er relevante for dit vigtige søgeord. En masse af disse sites vil være blindgyder eller reelt værdiløse links af forskellige årsager, men du skulle kunne hente et anseeligt antal links på denne konto. Husk at en del at disse links i løbet af noget tid vil bevæge sig om på side 2 og længere om efterhånden som andre tilmelder eller underskriver. Det er derfor en god ting hvis du laver lister med datoer, så du kan vende tilbage efter nogen tid.

Den største chance for at du får noget ud af disse links er hvis du tager dig lidt tid til hvert link og skriver noget sigende der faktisk har noget med det site du placerer dit link på at gøre og ikke blot dropper en intetsigende bemærkning

Fora kan også være gode kilder til links. I gamle dage tillod mange fora at man lavede en signatur der bl.a. indeholdte et link til hjemmesiden. Dette afstedkom en masse intetsigende poster, der kun havde det formål at droppe linket. I dag forbyder de fleste fora signaturlinks og de fora der tillader dem har gjort noget andet så de ikke tæller i søgemaskinerne alligevel. I dag er den bedste metode at skrive gode artikler som denne og så linke til dem som reelle svar i forskellige fora på nettet, en artikel som denne kunne f.eks. tælle som uddybende svar til et spørgsmål om links i et fore. Mange fora tillader den slags links, hvis artiklerne er gode og passer til spørgsmålene.

De interne links

De interne links har også stor betydning for søgemaskineoptimering, dels er de væsentlige for brugervenligheden og for konversion raten, der siger noget om hvor mange besøg en placering i søgemaskinen skaffer og hvor mange af disse besøg der resulterer i køb/salg. *De interne links er også med til at fordele pagerank over sitet. Normalt er det sådan at forsiden har den største værdi, og så falder pageranken ellers med værdien 1 hver linkniveau du går ind i sitet. Hvis du laver godt indhold, vil du kunne opnå at få lige så mange dybe links, Links der rammer sider inde i sitet i stedt for forsiden, og det vil, hvis du gør det rigtigt, kunne betyde at du får flere sider med god pagerank i dit site. Dette har stor potentiel værdi.

Du bør ofre noget tid på din web statistik, der kan fortælle dig en del om hvordan dine links opfattes og hvordan de virker. Indgangssiderne vil sige dig noget om hvilke af dine søgeord der faktisk virker, der igen kan fortælle dig noget om både hvor du kan forstærke virkningen og hvor du bør kikke på dine søgeord og de sider der er optimeret til disse søgeord. Udgangssiderne siger noget om hvor dine brugere forlader dit site, enten fordi de ikke finder de oplysninger de søger, eller fordi sitet bare ikke fanger dem. Gør noget for at fastholde dine brugere og for at lede dem den rigtige vej gennem sitet.

Google Analytics er et rigtigt godt værktøj til den slags analyser, bl.a. Funnel virtualization siger noget om hvor flaskehalsene er i sitet og hvor folk bliver stoppet. 

Dem du linker til

Hvem du linker til har faktisk ret stor betydning for søgemaskineoptimering af dit site.  Filosofien er, at hvem du linker til siger mere om hvad dit site handler om en dem der linker til dig. Dette betyder at du ikke ukritisk skal linke til alle mulige site og at der er sites du bør linke til, f.eks. autoritative sites inden for dit felt. Der har i det sidste årstid været eksempler på sites der er faldet langt tilbage i placeringerne, fordi de var blevet fyldt med links til junk sites der tilbød billige lån, porno, slankeprodukter, spillesites, gratis sites og andet spam. Tænk nøje over hvem du linker til og lad det være links der forstærker det tematiske indtryk du ønsker at ligge inden for, undgå for alt i verden junk links.

Det at skaffe links

Det at skaffe de rigtige links til dit site bør være din prioritet nr to efter det at lave godt og rigeligt indhold til dit site. Analysen af hvilke sites der kunne være relevante og interessante at skaffe links fra kan og bør starte sammen med søgeordsanalysen, men de praktiske kontakter må først udsendes når sitet er klar til dette. Du vil opdage at denne øvelse foregår efter "hul på bylden metoden". Det første kvalitets links er fantastisk svært at opnå og når du har de første 5 i hus vil de faktisk begynde at komme af sig selv. husk et kvalitets link er mere værd end 50 ligegyldige links, så det gør ikke så meget at du måske skal bruge 4 måneder på at få det første. Bliv ved med at forsøge det betaler sig i længden

Læs mere om søgemaskineoptimering her:

Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål, selvhenter

Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde

Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site

Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
søgemaskineoptimering, sådan skaffer man links søgemaskineoptimering, sådan skaffer man links søgemaskineoptimering, sådan skaffer man links søgemaskineoptimering, sådan skaffer man links søgemaskineoptimering, sådan skaffer man links