Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering på en ny måde
Det er næsten altid sådan, når en virksomhed, en
forening eller en enkeltperson skal have lavet en hjemmeside, at man
får fat i en web programmør, en hjemmeside designer eller en anden
form for kodenørd. og det er i og for sig naturligt nok, vi skal
have lavet en hjemmeside, hvem kan det.
Og sådanne kode, hjemmeside, design folk, de
tænker naturligvis i kode og design baner. Hvad skal sidernes
grafiske udtryk signalerer, hvilken funktionalitet skal vi have,
hvordan synliggør vi navigationen og hvilken teknisk løsning skal vi
vælge, alt sammen naturligt, hvis man enten ikke tænker nærmere over
det eller hvis man tilgår opgaven med en teknisk baggrund. Man kunne
dog tage et andet udgangspunkt og det er det denne artikel handler
om.
Ny synsvinkel.
For at kunne synliggøre en ny synsvinkel, er vi
lige nødt til at have den traditionelle måde at tænke på klar. Når
man kikker på de fleste hjemmesider i dag, så er de designet med en
forside, hvorfra alt navigation i sitet udspringer. Hele sidens
struktur et tænkt udfra at folk kommer ind via forsiden og så
navigerer ud fra denne og skal de andre veje gennem sitet, så skal
de tilbage til forsiden. Hele diskussionen om dybe links og mange
virksomheders modvilje mod disse er et udtryk for vanetænkning og en
traditionel tilgang til web design. Vi kunne kan de denne type web
design for varehusmodellen.
Hvis vi skal tage varehusmodellen op til revision,
så skulle vi måske i første omgang lige vurderer om det overhoved er
nødvendigt. Dette kan vi gøre ved at besvare nogle relativt enkel
spørgsmål for os selv. Spørgsmålene kunne lyde således
Når du kikker i dine bookmarks, hvor mange af dem er så med ene
og alene fordi sitets design er lækkert og enestående
Når du kikker på hvilke sites du besøger
jævnligt, hvor mange af den besøger du så ene og alene for at nyde
designet
Når du søger i en søgemaskine, er det
informationer og oplysninger du efterspørger, eller er det den
oplevelsen designet og brugervenligheden kan give dig
Ovenstående skal ikke opfattes som en opfordring
til at lave grimme, dårligt designede, besværlige og uoverskuelige
web sites, men blot en opfordring til at bruge en anden synsvinkel.
Dette fortsætter vi med her
Kunden har altid ret.
Kunden har altid ret, og det er kunden der skal
have varen leveret, man kunne derfor argumenterer for at web
designet burde have fokus på kunderne og hvad de efterspørger af
informationer, i stedet for hvad den valgte web designer synes og
mener der skal med. Man kunne argumenterer for at lade kundernes
informationsbehov styre strukturen i web sitet, i stedet for at gøre
ligesom alle de andre. Vi kunne kalde denne model for
Markedspladsmodellen, hvor der er mange indgange til
informationerne, og hvor vi har forsøgt at grupperer disse
informationer, så de komplementerer hinanden og så kunden naturligt
føres fra den ene til den anden.
Tag udgangspunkt i en
søgeordsanalyse.
Søgeordsanalyser tager netop, hvis den laves
ordentligt, udgangspunkt i hvad brugerne faktisk efterspørger af
informationer på nettet. Søgeordsanalysen opstiller ikke blot en
række enkelt ord som brugerne søger med i søgemaskinerne. Hvis
søgeordsanalysen gennemføres helt i bund, så giver den også
kombinationer af ord, sætninger og forskellige muligheder med de
enkelte søgeord i centrum. Læs her artiklen
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord der
beskriver søgeordsanalysen i detaljer.
Når søgeordsanalysen er færdig vil det oftest være
muligt at gennemføre en eller anden form gruppering af disse søgeord
i logiske grupper, og oftest også opstille en prioritets-orden, med
de helt generelle søgeord for oven og de meget specifikke
søgesætninger til sidst. Det vi gerne skulle kunne se for os, er de
logiske informationssammenhænge der findes i vores branche og hvis
vi er heldige, så er det også muligt at identificerer nogle mulige
informationssammenhænge, som vi kan lade være styrende for den måde
vi organiserer vores informationer og dermed for den struktur vores
web site bør have.
Et eksempel kunne illustrere hvad jeg mener.
Hvis vi f.eks. laver en søgeordsanalyse for et IT
sikkerhedsfirma, så kunne vores søgeordsliste bl.a. indeholde
ordene:
IT sikkerhed, Netværkssikkerhed, sikring af PC,
sikring af servere, hacking, Firewall, intrusion detection, osv osv.
Vi ser nogle generelle søgeord, som f.eks. IT
sikkerhed og hacking og nogle mere specifikke som sikring af pc og
so nogle der ligger derimellem. Disse søgeord kan nu omformes til
artikler der så grupperes sammen så der opstår naturlige
informations flow. Det kunne f.eks. se således ud
Hacking! hvordan gøres det ---- Hvem er hackeren
----- Sådan opdager du hackerne i dit net ----- Firewall
konfiguration, sådan holder du hackerne ude.
IT sikkerhed helt generelt ---- Firewall hvad er
det----- Firewall konfiguration, sådan holder du hackerne ude----
Intrusion Detection ---- Intrusion pervension.
Netværkssikkerhed ---- Sådan sikre du dine servere
---- Sådan sikre du dine arbejdsstationer ---- Sådan opdager du
hackerne i dit net ---- Hvem er hackeren.
Ovenstående tænkte eksempel tjener to formål, dels
at illustrer informations sammenhængen ned gennem strukturen, men
også, måske især, sammenhængen på tværs af strukturen. Det
væsentlige er at artiklerne er optimeret til søgeordene, så
de findes på de for sitet væsentlige søgeord og at de
første artikler i hver streng er optimeret til et godt og givende
søgeord.
Nu kan vi tale struktur.
Når vi nu har forholdt os til
informationssammenhængen i sitet, vil vi også kunne sige noget om
strukturen. Det er klart at et web site også indeholder
informationer, som kunderne ikke nødvendigvis søger efter i en
søgemaskine. Det kunne være kontakt informationer, det kunne være
juridiske ting, f.eks. ansvarsfraskrivelse, copyright og andet.
Disse ting skal selvfølgeligt være tilgængelige, men informationerne
skal kunne tilgås naturligt og i en naturlig sammenhæng, dette bør
være styrende for hvordan navigationen i sitet udføres
Den interne Linkstruktur
Det er klart at indholdet er væsentligt for at tingene skal
lykkedes, præcist hvordan du skriver dette indhold kan du få nogle
tips til i artikler
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne men de
interne links er dem der giver strukturen og dermed bevægelses-
logikken inden for sitet. Den interne struktur fastlægges ud fra
ovenstående analyse og den præcise formulering og placering af de
enkelte links bør testes, så den optimale kombination findes.
Grundlæggende bør du have tre forskellige links i dit site.
Først er der de helt traditionelle Menu
Links som typisk findes i vandrette menuer foroven i sitet,
som formalialinks, dvs. copyright, ansvarsfraskrivelse osv. i bunden
af sitet, og forskellige former for navigations og andre links i
siderne. Disse links er typisk standard links, der findes på alle
siderne og derfor må betragtes som en fast del af designet. Hvis det
er muligt at linke til de samme faste elementer fra indholdet, skal
man ikke holde sig tilbage.
Hernæst er der hvad man kunne kalde
Struktur Links. Disse links danner de naturlige veje gennem
informationerne og er dermed den struktur der grupperer indholdet.
Det bør være tydeligt hvilke links der høre sammen og de bør være
udformet og formuleret således at helheden er tydelig. Hvis man kan
opnå at brugeren allerede inden han/hun læser den første artikel
allerede kan se at han/hun med fordel kan læse hele serien, har men
opnået meget.
Nogle gange er indholdet så omfattende, at man
kan opdele det, så linkene kommer til at hedde del 1, del 2, osv.
husk at links skal have søgeord som den aktive del af linkteksten,
hvorfor de skal hedde mere end blot del 1. Når du har lavet dine
struktur links, så følg op i din statistik så du kan se om brugerne
faktisk følger disse links i den rækkefølge du havde tænkt eller der
er noget der falder naturligt på en anden måde end den tiltænkte.
krydslinks
er den sidste type af links. disse links går på kryds og tværs
mellem de forskellige informationssammenhænge og artikler. helt
generelt bør du linke til andre artikler i dit site hver gang der er
en naturlig anledning til det. Du kan finde flere eksempler på den
slags links i denne artikel, hvor der linkes til andre artikler.
Disse links er meget vigtige, både for brugernes oplevelse, men også
af optimeringsgrunde. En side der kun har en anden side der linker
til sig, betragtes ikke som væsentlig af søgemaskinerne. Det er
klart at eksterne links tæller meget i denne sammenhæng, men interne
links er næsten lige så vigtige.
Dine links ud af huset.
Hvem du linker til er meget mere betydningsfuldt
end de fleste aner, faktisk er der mange som er forsigtige med at
linke ud overhoved, for ikke at videregive linkværdi til
konkurrenter. Dette er en dårlig ide, idet dem du linker til siger
rigtig meget om hvad temaet for dit site har. Du bør derfor nøje
vurdere hvilke sigts du bør og skal linke til for at understøtte dit
tema. Især er det væsentlig at linke ud fra artikler, så det er helt
tydeligt hvad artiklen handler om.
Omvendt er det også vigtigt at du ikke linker ud
til sites der slet ikke har noget med dit site at gøre. hvis du
virkeligt vil ødelægge dine muligheder, så skal du linke ud til
masser af spam sites, der tilbyder billige lån, vægttabs produkter,
viagra, porno, online spil. Det vil på få måneder kunne få dig
fjernet helt fra google.
De eksterne Links
Eksterne links, dvs. links til dig fra andre sites
er også væsentlige, men noget svære både at opnå og at kontrollerer.
Når vi taler markedspladsmodellen er der to forhold der er værd at
nævne. Hvis du skriver gode artikler, vil du have større chance for
at få andre til at linke til dig. Hvis du laver dit forarbejde
ordentligt, så vil du måske oven i købet kunne skrive nogle af
artiklerne eller nogle af afsnittene i artiklerne, så de ligefrem
ligger op til et specifikt link fra et andet site, fordi de
underbygger dette site fornuftigt. Noget andet er at et site der er
lavet efter markedspladsmodellen vil have brug for/ligge op
til/naturligt fordre dybe links. Jo bedre et link rammer indholdet i
dine artikler jo bedre virker det i forhold til
markedspladsmodellen. Hvis du vil vide mere om links så læs
artiklen Søgemaskineoptimering
- De vigtige links og du bør nok også kikke på artiklerne
Webpromotion - Doorway sider for dummies. samt Webpromotion
- Optimering til google.
Jamen hvad nu med
forsiden???
Markedspladsmodellen går ud på at lave masser
af indgangsdøre, som vores brugere kan komme ind af, og kan vi
lave dem lige så succesfulde som vores forside, så er det
selvfølgelig udmærket. Det ændre dog ikke ved det faktum at
forsiden er væsentlig og selvfølgelig bør optimeres til vores
vigtigste søgeord. Husk i den sammenhæng at en side ikke kan
bære for mange søgeord, faktisk er det bedst hvis der kun er 1
og max 4 søgeord på en side og at søgeord skal stå prominent i
sidens tekst for at siden kan optimeres til dette søgeord,
hvilket sætter visse begrænsninger for hvilke ord en forside kan
optimeres til.
Optimering af siderne.
Vores sider skal naturligvis optimeres til de
valgte søgeord og hjælp til denne proces får vi ved at gennemføre
søgeordsanalysen ordentligt. Ved at have struktureret vores indhold
på baggrund af søgeordsanalysen opnår vi, at de vigtige søgeord
spredes på indholdstunge sider, der ligger inden for tema og som
dermed er relativt lette at optimerer. Samtidig vil
markedspladsmodellens analyse resulterer i at der er indholdsmæssig
sammenhæng både bredt og dybt, hvilket igen gør at siderne
komplementerer hinanden og låner værdi til og hos hinanden.
Andre ting der kan hjælpe
Da markedspladsmodellen i virkeligheden afhænger
af en struktureret præsentation af indholdet, der igen er lavet på
baggrund af søgeordsanalysen, er navigationen meget vigtig og derfor
er alt det man kan gøre for at gøre navigation let og overskuelig en
stor fordel. Sitemaps, både grafiske og tekstbaserede, breadcrumbs,
nyhedsbreve, RSS feed med mere. Hvis du også kan inddrage dine
brugere, både i form at den almindelige dynamik man ser på mange
sites og i form at at brugerne skaber indhold eller udbygger
indhold, så er det en stor fordel.
Det korte seje træk.
Når det nu drejer sig om at ramme en struktur, der
præsenterer det indhold som brugerne efterspørger på en naturlig
måde, så brugerne føres fra det ene til det næste, så er det vel
nærmest utænkeligt at man skulle ramme rigtigt med alle sine sider
og sin bevægelseslogik i første forsøg. Sandsynligvis vil der være
noget af der klare sig bedre end andet og der vil være nogle
strukturer der ikke virker helt som du havde tænkt dig og der
vil måske vise sig strukturer som du slet ikke havde tænkt på i den
oprindelige analyse.
Dine logfiler og din web statistik vil efter lidt
tid kunne give dig alle svarene hvis du ser rigtigt efter og de vil
kunne hjælpe dig med at få acceptabel succes over hele linien.
Fiduser er at man ved at bruge sine log filer
fornuftigt, kan rette lidt, optimerer, se virkningen i logfilerne,
rette lidt mere, optimerer, se denne virkning og på denne måde
skulle man i løbet af et par måneder til et halvt år kunne arbejde
sig op så det meste virker.
Efterfølgende vil der med jævne mellemrum opstå
nye muligheder der kan udnyttes og der foregår efter samme princip.
Giv den dit bedste bud første gang, optimer dette bud, se virkningen
i logfilerne og ret til via små skridt. Du kan læse mere om dette i
artiklen
Søgemaskinepositionering - 5 minutter om dagen.
Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO -
Blackhat Teckniques
|