Søgemaskineoptimering
Forudsætninger for
succes.
Søgemaskineoptimering handler som bekendt om trafik. Om at
forøge mængden og kvaliteten af trafikken og om at forøge antallet
af besøg der resulterer i "indkomst" i bredest mulige forstand.
Hvordan søgemaskineoptimering gribes an, er vidt forskelligt og
afhænger oftest hvilken, mere eller mindre reel,
optimeringsvirksomhed man har fået fat i eller er blevet kontaktet
af.
Forståelse som forudsætning.
Søgemaskineoptimering er i virkeligheden ikke
videnskab og succesen afhænger langt hen af vejen af den helt
grundlæggende forståelse af hvordan Internettet, søgemaskinerne og
brugerne fungerer. Søgemaskineoptimering handler i første omgang om
mennesker og deres handlingsmønstre og meget lidt om teknik.
Internettet og markedet er en dynamisk størrelse
der hele tiden flytter sig og ændre sig. Dette betyder at
søgemaskineoptimering også må være en dynamisk og kontinuerlig
proces, der flytter og ændre sig med markedet. Søgemaskineoptimering
er med andre ord drift, en daglig foreteelse, noget der ikke bør
adskilles fra den almindelige etablering og drift af web sitet og
hjemmesider.
I den ideelle verden er søgemaskineoptimering en
del at den indledningsvise planlægning af web sitet.
Optimeringsanalyser styre planlægningen af indhold, af selve sitets
struktur og af den praktiske optimering i alle sine former, der gennemføres
på lige fod med skrivning af indhold og kodning af sider. I praksis
er web sitet dog oftest lavet når man får øje på
søgemaskineoptimering, hvorefter man så bør gennemføre en
optimeringsrunde med det der er lavet og herefter tænke optimering
ind i de fremtidige handlinger og planer.
Tålmodighed som forudsætning.
Fordi Internettet er dynamisk og på grund af den
måde søgemaskinerne fungerer på, er man nødt til at have en vis
tålmodighed med de ting man foretager sig og dette går fint i tråd
med det forhold, at søgemaskineoptimering er en kontinuerlig proces.
Helt generelt vil det være sådan, at det du gennemføre i dag, først
vil vise effekt om 3 måneder og her skal man huske at effekten kan
være både positiv og negativ og at hvis effekten er negativ så tager
det mindst 3 måneder at rette op igen. Man bør bruge samme princip
som piloter bruger når de flyver "tænk hurtigt, men handel langsomt
og velovervejet" og tag helst små afmålte skridt af gangen.
Planlægning som forudsætning.
Uden plan handler man planløst og uden mål har man
intet at sigte efter. Læg en langsigtet plan med mål og
mellemfaldende mål og følg så op på planen løbende. Planen skal
indeholde både onsite ting, herunder især løbende tilføjelse af
indhold der styres af løbende/jævnlige
søgeords- og
logfilanalyser
samt offsite ting der styres af samme forhold og af de rådige muligheder.
Onsite forudsætninger
Onsite ting er alt det der foregår på selve web
sitet.
Skrivning af nyt indhold
er meget vigtigt og bør ske løbende
så søgemaskinerne hele tiden finder nye ting. Nyt indhold vil også
blive styret af markedet, hvor nye produkter eller principper eller
blot nye buzz ord hele tiden opstår. For at dit site opfattes som
relevant af både søgemaskiner og brugere, er du nødt til at skrive om det der er oppe i tiden inden
for dit felt og du er nødt til at give dine brugere de informationer
de efterspørger.
Du bør også hele tiden kikke på hvordan dine gamle
sider klare sig. Hvis der f.eks. er en side der trækker en masse
trafik til sitet, så se på hvorfor og om du kan lave nye sider der
kunne gøre det på samme måde eller om du kunne ændre gamle sider så
de klare sig bedre. Kik også på sider der ingen trafik henter eller
sider hvor du i din statistik kan se at folk forlader siget. Måske
kan du omformulere indholdet så det bliver mere spændende, relevant
eller læsbart, eller optimerer teksten så det får en bedre placering
for de søgeord det kan bære eller tilføje mere/nyt indhold og
illustrationer.
Hver gang du skriver nyt indhold eller ændre
gammelt indhold bør du overveje muligheden for at interlinke dit
site. Er der informationer i den nye artikel der beskrives,
behandles eller underbygges andre
steder på sitet, så lav et link. Er der indhold på gamle sider der
komplementerer, behandler eller underbygger indholdet på den nye
side, så lav et link her fra.
Offsite forudsætninger.
Offsite ting er alle de foranstaltninger og
aktioner der ikke finder sted på selve sitet og netop denne
disciplin
er meget vigtig både for placeringen i søgemaskinerne og for
trafikken, også og måske især den del at trafikken der ikke skyldes
den forbedrede placering i søgemaskinen.
Vi taler især om
at skaffe eksterne links, hvilket bør være noget der foregår hver dag. Har du skrevet nyt indhold, så
overvej om dette indhold kunne være relevant nok for andre sites at
linke til, eller om du kan gøre det relevant nok. Hvis det er
relevant, så
kontakt webmasteren for disse sites og foreslå hvor og hvordan han
kan linke. Er dit indhold godt og relevant nok, så er deren chance
for at han vil linke til dig. Når du browser rundt på nettet
og ser andre sites, så overvej om du kunne lave noget indhold på dit
site som kunne gøre det relevant for disse andre sites at linke til
dig, gå her særligt efter de godt placerede sites inden for dit tema.
Overvej at oprette
blogs inden for smalle deltemaer,
hvor du kunne skrive korte teasers, anmeldelser og/eller andet om
dit hoved site. Find de blogs der drives af andre inden for dit
tema, hvor du så kan kommenterer på deres blogs. Du bør altid lave
relevante, interessante og indholdsrige kommentarer der kan stå
alene. Disse kommentarer bør så indeholde links til dit eget indhold
som selvfølgeligt er både relevant og mere omfangsrigt end din
kommentar. Små ligegyldige kommentarer fjernes oftest hurtigt, men
hvis du gør lidt ud af dine tekster og kommentarer, vil du også kunne opnå at
bloggeren af sig selv linker til dit sige og måske også kommenterer
dine blogs.
Link baiting er en meget effektiv, men meget svær
disciplin. Det handler om at lave noget der kan logge andre til at
linke til dig og det er ikke noget man bare lige gør. Det kræver
omtanke, gode ideer tålmod og en del fodarbejde. Link baiting kan f.eks. være indhold der er
rigtig velskrevet og meget interessant for mange. Hvis du f.eks har
lavet en rigtig god vejledning, med gode unikke illustrationer vil
du opdage at andre begynder at linke til denne vejledning både fra
deres egne sites, og som svar i fora og blogs. En anden sjov ide der
illustrere link baiting godt var da en deltager på en stor SEO
konference gik rund blandt de andre deltagere, bad dem på en A3 blok
om at skrive deres navn, deres web adresse samt hvad de ville ønske
de beskæftigede sig med hvis de kunne drømme frit. Herefter
fotograferede han hver person med dennes skilt og efterfølgende
offentliggjorde billederne på hans eget site. Resultater var
selvfølgelig at stort set alle disse linkede tilbage til ham fra
deres blog. Mulighederne er uendelige og linkbait kan
sagtens være målrette en person ligesom det kan være målrettet
bredt.
Du bør også være opmærksom på diverse "Community",
Social Bookmarking og andre sites hvor folk kommunikerer. Hvis du
har noget interessant og velskrevet indhold, så kunne det jo være at
det var interessant for sites som news.dk, say.dk eller andre
tilsvarende sites. Blog posts bør tagges, både med blogsoftwarens egne
tags og med Technocrati tags. Har du skrevet noget indhold der er
holdningspræget og måske lidt kontroversielt, så vil du kunne opnå
at sætte diskussioner i gang på diverse community sites, der både
resulterer i links og i megen trafik.
Intet er umuligt, intet mål for stort.
Principielt er #1 placeringer for alle søgeord
muligt i alle søgemaskiner, det er kun et spørgsmål om tid og
ressourcer. Da ressourcerne oftest er den begrænsende faktor, må en
analyse mellem den nødvendige tid og det ønskede resultat være
styrende for det niveau man vælger. Jævnlig opfølgning og justering
vil så på lang sigt kunne producerer de ultimative mål ud fra
princippet om at den der bliver ved længst kommer længst. Mit råd
skal være at arbejde i 3 måneders intervaller og så justerer de
overordnede mål og forventninger når man ser hvad der er muligt.
Ofte vil de optimeringstiltag man laver i januar vise nye muligheder
i marts i form af flere relevante søgeord, nyt indhold, nye
ressourcer på nettet der kan bruges.
Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|