| Google Analytics
			Enhver web master der kender til gamet og som 
			driver et site på bare lidt mere end-hobby plan ved at 
			søgemaskinerne er en vigtig kilde til kvalificeret trafik. Dem der 
			er nået lidt videre end dette, har også fundet ud af at 
			besøgsstatistikken er guld (rent bogstaveligt) værd hvis man forstår 
			at bruge den og især hvis man har ordentlige statistiske værktøjer 
			til sin rådighed.  Google er inde i en spændende udvikling og har i 
			den seneste tid åbnet for flere nye tjenester, hvoraf flere er 
			beskrevet i artikler her på sitet. Den nyeste af slagsen er Google Analytics der er gratis web-statistik til alle. Jeg vil i det 
			efterfølgende forsøge at beskrive hvad fænomenet er, hvilke stærke 
			og svage sider der er.  Web Statistisk analyse Du kan lave web statistik 
			på flere forskellige måder, bl.a. alt efter om du har egen webserver eller har lejet et hotel ude i byen. Hvis du har din egen web 
			server, så er du også selv herre over hvad der logges og hvilken softtwareløsning du anvender til at behandle det du 
			logger. Du kan 
			f.eks. anvende WebTrends software, der er rigtig godt til formålet, 
			faktisk så godt at mange professionelle anvender netop denne 
			løsning, eller du kan anvende en mindre omfattende løsning, faktisk 
			kan du selv lave ret omfattende statistik med gratis open source 
			løsninger hvis du har en apache server og ligeså med Microsoft Log 
			Parser hvis du bruger IIS. Netop Log parser kommer der meget snart 
			en artikel om. Hvis du har lejet et webhotel, vil der 
			oftest følge en statistik med som vil kunne give dig de nødvendigste 
			oplysninger. Hvis du af den ene eller den anden grund ikke kan eller 
			vil bruge en af de to ovennævnte løsninger, så kan du bruge en 
			online statistik løsning, hvor du placerer en stump kode på alle 
			dine sider, hvorefter statistikken genereres og præsenteres på en 
			anden server hvortil du har adgang via logon og dynamisk generede 
			websider. En sådan løsning er Google Analytics.  Baggrunden for 
			denne tjeneste Google har selvfølgelig ikke opfundet det dybe 
			vand forfra. Baggrunden for denne tjeneste skal findes i Googles 
			opkøb af Urchin, som blev gennemført i marts 2005, og det er Urchin 
			5 Web Analytics Software der danner det teknologiske fundament for 
			Google Analytics. Urchin løsninger kan stadig bruges hvis f.eks. der 
			er tale om et intranet bag en firewall, men Urchin som net løsning 
			er, som jeg ser det, allerede død, og det er jo syn hvis du har 
			betalt for løsningen. Læs dog herunder, pengene er måske ikke spildt.
			 Google Analytics fås på Engelsk, Fransk. Italiensk, 
			Tysk, Spansk, Hollandsk, Japansk, Koreansk, Kinesisk både 
			simplificeret og traditionel, Portugisisk, Dansk, Finsk, Norsk, 
			Svensk og Russisk. Google Analytics er fuldt integreret med Google 
			AdWords og selvom du skulle bruge købte keywords i andre 
			søgemaskiner end Google kan Google Analytics både håndterer dette og 
			sammenholde det med Google AdWord. Google Analytics giver dig 
			beslutningsstøtte omkring optimering og indhold af dit site samt 
			hjælper med effektivisering af både AdWord kampagner og andre 
			markedsføringsmæssige tiltag du måtte gennemføre og vil dermed have en 
			positiv effekt på din ROI.  Sådan starter du Som med alle de andre tjenester Google har implementeret skal du have en Google Account. Har du ikke 
			allerede en, så se at komme i gang, det er ufarligt, smertefrit og 
			ganske gratis. Se her https://www.google.com/accounts/NewAccount
			 Hernæst skal du tilmelde dig 
			Google Analytics. I starten var det ikke nødvendigt, her gik du bare 
			i gang med det praktiske, men da også denne tjeneste har haft enorm 
			succes, er ventetiden steg eksplosivt og Google er nu nødt til at 
			jævne arbejdet ud for at kunne følge med. Tilmelding sker herfra: 
			https://www.google.com/accounts/NewAccount  Når Google har accepteret din tilmelding, og her 
			kan der i øjeblikket godt gå lidt tid, så er du faktisk kørende. Det 
			at starte loggingen er et simpelt spørgsmål om at klippe/klistre den 
			kodestump som Google leverer ind på alle dine sider, hvorefter alle 
			besøg logges.  Dette kan Google Analytics
			Google Analytics er et 
			helt almindeligt statistik værktøj, der kan det som alle andre 
			statistik værktøjer kan, men fordi det er et Google projekt, er der 
			selvfølgelig lagt særlig fokus på Googles forretningsområder. I det 
			følgende bruger jeg de begreber Google Analytics selv anvender.
			 Keyword Campaign Comparison 
			Mange webmastere har fundet ud af at der er god 
			forretning i at købe keywords i forskellige søgemaskiner, både Google (adwords) og andre (f.eks. yahoo). Det der er afgørende for 
			om man tjener gode penge her, er at man kontinuerligt følger med i 
			hvad der kan betale sig og at man kontinuerligt undersøger nye 
			muligheder og prøver dem af. Den der har størst held til hele tiden 
			at optimere disse købte keywords, kan tjene ganske gode penge, både 
			til sin egen forretning og på at drive keyword kampagner for andre. 
			Google Analytics kan hjælpe og støtte denne disciplin, både for 
			Googles egen programmer og andre søgemaskiners programmer og dermed 
			sammenligne de forskellige programmer. Faktisk kan du med Google 
			Analytics holde styr på alle dine marketing tiltag f.eks. ads, email 
			newsletters, affiliate campaigns, referrals, paid links, search 
			engines, og keywords.  Executive Summaries Excecutive Summaries er et godt ord at kunne i 
			flere sammenhænge, Det dækker over det faktum at vores chefer 
			sjældent har ret meget styr på hvad der er der foregår i detaljen 
			(hvilket de jo heller ikke behøver) men godt kan lde farvestrålende 
			grafer, kurver og modeller. Dette kan Google Analytics levere. Du 
			kan lave grafer på trafik, e-handel, conversion trends (sammenhæng 
			mellem besøg og faktiske salg). Du kan hurtige finde problemområder, sammenligne indtægter, succes af kampagner og tiltag med 
			søgeord.  Fuld AdWords Integration 
			Google Analytics er selvfølgelig fuldt integreret 
			med Google Adwords og du kan få alle de nødvendige oplysninger og 
			statistikker der kræves for at kører en succesfuld kontinuerlig 
			Adword kampange.  Trend Reporting Trend analyse er en væsentlig disciplin, både i 
			forhold til almindelig optimering, Adwords, købte keywords og andre 
			online markedsførings tiltag. Google Analytics Trend Reporting er et 
			værktøj som du med lidt tilvænning og brug kan få rigtig meget ud af 
			Nogle modefænomener har det med at peeke hurtigt og så dø lige så 
			hurtigt. Hvis du rammer rigtigt og er med på bølgen kan det betyde 
			rigtig mange penge på både kort og lang sigt. Jo bedre du bliver til 
			dette, jo større indkomst.  e-Commerce Reporting E-commerce Reporting er endnu en facet af Google 
			Analytics som du anvender i sammenhæng med Keyword Campaign 
			Comparison og Trend analyse til at optimere din e-handels løsning 
			både i forholdt til søgemaskiner, marketingskampagner og almindelig 
			optimering af handel der jo drejer sig om, at have de rigtige vare, 
			i rette mængde, på rette tid og sted, til den rigtige pris. Igen et 
			værktøj som du bør bruge tid på at mestre både hvis du selv handler 
			og hvis du rådgiver folk der gør.  Funnel Visualization Du kender det selv. Du kommer ind på et web site 
			fordi du ønsker at købe en vare. Først kravler du rundt i sitet for 
			at finde varen, så skal denne betales. Også her hopper du rundt 
			fordi det ikke er helt klart hvad du skal for måske endelig at finde 
			ud af at websitet kun sælger til folk der bor i USA eller måske 
			giver du helt op fordi det er for besværligt at handle. En ting er 
			helt sikkert, her handler du aldrig igen. Google Analytics Funnel 
			Visualization viser dig hvilke flaskehalse der findes i dine conversions (se oven for) og checkout processes – hvilke faktorer der 
			medvirker såsom forvirrende indhold eller labyrint lignende 
			navigation. Funnel Visualization hjælper dig med at fjerne eller 
			ændre disse forhold så du kan funnele besøgende ud gennem de rigtige 
			kanaler og konvertere besøg til handler.  Site Overlay Site Overlay er en funktion der sammenholder de 
			enkelte web sider med klik og konversions data og viser dig dermed 
			hvilke links der føre til konversion. Dette kan du bruge til at 
			optimerer dit site og din link struktur således at der er flere veje til 
			samme handel og dermed forhåbentlig flere handler og så flere af 
			dine eksisterende veje bliver attraktive og dermed flere handler 
			fordelt på flere varer. Ordet handel kan selvfølgelig også dække over 
			ordet besøg, hvis man ikke sælger noget.  Advanced Visitor Segmentation
			Google Analytics har mere end 80 prædefinerede 
			rapporter indbygget. Advanced Visitor Segmentation giver dig 
			yderligere 18 områder hvor du kan fordybe dig, f.eks. inden for 
			geografiske analyser, nye besøgende kontra genbesøg, sammenligninger 
			mellem flere af de ovennævnte rapporter. Advanced Visitor 
			Segmentation giver dig også mulighed for at lave rapporter baseret 
			på brugernes aktioner eller på de oplysninger brugerne giver dig 
			selv.  GeoTargeting GeoTargeting kan via de medfølgende kort, de 
			prædefinerede rapporter og krydssegmentering vise dig hvorfra dine 
			besøg kommer, og hvilke geografiske områder der indeholder det 
			størst økonomiske potentiale. GeoTargeting er endnu en funktion der 
			tillader dig at sammenholde og krydsreferere data for at optimere 
			din nuværende web tilstedeværelse og for at identificere 
			morgendagens interesseområder og muligheder  Analysis Options Igen arbejder vi med krydsreferencer og 
			krydssegmentering, denne gang efter dine ønsker. Ønsker du at 
			sammenligne denne måned med samme fra sidste år, eller forår med 
			efterår eller vil du samle statistik over lifetime value for et 
			givet segment, så er det her du skal ofre din tid.  Den løftede pegefinger 
			Efter alt jubelbegejstringen er det på tide at 
			løfte en pegefinger. Google breder sig over et ganske stort segment 
			af informationssamfundets kernefunktionalitet og der er allerede 
			nu folk der er begyndt at blive bekymret for Googles magt position 
			internationalt og løfter pegefingeren i advarsel mod det monopol der 
			er ved at tegne sig. Google kan på sigt sagtens udvikle sig til en 
			ny Microsoft, blot i meget større forstand og med mange gange flere 
			negative indvirkninger på vores hverdag. Du skal huske når du giver 
			dig i kast med Google Sitemap, Base, Analytics med meget mere så 
			baserer du dels en meget stor del af din forretning i Googles hænder 
			og du kan være sikker på at Google ved meget mere om dig og hvad der 
			driver din forretning end du selv gør. Du skal også vide at Google 
			jo også har adgang til dine konkurrenters data og til data for 
			markeder uden for dit interesseområde. Denne viden kan potentielt 
			give Google en enorm magt, hvis de ønsker at anvende den. Jeg er nok 
			ikke selv så bekymret over disse fremtidsudsigter og jeg ønsker i 
			hvert tilfælde at mestre disse nye områder, helst før min nabo. I 
			hvilken grad jeg vil udnytte dem til missions kritiske ting vil 
			fremtiden vise, beslutningen vil under alle omstændigheder blive 
			baseret på indgående kendskab til hvad det er jeg vælger og 
			fravælger.  Læs mere om google her:
			The Google Quality Score AlgorithemThe Google Business Model
 Google Webmasters tools
 Google Stability index Number
 Outsource til google, det er helt gratis
 Tjen 
			penge med Google Adsense
 Google 
			Analytics
 Google 
			Sitemap
   Læs også disse serier
			
			SøgemaskineoptimeringSøgemaskinepositionering
 Søgemaskinemarkedsføring
 Webpromotion
 IT Sikkerhed
 Hacking
 Google
 SEO - 
			Blackhat Teckniques
 |