Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Søgemaskineoptimering 

Når du er nødt til at redesigne.

Redesign, større ændringer eller totalt ny opbygning af et eksisterende web site, er en af de største udfordringer overhoved når vi taler om søgemaskineoptimering. Det er faktisk svære end at starte fra bunden, for hvis gør du det forkert, så straffer du både dit nye og dit gamle site, og starter derfor lavere end fra bunden. Denne artikel forsøger at give nogle råd og vejledninger til hvordan man griber denne opgave an, så man ikke blot undgår at straffe sig selv, men endda benytter sig af at det gamle site har en tilstedeværelse og en værdi, som man med lidt snilde, omhyggelighed og tålmod kan, om ikke overføre direkte, så i hvert tilfælde udnytte.

Forstå søgemaskinerne

Før vi starter med at kikke på det site der skal ændres, så er vi lige nødt til at kikke på søgemaskinerne og dem måde de fleste af dem virker på. Det helt grundlæggende i denne sammenhæng er links, der jo er det der føre søgerobotterne frem til siderne og indholdet. Dette medføre i praksis, at det væsentlige bliver filnavne, biblioteksnavne, biblioteksstruktur og links på siderne og det handler om at bevare det billede søgemaskinen har af sitet så længe at søgemaskinen når at opdage det nye indhold og at dette nye indhold som minimum tager det gamle indholds plads og gerne opnår en bedre placering end det gamle indhold.

Man skal også huske at det har en værdi at have været optaget i søgemaskinen længe, populært kaldet morfar effekten. Dette betyder at man skal overveje om man vil nedlægge et gammelt domæne, ændre et gammelt domæne eller fortsat udnytte dette sammen med det nye. Det er klart at man får mest valuta for pengene ved at beholde og udnytte et gammelt domæne

Hvis du beholder domænenavnet

Vi starter med den sværeste situation, nemlig den hvor du har et site, hvis navn er velkendt og relativt velplaceret i søgemaskinerne og nu vil ændre design, indhold og/eller struktur. Det er denne situation der kan ende med at straffe både gammelt og nyt site hvis du ikke passer på.

Første forudsætning er, at du som minimum har det nye sites struktur klar langt hen af vejen og hvis du ikke har lavet siderne, så i hvert tilfælde ved hvilke sider du vil lave i overskrifter. Denne viden er nødvendig for at kunne styre den glidende overgang til det nye site, uden de slip der potentielt kan straffe dig.

Herefter kikker du på forsiden, idet det er væsentligt at ingen af de links søgemaskinerne kender i forvejen brydes. Alle gamle sider bør kunne nås via links under hele redesignfasen og et godt stykke tid efter så søgerobotterne ikke ender blindt. Det er min anbefaling at alle de links der findes på den gamle forside genfindes på den nye forside og at disse er helt identiske med de gamle links hvad angår URL.  Disse links kan placeres hvor det passer i designet på den nye forside, evt. som midlertidige links (se f.eks. i toppen af denne side). Et alternativ som kan være at foretrække, især hvis der er tale om virkelig gennemgribende ændringer er, at omdøbe den gamle forside, f.eks. til oldindex.htm og så linke fra den nye forside til denne. Metode er efter min opfattelse en lille smule mindre effektiv end den anden, da man indføre yderligere et niveau i linkene som ikke var der før, forstået på den måde, at før kunne botten f.eks. findt en side et klik fra forsiden, nu ligger samme side pludselig 2 klik fra forsiden. Der er dog tale om en detalje.

Når du har ovenstående klar, kan du begynde at uploade dit nye design idet du bør overholde de grundlæggende regler, at søgemaskinen skal kunne genfinde alle sider den kender og at ingen links må ende blindt. Linker du til en side, så skal den være tilstede.

Alle de sider hvor du har bibeholdt filnavnet og placeringen, men skrevet nyt indhold til bør uploades som det første og herefter alle de nye sider. Husk at alle aktive links skal føre til en side, og er siden ikke færdig, så skal linket ikke være aktiveret.

Nu skal tingene så have lov til at tage effekt. Søgemaskinerne skal have lov til at finde det nye indhold og genindexere de gamle sider der har fået nyt indhold. Denne proces kan tage fra 3 til 6 måneder og ventetiden kan føles lang. Hermed dog ikke sagt at du ikke skal lave noget mens du venter, du må blot ikke slette gamle sider endnu.

Der er masser af ting du kan gøre for dels at hjælpe reindexeringsprocessen og dels at hjælpe din placering generelt. I første omgang bør du holde øje med hvad søgemaskinerne finder på dit site og især om de fejler. Dette kan du dels se i din web statistik (hvis denne er detaljeret nok) og så har f.eks. Google et par muligheder du bør udnytte.

Søgningen site:www.ditsite.dk viser dig hvilke sider Google har fundet. En sådan søgning bør du selvfølgelig køre før ændringerne så du kan se hvilke sider google kender og efterfølgende kan du bruge den til at se om dine nye sider er blevet opdaget. Ud for hver link i Google er der mulighed for at se hvad Google har i sin cache. Denne funktion kan du bruge til at se om Google har fundet de sider hvor indholdet er ændret Hvis google viser det gamle design i cachen, så har den ikke indexeret det nye.

Du skal også være opmærksom på at Google ikke bare er en database, den er faktisk mange meget store databaser. Dette betyder at søgeresultaterne godt kan virke ustabile, hvor du f.eks. den ene dag finder nyt design i cachen og næste dag er du tilbage til det gamle design. Dette skylder blot at det nye design ikke er nået ud til alle Googles datacentre endnu. Dette tager normalt en lille måned.

Værktøjet Google Webmaster center er også en rigtig god mulighed. her kan du dels se hvilke links der fejler og du kan også se både interne og eksterne links, leg selv med værktøjet og følg udviklingen over tid. Dette værktøj vil du sikkert ønske at bruge både i forbindelse med redesign, men også i forbindelse med den daglige optimering, hvor det giver rigtig stærke informationer.

Simple søgninger med dine vigtigste søgeord vil også vise dig placeringerne, der jo gerne skulle ændres til det bedre. Igen er det vigtigt at pointerer at det ikke kan betale sig at søge dagligt, det går ændringerne i Google for langsomt til. Gennemfør i stedet en grundig analyse hver 14 dag eller hver måned og husk igen på at de mange datacentre kan give ustabile søgeresultater.

Hvis du har nyt domænenavn.

Denne proces er den letteste, selvom der også her er både faldgrupper og muligheder. Start med at opbygge dit nye site, og gør det ordentligt fra starten, men søgemaskineoptimeringstiltag tænkt ind helt fra bunden. Mens du opbygger dit nye site, kan du annoncerer det nye site på det gamle site ved at linke til det. Du må dog ikke fjerner indhold fra det gamle site. Til at starte med linker du bare til forsiden fra alle de gamle sider, men når du når lidt hen i arbejdet, bør du overveje om du med fornuft og rimelighed kan linke fra relevant indhold på dit gamle site til relevant indholdet i det nye sid. Du bør lave så mange relevante links som det er muligt ned til enkeltsider i dit nye site, fordi det hjælper søgemaskinernes robotter med at finde det dybereliggende indhold hurtigt. Især fra dine mest succesfulde sider i dit gamle site er det vigtigt at linke over i det nye site.

Du skal i denne forbindelse passe særligt på Dublicated content, da det potentielt straffes og i hvert tilfælde intet hjælper. Det er fristende at kopiere indhold fra det gamle site over i det nye der hvor det er relevant, men hvis det overhoved er muligt, bør du omskrive indholdet så det ikke er identisk. Mange gange kan det faktisk være en fordel at kikke på formuleringerne på ny og se om du ikke kan få dine valgte søgeord til at forekomme oftere og med en mere prominent placering i teksten eller gøre indholdet bedre og mere spændende. Se også på muligheden for at strikke dit indhold bedre sammen internt med links på tværs af siderne.

"Nedlæggelse" af det gamle domæne

Hvad enten vi taler om helt at fjerne det gamle domæne eller blot fjerne sider der ikke længere ønskes i sitet, kan dette gøres på forskellige måder der hver i sær har en eller anden konsekvens. Du kan f.eks. vælge at lade det gamle site og de gamle sider eksisterer indtil de ikke længere trækker trafik fra søgemaskinerne og så koldt fjerne dem. Hvis dette ikke er en option, f.eks. fordi de vedbliver med at give trafik, så bør du overveje at udnytte 303.htm redirect i en periode. søgemaskinerne er generelt ikke glade for redirects, men accepterer serverside html redirects.

Oprydning når du nedlægger og ændre.

Ligegyldigt om du ændre eller fjerner, så er det vigtigt at rydde op efter dig. Dette indebære at holde øje med om søgerobotterne fejler på grund af dårlige links eller manglende sider, men du bør også fjerne sider der står alene uden at andre sider linker til dem. Sådanne sider, kaldet forældreløse sider, betragtes som et tegn på uprofessionalisme og straffes potentielt.

Husk også at kontrollerer eksterne links til det gamle siet. Er disse stadigt relevante, kunne der have opstået nye muligheder der kan udnyttes, eller er der ting der bare skal rettes. Behandle andre webmastre som du gerne selv vil behandles. Linker du til noget relevant indhold, vil du selvfølgelig gerne kontaktes hvis dette indhold ændre karakter. Det signalerer styr på tingene og gør at andre har færre indvendinger mod at linke til dit sit.

Læs mere om søgemaskineoptimering her:

Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål, selvhenter

Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde

Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site

Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne