webpromotion
Hvordan tilmelder
jeg min hjemmeside til søgemaskinerne
Hvordan tilmelder jeg min hjemmeside
til søgemaskinerne eller tilsvarende/beslægtede formulering kan man
finde mange eksempler på i fora overalt på nettet. De udenlandske
fora er ingen undtagelse, bortset fra at tilmelding der ofte heder
submitting.
Svaret på hvordan man tilmelder sin
hjemmeside eller web site er dog, hvis der skal svares ordentligt,
ikke sådan lige til, idet der er nogle forudsætninger der bør være
opfyldt for man overhoved tilmelder.
Forudsætninger for
tilmelding
At tilmelde sin hjemmeside til en
søgemaskine er lidt ligesom at søge om optagelse. Søgemaskinerne
optager ikke hvad som helst, siderne skal faktisk have noget at byde
på før de kommer med. Søgemaskinerne bryder sig ikke om halvfærdige
sites, eller sites der er fulde af fejl, herunder især html fejl og
forkerte links rundt i sitet. Læs artiklenSøgemaskineoptimering
- Før vi begynder. Følgende bør som
minimum være i orden
-
Der bør være et vist minimum af
indhold. læs artiklen
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne.
-
Koderne bør være
valideret så de åbenlyse fejl er fjernet
-
Links bør være
gennemtestede og strukturen ikke for dyb. Enkelt sider, der
ænger for enden af en link streng bør også undgås
-
Du bør have
skaffet eksterne links til sitet, så det ikke står helt allene.
Læs artiklen
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
-
Du bør naturligvis
undgå de ting søgemaskinerne straffer. læs artiklen
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål, selvhenter
Hvor skal der
tilmeldes.
Hvis du søger lidt i
Google, vil du kunne finde masser af sites og tjenester, der
tilbyder at tilmelde dit site til 1000 forskellige søgemaskiner for
næsten ingen penge og på ingen tid. Der er flere grunde til at man
ikke skal bruge disse tjenester. Den bedste grund er at det ikke kan
betale sig, ligegyldig hvor billigt det er, selv ikke hvis det er
gratis.
Du vil meget hurtigt
opdage at den trafik du får kommer fra ganske få søgemaskiner.
Faktisk vil det normalt være sådan at langt størsteparten af den
trafik du får kommer fra google, og resten kommer langt overvejende
fra 2 til 3 andre. problemet med automatisk tilmelding til mange
maskiner jo er nødt til at anvende, hvad man kunne kalde,
"gennemsnits tilmeldinger", hvor de bruger den samme tekst og
formulering til alle deres tilmeldinger. Dette er ikke effektivt og
det kan langt bedre betale sig at koncentrere sig om dem der faktisk
giver trafik.
Hvem bør man
koncentrere sig om.
Hovedsøgemaskinen i
Danmark har de sidste par år været Google, så her bør du ligge mange
kræfter, ikke så meget i tilmelding, det har nemlig ingen effekt,
men i at optimerer og sørge for at google giver en ordentlig
placering. Læs i denne sammenhæng artiklen
Webpromotion - Optimering til google.
Hvem der kommer ind som nr. 2 kan
svinge en del. Det kan være MSN, Yahoo eller jubii, så disse bør
være det næste mål. Du kan her læse artiklen
Søgemaskinepositionering - Hvordan kommen man forbi Yahoo's dørmænd.
der også langt hen af vejen vil dække jubii og der er en artikel om
MSN under research i øjeblikket.
Som tredje prioritet
vil det for mange være relevant at kikke på maskiner som FAST der er
stærkt forbundet med Yahoo, og dermed også Overture og Inktomi.
Disse er især relevante som alternativer til google adsense og
google adwords hvis man er på disse markeder.
Som en sidste gruppe
kan det være relevant at kikke på de forskellige danske tilbud, som
Eniro,
Krak
og forskellige andre af de hurtigt skiftende tjenester på markedet.
Kik på det segment du befinder dig i, se hvor konkurrenterne er
repræsenteret.
Hvordan tilmelder man
så?
Det er helt
forskelligt fra søgemaskine til søgemaskine. idet vi her går ud fra
at sitet er i orden, så er her lidt om hver maskine.
Google
tilmelder man ikke til. de skriver selv at det ikke har effekt.
Tilmeld i stedet til DMOZ og skaf gode links. Læs mere i artiklen
Webpromotion - Optimering til google.
MSN og Live.com er spændende
alternativer at følge i denne tid. Microsoft har meldt ud at de vil
ind på søgemaskinemarkedet og de er så store at de nok skal snuppe
en vis markedsandel. Her i 2006 har MSN dog store problemer med
deres algoritme, der betyder at de leverer dårlige og spamfyldte
søgeresultater. De vil formentlig få styr på deres ting, og man kan
forvente at tingende begynder at rykke fra VISTA's release. Hold øje
med den, men gør intet specielt, det er den forsvingende og usikker
til endnu
Jubii er
grundlæggende et index, der kræver betaling for at optage sites i
sit index. Der er en gratis mulighed, men det er få søgeord og det
er langsom optagelse. Jubii er et rent dansk fænomen og der vil være
sites, hvor jubii er en god forretning. En måde at gribe det an på
er at starte gratis og at se hvilken tilstedeværelse konkurrenterne
har og så prøve sig frem et halvt år ad gangen. Ofte vil man kunne
få søgeordsstatistik opgivet hvis man kontakter Jubii med en
forespørgsel om betalt optagelse.
Yahoo er kæmbe
stor internationalt og i skarb konkurrence med Google. I danmerk har
Jubii dog langt hen af vejen taget Yahoo's niche. Med Yahoo.dk
gælder samme forhold som for Jubii, der vil være markeder hvor den
er interessant. Læs artiklen
Søgemaskinepositionering - Hvordan kommen man forbi Yahoo's dørmænd.
FAST som findes
på http://www.alltheweb.com
var engang en stor uafhængig søgemaskine, der blev brugt at flere
forskellige indexer. Når den er med her, så er det fordi den er en
del a yahoo gruppen, hvor man også finder Overture og Inktomi. Hvis
man operere i Google adword og Google adsense cirklerne, så bør man
som minimum sprede sine anstrengelser og risici lidt, og her er bl.a
Yahoo og dermed FAST, Overture og Inktomi interessante og bør
overvejes.
Generelle råd om
tilmelding.
Helt generelt kan det
kun betale sig at tilmelde til de søgemaskiner, der faktisk giver
trafik, alt andet er spild af tid.
Gør dig umage med hver
enkelt tilmelding. Læs de hjælpesider den enkelte søgemaskine har
stillet til rådighed, vær sikker på at minimumskravene er opfyldt og
at intet af det der ikke tillades er udført. Se også på hvilke andre
sites der er optager, hvad disse sites indeholder, og hvilke ting de
er optaget med. Særlig umage tilrådes når tilmeldingsblanketten
udfyldes. Glem alt om markedsførings spam, giv gode og sigende
oplysninger som søgemaskinens brugere virkelig kan bruge til noget.
Hvis du ikke bliver
optaget, så er der ofte en grund til det. Oftest er det at der ikke
er indhold nok, eller at det indhold der er ikke bibringer noget
nyt. Får du et afslag, så prøv at finde ud af hvorfor. Se kritisk på
dit indhold, er det nok, er det godt nok, kan jeg skrive noget mere
eller bedre, kan leg lave noget de andre ikke har. Giv den derefter
nogle måneder hvor du laver markante tilføjelser og tilmeld derefter
igen. Hurtig gentilmelding er den sikre måde at lande sig selv i et
spam filter.
Lad være med at græde
over spildt mælk. Hvis du ikke kan komme ind i f.eks. DMOZ
(velkommen i kluppen) så husk at anstrengelserne skal svare til
målet. Så glem DMOZ eller hvad det nu er og koncentrer dig om dine
brugere, skriv indhold og giv brugerne det de ønsker, om nogle år
kan du så prøve igen og går det heller ikke denne gang, så lev uden.
ngen søgemaskine er uundværlig.
Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|