Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Søgemaskineoptimering 

Forudsætninger for succes.

Søgemaskineoptimering handler som bekendt om trafik. Om at forøge mængden og kvaliteten af trafikken og om at forøge antallet af besøg der resulterer i "indkomst" i bredest mulige forstand. Hvordan søgemaskineoptimering gribes an, er vidt forskelligt og afhænger oftest hvilken, mere eller mindre reel, optimeringsvirksomhed man har fået fat i eller er blevet kontaktet af.

Forståelse som forudsætning.

Søgemaskineoptimering er i virkeligheden ikke videnskab og succesen afhænger langt hen af vejen af den helt grundlæggende forståelse af hvordan Internettet, søgemaskinerne og brugerne fungerer. Søgemaskineoptimering handler i første omgang om mennesker og deres handlingsmønstre og meget lidt om teknik.

Internettet og markedet er en dynamisk størrelse der hele tiden flytter sig og ændre sig. Dette betyder at søgemaskineoptimering også må være en dynamisk og kontinuerlig proces, der flytter og ændre sig med markedet. Søgemaskineoptimering er med andre ord drift, en daglig foreteelse, noget der ikke bør adskilles fra den almindelige etablering og drift af web sitet og hjemmesider.

I den ideelle verden er søgemaskineoptimering en del at den indledningsvise planlægning af web sitet. Optimeringsanalyser styre planlægningen af indhold, af selve sitets struktur og af den praktiske optimering i alle sine former, der gennemføres på lige fod med skrivning af indhold og kodning af sider. I praksis er web sitet dog oftest lavet når man får øje på søgemaskineoptimering, hvorefter man så bør gennemføre en optimeringsrunde med det der er lavet og herefter tænke optimering ind i de fremtidige handlinger og planer.

Tålmodighed som forudsætning.

Fordi Internettet er dynamisk og på grund af den måde søgemaskinerne fungerer på, er man nødt til at have en vis tålmodighed med de ting man foretager sig og dette går fint i tråd med det forhold, at søgemaskineoptimering er en kontinuerlig proces. Helt generelt vil det være sådan, at det du gennemføre i dag, først vil vise effekt om 3 måneder og her skal man huske at effekten kan være både positiv og negativ og at hvis effekten er negativ så tager det mindst 3 måneder at rette op igen. Man bør bruge samme princip som piloter bruger når de flyver "tænk hurtigt, men handel langsomt og velovervejet" og tag helst små afmålte skridt af gangen.

Planlægning som forudsætning.

Uden plan handler man planløst og uden mål har man intet at sigte efter. Læg en langsigtet plan med mål og mellemfaldende mål og følg så op på planen løbende. Planen skal indeholde både onsite ting, herunder især løbende tilføjelse af indhold der styres af løbende/jævnlige søgeords- og logfilanalyser samt offsite ting der styres af samme forhold og af de rådige muligheder.

Onsite forudsætninger

Onsite ting er alt det der foregår på selve web sitet. Skrivning af nyt indhold er meget vigtigt og bør ske løbende så søgemaskinerne hele tiden finder nye ting. Nyt indhold vil også blive styret af markedet, hvor nye produkter eller principper eller blot nye buzz ord hele tiden opstår. For at dit site opfattes som relevant af både søgemaskiner og brugere, er du nødt til at skrive om det der er oppe i tiden inden for dit felt og du er nødt til at give dine brugere de informationer de efterspørger.

Du bør også hele tiden kikke på hvordan dine gamle sider klare sig. Hvis der f.eks. er en side der trækker en masse trafik til sitet, så se på hvorfor og om du kan lave nye sider der kunne gøre det på samme måde eller om du kunne ændre gamle sider så de klare sig bedre. Kik også på sider der ingen trafik henter eller sider hvor du i din statistik kan se at folk forlader siget. Måske kan du omformulere indholdet så det bliver mere spændende, relevant eller læsbart, eller optimerer teksten så det får en bedre placering for de søgeord det kan bære eller tilføje mere/nyt indhold og illustrationer.

Hver gang du skriver nyt indhold eller ændre gammelt indhold bør du overveje muligheden for at interlinke dit site. Er der informationer i den nye artikel der beskrives, behandles eller underbygges andre steder på sitet, så lav et link. Er der indhold på gamle sider der komplementerer, behandler eller underbygger indholdet på den nye side, så lav et link her fra.

Offsite forudsætninger.

Offsite ting er alle de foranstaltninger og aktioner der ikke finder sted på selve sitet og netop denne disciplin er meget vigtig både for placeringen i søgemaskinerne og for trafikken, også og måske især den del at trafikken der ikke skyldes den forbedrede placering i søgemaskinen.

Vi taler især om at skaffe eksterne links, hvilket bør være noget der foregår hver dag. Har du skrevet nyt indhold, så overvej om dette indhold kunne være relevant nok for andre sites at linke til, eller om du kan gøre det relevant nok. Hvis det er relevant, så kontakt webmasteren for disse sites og foreslå hvor og hvordan han kan linke. Er dit indhold godt og relevant nok, så er deren chance for at han vil linke til dig. Når du browser rundt på nettet og ser andre sites, så overvej om du kunne lave noget indhold på dit site som kunne gøre det relevant for disse andre sites at linke til dig, gå her særligt efter de godt placerede sites inden for dit tema.

Overvej at oprette blogs inden for smalle deltemaer, hvor du kunne skrive korte teasers, anmeldelser og/eller andet om dit hoved site. Find de blogs der drives af andre inden for dit tema, hvor du så kan kommenterer på deres blogs. Du bør altid lave relevante, interessante og indholdsrige kommentarer der kan stå alene. Disse kommentarer bør så indeholde links til dit eget indhold som selvfølgeligt er både relevant og mere omfangsrigt end din kommentar. Små ligegyldige kommentarer fjernes oftest hurtigt, men hvis du gør lidt ud af dine tekster og kommentarer, vil du også kunne opnå at bloggeren af sig selv linker til dit sige og måske også kommenterer dine blogs.

Link baiting er en meget effektiv, men meget svær disciplin. Det handler om at lave noget der kan logge andre til at linke til dig og det er ikke noget man bare lige gør. Det kræver omtanke, gode ideer tålmod og en del fodarbejde. Link baiting kan f.eks. være indhold der er rigtig velskrevet og meget interessant for mange. Hvis du f.eks har lavet en rigtig god vejledning, med gode unikke illustrationer vil du opdage at andre begynder at linke til denne vejledning både fra deres egne sites, og som svar i fora og blogs. En anden sjov ide der illustrere link baiting godt var da en deltager på en stor SEO konference gik rund blandt de andre deltagere, bad dem på en A3 blok om at skrive deres navn, deres web adresse samt hvad de ville ønske de beskæftigede sig med hvis de kunne drømme frit. Herefter fotograferede han hver person med dennes skilt og efterfølgende offentliggjorde billederne på hans eget site. Resultater var selvfølgelig at stort set alle disse linkede tilbage til ham fra deres blog. Mulighederne er uendelige og linkbait kan sagtens være målrette en person ligesom det kan være målrettet bredt.

Du bør også være opmærksom på diverse "Community", Social Bookmarking og andre sites hvor folk kommunikerer. Hvis du har noget interessant og velskrevet indhold, så kunne det jo være at det var interessant for sites som news.dk, say.dk eller andre tilsvarende sites. Blog posts bør tagges, både med blogsoftwarens egne tags og med Technocrati tags. Har du skrevet noget indhold der er holdningspræget og måske lidt kontroversielt, så vil du kunne opnå at sætte diskussioner i gang på diverse community sites, der både resulterer i links og i megen trafik.

Intet er umuligt, intet mål for stort.

Principielt er #1 placeringer for alle søgeord muligt i alle søgemaskiner, det er kun et spørgsmål om tid og ressourcer. Da ressourcerne oftest er den begrænsende faktor, må en analyse mellem den nødvendige tid og det ønskede resultat være styrende for det niveau man vælger. Jævnlig opfølgning og justering vil så på lang sigt kunne producerer de ultimative mål ud fra princippet om at den der bliver ved længst kommer længst. Mit råd skal være at arbejde i 3 måneders intervaller og så justerer de overordnede mål og forventninger når man ser hvad der er muligt. Ofte vil de optimeringstiltag man laver i januar vise nye muligheder i marts i form af flere relevante søgeord, nyt indhold, nye ressourcer på nettet der kan bruges.

Læs mere om søgemaskineoptimering her:

Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål, selvhenter

Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde

Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site

Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
søgemaskineoptimering - Forudsætninger for success søgemaskineoptimering - Forudsætninger for success søgemaskineoptimering - Forudsætninger for success søgemaskineoptimering - Forudsætninger for success søgemaskineoptimering - Forudsætninger for success