Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: vidensbank

Bufferzone

The Google Quality Score Algorithem
 

Både adword og den modsvarende adsense verden har den seneste måneder været præget at meget svingende trafik og indtjening. Crap adds i adsense smart pricing og faldende indkomst og megen forvirring om hvad grunden var. Det seneste er begrebet Google Quality Score algoritme, der menes at være den skyldige. Google Quality Score algoritme er en del af Google’s algoritmer der pt. Primært handler om adwords, men som selvfølgelig også vil have betydning for adsense og som på sigt sagtens kan få betydning for Google,s almindelige algoritme og dermed betydning for både brugere der søger og webmastere der ønsker at give deres site synlighed i Google.

Hvad er problemer egentlig

Når du som bruger søger efter informationer i Google, så har du sikkert allerede set de links google placerer i højre side at søgeresultatsiderne. Disse links er adwordannoncer som firmaer køber sig adgang til for specifikke søgeord. Prisen på en adword annonce afhænger af konkurrencen på søgeordet og på hvor ofte du ønsker din annonce skal visses ud af søgningerne, idet populære søgeord for annoncer der skal vises ofte selvfølgeligt koster meget (koster er i denne sammenhæng det der kaldes minimum bid.)

Set fra et brugersynspunkt er vi interesseret i, at de adword links vi præsenteres for er så relevante som muligt for den søgning vi har lavet. Dette er også meget væsentligt for Google, idet deres salg af adwords jo er meget afhængige af, at vi brugere faktisk har tillid til at adword linkene fører os frem til ting der er relevante for vores søgning. Mister vi den tillid, så undlader vi at klikke på annoncerne og dermed får virksomhederne hverken visninger eller salg, hvorefter de også lader være med at benytte adwordsannoncerne.

Et problem blandt flere er, at der er virksomheder, som bruger adwords til at få trafik, men ikke tjener penge ved at konverterer den trafik til salg. For sådanne firmaer er det ligegyldigt hvilken oplevelse brugeren der kommer ind på deres side har, det betyder intet om denne bruger med det samme trykker tilbage eller helt lukker browseren ned. Det at han har været inde på siden er selve formålet med adword annoncen. Sådanne firmaer tjener penge enten på reklamer (andre reklamer end adwords og typisk lander man i det rene popup helvede hvis man ikke beskytter sig) eller de er rene statistik indsamlings sites der bare skal registrere hvor du kommer fra osv osv. Problemet for google er af den slags sites får brugerne til at miste tilliden til adwords annoncer. Mister vi tilliden til adwords annoncerne, så undlader vi at trykke på den og hvis vi undlader at trykke på den, så får de ordentlige firmaer ingen trafik fra deres adwords annoncer og så er der jo ingen grund til at betale for dem

Formålet med Google Quality Score algoritme.

Efter at have læst ovenstående er jeg sikker på at du kan gennemskue formålet, men lad os nu formulerer det så der ikke er tvivl. Google Quality Score algoritme er lavet til at sørge for at brugerne får en ordentlig oplevelse når de trykker på er adword link og det betyder at det er kvaliteten af den specifikke ”Landing page” (på dansk oversætter Google dette med destinationsside) og web sitet generelt der er afgørende for hvad din minimums bid pris bliver. Jo dårligere en oplevelse du giver dine brugere jo højre pris skal du betale pr, klik.

Hvad giver en dårlig Google Quality Score.

Google Quality Score algoritme kan ikke lide scams og hype. D.v.s alt hvad der er fordækt og lukket. Tilbud der skriger Gratis (på engelsk i første omgang) men så ikke helt er det alligevel, alt der signalerer ”get rich quick”, ”easy money”, ”Work form home” osv osv vil blive straffet. Google Quality Score algoritme kan ikke lide anmassende markedsføring. Det kan være pupups, kode der ændre browseren, f.eks. fjerner dine muligheder for at gå tilbage eller ændre browservinduets størrelse eller kode der forsøger at installerer ting på brugerens computer.

Google Quality Score algoritme og danske forhold For danske webmastere er der både gode og dårlige nyheder, lad os starte med de gode.

I Danmark har vi forbrugerloven og markedsføringsloven der regulerer mange af de ting der foregår på nettet og gudskelov er disse love relativt stramme og giver derfor god beskyttelse af både forbrugere og ”leverandører” og også relativt klare retningslinier for hvad man må og ikke må. En del af de ting Google Quality Score algoritme er lavet til at bekæmpe, er allerede forbudt i Danmark. Dette gælder f.eks. købsbetinget tilgift, der er ulovlig i Danmark og som meget ligner noget at de ting Quality Scoren går efter, mere om dette herunder.

På ulempe siden tæller kulturelle problemer. Quality Score er en amerikansk ting, der er udviklet primært i US i forhold til amerikanske brugere, dette vil give en udfordring (vi ved ikke hvor stor endnu da det endnu ikke er oversat) der kan f.eks. være ting der i US opfattes som uetisk eller dårlig markedsføringsskik som ikke opfattes som sådan i Danmark og omvendt.

Signalet til alle der driver et web site er altså i første omgang!! Hvis du er på den rigtige side af Dansk lovgivning, så har du i første omgang ikke noget at frygte, men læs endeligt videre for der kan være haler du skal kikke på.

Sund fornuft og gode råd

Giv brugerne det de søger. Hvis du f.eks. har købt adwordet Blåbærtærte, så lad annoncen linke til din side om blåbærtærte, IKKE til en generel side om deserter eller tærter. Den side brugeren lander på når han/hun trykker på annoncen skal passe så godt til det der søges på som muligt.

Hold skidt for sig og kanel for sig og server mere kanel end skidt. Sørg for at det er tydeligt for brugeren hvad der er annonce/reklame/affiliated og hvad der er reelt indhold og sørg for ikke at have for meget af det første.

Vær åben i alle forhold.

Åbenhed er mange små ting. Det betyder f.eks. at der er gode kontakt informationer så brugerne kan se hvem der står bar sitet og hvordan man kommer i kontakt med dem. Lav en privacy policy så folk kan se hvilke informationer du registrer, hvad du gør med de informationer osv osv, så de kan træffe et valg. Husk at linke til denne privacy policy fra de sider hvor dine brugere skal indtaste oplysninger hvis du ikke linker fra alle dine sider. Nogle sites kræver at brugere er oprettet (gratis eller efter betaling) før de får adgang til oplysninger. Dette betyder at landingssiden alt andet lige vil blive opfattet som ikke relevant af Google hvis du ikke du gør noget særligt for at give relevante oplysninger. Lav f.eks. nogle preview sider med de oplysninger dine brugere forventer af få. Du kan evt. nøjes med at linke til disse previews sider fra dine adword annoncer hvis du ikke ønsker generel adgang til dem.

Vær anderledes end de andre.

Google kan helt generelt godt lidt unikke ting, nye ting, anderledes ting, ting som andre ikke har. Hvis du på dit web site har en hel unik kombination af informationer og måske oven i købet informationer som andre ikke har, så vil Google alene af den grund rate dig højere. Dette princip forsøger de også at tilpasse til annoncer (hvor umuligt og unaturligt det så en lyder). Hvis du reklamerer for et relativt velkendt og almindeligt produkt, så prøv at gøre dine reklamer anderledes end andre, masser af ens annoncer vil straffe de websites der har dem. Hvordan google vil behandle annoncer der er kravbundne fra leverandøren eller web sites der køre affiliated programmer må vi vente på at se.

Pas på med hype og Spam.

Hvad der er spammy og hvad der er hype er jo en subjektiv vurdering. Der synes dog at være nogle fællesnævnere for del slags sites, og det er selvfølgelig det google går efter, selvom det også vil ramme sites der ikke spammer og bruger disse elementer helt legitimt. Gratis, eller rettere ordet free bruges på mange spammy sites og derfor er ordet gratis noget at det Google Quality Score algoritme bruger. Det er især synes at blive straffet er sites der reklamerer med gratis, og så er det alligevel ikke helt gratis når det kommer til stykket. Work form home synes også at være på listen, hvorfor lige det kan være svært at sige noget klogt om. I det hele taget bør man holde sig fra alt der er lidt ufint i krogene, lugter lidt, er lidt for moderne og den slags. Prøv at nærlæse dine Nigeria mails og andre spam mails, de kan være en god kilde til at gennemskue hvilke elementer der gås efter. Andre ord jeg kunne tænke mig var på listen kunne være Mortgages, cheap, Viagra, medication, weight loss, income osv du kan selv gøre den længere.

Så må vi hellere samle op

Google Quality Score algoritme er i virkeligheden ikke en stor og gennembrydende nyhed, det er såmænd bare google der går et skridt videre i det, de altid har ønsket at gøre, nemlig give deres brugere den bedst mulige oplevelse, når de trykker på et link i google. I den gratis del af google har det faktisk altid været sådan at google’s bestræbelser har været koncentreret om at leverer de mest relevante resultater til søgningerne. Google adwords har i lang tid været fredet. Folk betalte for linket, og så kunne de faktisk slippe af sted med næsten alt. Dette synes nu at være forbi og google er begyndt at stramme op her også. Google Quality Score algoritme kan også sagtens få indflydelse på ganske almindelig SEO uden for både adsense og adwords. Google Quality Score algoritme peger på vigtigheden af at destinationssiden passer til linket og hermed bliver dybe links meget mere relevante end links til index siden. Jeg har altid selv anbefalet at man forsøger at få dybe links for at distribuere linkenes værdi mere jævnt over sitet og om muligt skaffe flere højt rangerende sider end kun forsiden. Med Google Quality Score algoritme ser det ud til at dybe links får yderligere en fordel, nemlig at værdien bliver højre en ellers, da et dybt link forhåbentlig vil passe endnu bedre til linket end forsiden.

 

Læs mere om google her:

The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis

Tjen penge med Google Adsense
Google Analytics
Google Sitemap

 

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking

Google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- Søgemaskine
  markedsføring

-
IT sikkerhed
- SEO
- Hacking
-Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Google Quality Score Algorithem fra bufferzone.dk Google Quality Score Algorithem fra bufferzone.dk Google Quality Score Algorithem fra bufferzone.dk Google Quality Score Algorithem fra bufferzone.dk Google Quality Score Algorithem fra bufferzone.dk