Søgemaskineoptimering
De vigtige Links
Søgemaskineoptimering og links hænger sammen som
flødeskum og varm chokolade, det ved enhver dansk SEO ekspert. Links
har betydning for mange forskellige forhold og fortjener derfor
behandling helt separat for at kunne gennemgå tingene detaljeret
nok.
PageRank
Lad os starte med søgemaskineoptimering til Google
og den særlige betydning Google giver links. Google arbejder med
begrebet PageRank, der grundlæggende er en algoritme, der bruger
links til at beregne værdien af et web site ud fra devisen at jo
flere der linker til et web site, jo mere bedre må dette web site
være, og jo bedre placering får web sitet på Googles resultatsider.
Selvfølgelig er virkeligheden noget mere varieret end blot antallet,
det vil vi kikke på.
Når du søgemaskineoptimerer til
Google, drejer det
sig altså primært om at skaffe eksterne links til dit site, eksterne
(det vil sige links der kommer udefra og ind til dit site) links i
store mængder og af god kvalitet. Et godt link er et link der kommer
fra et andet site der har samme tema som dit site eller som
semantisk ligger inden for. Hvis dit site handler om biler, vil gode
links altså komme fra andre bilsites, fra bilfabrikanters sites, fra
bilmagasin sites, mens de semantiske links kan komme fra dækfirmaers
sites, fra motorolie sites eller f.eks. fra Thansen. Jo bedre
Pagerank det site der linker til dit site har jo bedre er linket,
Linkets kvalitet afhænger også af hvordan det er
udformet. F.eks. linket "Hvis du vil læse om søgeoptimering
læs her."
er et væsentligt dårligere link end "Læs om
søgemaskineoptimering her": hvor du ser at det er søgeordet
der er den aktive del af linkteksten.
Autoritative sites.
Autoritative sites er sites der af google opfattes
som DET vigtigste site inden for et område. Hvis du f.eks. søger på
TV2 i den danske del af
google, vil du se at der er TV2 der er det
autoritative site for ordet TV. Dette kan du se på den måde TV2 er
optaget på i Google, TV2's menupunkter er medtaget som links direkte
på Googles resultatside. En ting er at opnå at blive Autoritativt
site for et vigtigt søgeord, det kræver at rigtig mange ting gøres
helt rigtigt i meget lang tid, noget andet er at skaffe links fra et
autoritativt site. Et sådant link er meget værdifuldt og du bør
sørge for at identificerer alle autoritative sites inden for dine
relevante søgeord og kraftigt overveje hvordan du kan skaffe et
eller flere links fra dem.
Hvordan skaffes kvalitets links.
At skaffe kvalitets links er meget vanskeligt og
kræver ofte meget stor arbejdsindsats, men det er klart værd at
skaffe disse, dels fordi de har høj direkte værdi og dels fordi de
har en tendens til at holde meget længe i forholdt til lav
-kvalitets links der er relativt lette at skaffe.
Før di går i gang med at skaffe disse links, er
det en rigtig god ide at sørge for at dit site er klar til det. Et
kvalitets site vil aldrig linke til et halvfærdigt site eller et
site uden masser af godt indhold. Hvis du begynder at spørge om
links med 7 sider klar, masser af fejl og ingen tilstedeværelse i
søgemaskinerne overhoved, vil du ikke blive taget alvorligt og på
den måde lande dig selv i spamfiltrene, så sørg for at sitet er
klar.
Det første du gør at identificerer de sites der er
værd at forsøge at skaffe links fra. Denne øvelse skulle være let at
gennemføre hvis du allerede har lavet
søgeordsanalysen som jeg har beskrevet det. Her vil du have
identificeret mindst de 5 vigtigste sites for hvert søgeord du har.
Næste punkt er at analyserer disse sites indhold
og struktur for at se om du kan lave noget indhold, der
understøtter, underbygger, udbygger, komplementerer eller på anden
måde tilbyder noget ekstra til disse sites, noget de ikke selv har,
men med fordel kunne linke til, fordi det er brugbart for deres
brugere. Dette indhold skal du rigtigt kæle for, både
formuleringsmæssigt og de grafiske illustrationer og lave mere end
bare en side, lav en "pakke" af indhold.
Herefter kontakter du sitets ejer og beskriver
indgående for denne hvad hans brugere kan hente at gode
informationer, der helt naturligt hænger sammen med det de finder på
hans site, Du beskriver præcist hvor på hans sider han bør linke til
hvilke af dine sider osv osv osv. Hvis du har gjort dit forarbejde
ordentligt, lavet indholdet så det passer perfekt og været omhygge
med din mail, så vil du en gang i mellem kunne opnå et af disse
værdifulde links, og selv når du ikke får linket, vil arbejdet jo
ikke være spildt, du har jo lavet reelt højkvalitets indhold der kan
bruges i andre sammenhænge.
Sådan skaffes almindelige links
Almindelige links kan skaffes på mange forskellige
måder, nogle bedre end andre. Start med at søge i de forskellige
søgemaskiner med "søgeord/sætning" +"add url" eller +"add site"
eller +"add homepage" eller +"submit link" +"sign guest book" eller
tilsvarende. Dette vil give dig en masse sites, der tillader dig at
tilmelde dit site og som er relevante for dit vigtige søgeord. En
masse af disse sites vil være blindgyder eller reelt værdiløse links
af forskellige årsager, men du skulle kunne hente et anseeligt antal
links på denne konto. Husk at en del at disse links i løbet af noget
tid vil bevæge sig om på side 2 og længere om efterhånden som andre
tilmelder eller underskriver. Det er derfor en god ting hvis du
laver lister med datoer, så du kan vende tilbage efter nogen tid.
Den største chance for at du får noget ud af disse
links er hvis du tager dig lidt tid til hvert link og skriver noget
sigende der faktisk har noget med det site du placerer dit link på
at gøre og ikke blot dropper en intetsigende bemærkning
Fora kan også være gode kilder til links. I gamle
dage tillod mange fora at man lavede en signatur der bl.a.
indeholdte et link til hjemmesiden. Dette afstedkom en masse
intetsigende poster, der kun havde det formål at droppe linket. I
dag forbyder de fleste fora signaturlinks og de fora der tillader
dem har gjort noget andet så de ikke tæller i søgemaskinerne
alligevel. I dag er den bedste metode at skrive gode artikler som
denne og så linke til dem som reelle svar i forskellige fora på
nettet, en artikel som denne kunne f.eks. tælle som uddybende svar
til et spørgsmål om links i et fore. Mange fora tillader den slags
links, hvis artiklerne er gode og passer til spørgsmålene.
De interne links
De interne links har også stor betydning for
søgemaskineoptimering, dels er de væsentlige for brugervenligheden
og for konversion raten, der siger noget om hvor mange besøg en
placering i søgemaskinen skaffer og hvor mange af disse besøg der
resulterer i køb/salg. *De interne links er også med til at fordele
pagerank over sitet. Normalt er det sådan at forsiden har den
største værdi, og så falder pageranken ellers med værdien 1 hver
linkniveau du går ind i sitet. Hvis du laver godt indhold, vil du
kunne opnå at få lige så mange dybe links, Links der rammer sider
inde i sitet i stedt for forsiden, og det vil, hvis du gør det
rigtigt, kunne betyde at du får flere sider med god pagerank i dit
site. Dette har stor potentiel værdi.
Du bør ofre noget tid på din
web statistik, der
kan fortælle dig en del om hvordan dine links opfattes og hvordan de
virker. Indgangssiderne vil sige dig noget om hvilke af dine søgeord
der faktisk virker, der igen kan fortælle dig noget om både hvor du
kan forstærke virkningen og hvor du bør kikke på dine søgeord og de
sider der er optimeret til disse søgeord. Udgangssiderne siger noget
om hvor dine brugere forlader dit site, enten fordi de ikke finder
de oplysninger de søger, eller fordi sitet bare ikke fanger dem. Gør
noget for at fastholde dine brugere og for at lede dem den rigtige
vej gennem sitet.
Google Analytics er et rigtigt godt værktøj til
den slags analyser, bl.a. Funnel virtualization
siger noget om hvor flaskehalsene er i sitet og hvor folk bliver
stoppet.
Dem du linker til
Hvem du linker til har faktisk ret stor betydning
for søgemaskineoptimering af dit site. Filosofien er, at hvem
du linker til siger mere om hvad dit site handler om en dem der
linker til dig. Dette betyder at du ikke ukritisk skal linke til
alle mulige site og at der er sites du bør linke til, f.eks.
autoritative sites inden for dit felt. Der har i det sidste årstid
været eksempler på sites der er faldet langt tilbage i
placeringerne, fordi de var blevet fyldt med links til junk sites
der tilbød billige lån, porno, slankeprodukter, spillesites, gratis
sites og andet spam. Tænk nøje over hvem du linker til og lad det
være links der forstærker det tematiske indtryk du ønsker at ligge
inden for, undgå for alt i verden junk links.
Det at skaffe links
Det at skaffe de rigtige links til dit site bør
være din prioritet nr to efter det at lave godt og rigeligt indhold
til dit site. Analysen af hvilke sites der kunne være relevante og
interessante at skaffe links fra kan og bør starte sammen med
søgeordsanalysen, men de praktiske kontakter må først udsendes når
sitet er klar til dette. Du vil opdage at denne øvelse foregår efter
"hul på bylden metoden". Det første kvalitets links er fantastisk
svært at opnå og når du har de første 5 i hus vil de faktisk begynde
at komme af sig selv. husk et kvalitets link er mere værd end 50
ligegyldige links, så det gør ikke så meget at du måske skal bruge 4
måneder på at få det første. Bliv ved med at forsøge det betaler sig
i længden Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|