Søgemaskineoptimering
Når du er nødt til
at redesigne.
Redesign, større ændringer eller totalt ny
opbygning af et eksisterende web site, er en af de største
udfordringer overhoved når vi taler om
søgemaskineoptimering. Det er faktisk svære end at starte fra
bunden, for hvis gør du det forkert, så straffer du både dit nye og
dit gamle site, og starter derfor lavere end fra bunden. Denne
artikel forsøger at give nogle råd og vejledninger til hvordan man
griber denne opgave an, så man ikke blot undgår at straffe sig selv,
men endda benytter sig af at det gamle site har en tilstedeværelse
og en værdi, som man med lidt snilde, omhyggelighed og tålmod kan,
om ikke overføre direkte, så i hvert tilfælde udnytte.
Forstå søgemaskinerne
Før vi starter med at kikke på det site der skal
ændres, så er vi lige nødt til at kikke på
søgemaskinerne og dem måde de fleste af dem virker på. Det helt
grundlæggende i denne sammenhæng er links, der jo er det der føre
søgerobotterne frem til siderne og indholdet. Dette medføre i
praksis, at det væsentlige bliver filnavne, biblioteksnavne,
biblioteksstruktur og links på siderne og det handler om at bevare
det billede søgemaskinen har af sitet så længe at søgemaskinen når
at opdage det nye indhold og at dette nye indhold som minimum tager
det gamle indholds plads og gerne opnår en bedre placering end det
gamle indhold.
Man skal også huske at det har en værdi at have
været optaget i søgemaskinen længe, populært kaldet morfar effekten.
Dette betyder at man skal overveje om man vil nedlægge et gammelt
domæne, ændre et gammelt domæne eller fortsat udnytte dette sammen
med det nye. Det er klart at man får mest valuta for pengene ved at
beholde og udnytte et gammelt domæne
Hvis du beholder domænenavnet
Vi starter med den sværeste situation, nemlig den
hvor du har et site, hvis navn er velkendt og relativt velplaceret i
søgemaskinerne og nu vil ændre design, indhold og/eller struktur.
Det er denne situation der kan ende med at straffe både gammelt og
nyt site hvis du ikke passer på.
Første forudsætning er, at du som minimum har det nye sites struktur
klar langt hen af vejen og hvis du ikke har lavet siderne, så i
hvert tilfælde ved hvilke sider du vil lave i overskrifter. Denne
viden er nødvendig for at kunne styre den glidende overgang til det
nye site, uden de slip der potentielt kan straffe dig.
Herefter kikker du på forsiden, idet det er væsentligt at ingen af
de links søgemaskinerne kender i forvejen brydes. Alle gamle sider
bør kunne nås via links under hele redesignfasen og et godt stykke
tid efter så søgerobotterne ikke ender blindt. Det er min anbefaling
at alle de links der findes på den gamle forside genfindes på den
nye forside og at disse er helt identiske med de gamle links hvad
angår URL. Disse links kan placeres hvor det passer i designet
på den nye forside, evt. som midlertidige links (se f.eks. i toppen
af denne side). Et alternativ som kan være at foretrække, især hvis
der er tale om virkelig gennemgribende ændringer er, at omdøbe den
gamle forside, f.eks. til oldindex.htm og så linke fra den nye
forside til denne. Metode er efter min opfattelse en lille smule
mindre effektiv end den anden, da man indføre yderligere et niveau i
linkene som ikke var der før, forstået på den måde, at før kunne
botten f.eks. findt en side et klik fra forsiden, nu ligger samme
side pludselig 2 klik fra forsiden. Der er dog tale om en detalje.
Når du har ovenstående klar, kan du begynde at uploade dit nye
design idet du bør overholde de grundlæggende regler, at
søgemaskinen skal kunne genfinde alle sider den kender og at ingen
links må ende blindt. Linker du til en side, så skal den være
tilstede.
Alle de sider hvor du har bibeholdt filnavnet og
placeringen, men skrevet nyt indhold til bør uploades som det første
og herefter alle de nye sider. Husk at alle aktive links skal føre
til en side, og er siden ikke færdig, så skal linket ikke være
aktiveret.
Nu skal tingene så have lov til at tage effekt. Søgemaskinerne skal
have lov til at finde det nye indhold og genindexere de gamle sider
der har fået nyt indhold. Denne proces kan tage fra 3 til 6 måneder
og ventetiden kan føles lang. Hermed dog ikke sagt at du ikke skal
lave noget mens du venter, du må blot ikke slette gamle sider endnu.
Der er masser af ting du kan gøre for dels at hjælpe
reindexeringsprocessen og dels at hjælpe din placering generelt. I
første omgang bør du holde øje med hvad søgemaskinerne finder på dit
site og især om de fejler. Dette kan du dels se i din web statistik
(hvis denne er detaljeret nok) og så har f.eks. Google et par
muligheder du bør udnytte.
Søgningen site:www.ditsite.dk viser dig hvilke
sider Google har fundet. En sådan søgning bør du selvfølgelig køre
før ændringerne så du kan se hvilke sider google kender og
efterfølgende kan du bruge den til at se om dine nye sider er blevet
opdaget. Ud for hver link i Google er der mulighed for at se hvad
Google har i sin cache. Denne funktion kan du bruge til at se om
Google har fundet de sider hvor indholdet er ændret Hvis google
viser det gamle design i cachen, så har den ikke indexeret det nye.
Du skal også være opmærksom på at Google ikke bare
er en database, den er faktisk mange meget store databaser. Dette
betyder at søgeresultaterne godt kan virke ustabile, hvor du f.eks.
den ene dag finder nyt design i cachen og næste dag er du tilbage
til det gamle design. Dette skylder blot at det nye design ikke er
nået ud til alle
Googles datacentre endnu. Dette tager normalt en lille måned.
Værktøjet
Google Webmaster center er også en rigtig god mulighed. her kan
du dels se hvilke links der fejler og du kan også se både interne og
eksterne links, leg selv med værktøjet og følg udviklingen over tid.
Dette værktøj vil du sikkert ønske at bruge både i forbindelse med
redesign, men også i forbindelse med den daglige optimering, hvor
det giver rigtig stærke informationer.
Simple søgninger med dine vigtigste søgeord vil
også vise dig placeringerne, der jo gerne skulle ændres til det
bedre. Igen er det vigtigt at pointerer at det ikke kan betale sig
at søge dagligt, det går ændringerne i Google for langsomt til.
Gennemfør i stedet en grundig analyse hver 14 dag eller hver måned
og husk igen på at de mange datacentre kan give ustabile
søgeresultater.
Hvis du har nyt domænenavn.
Denne proces er den letteste, selvom der også her
er både faldgrupper og muligheder. Start med at opbygge dit nye site,
og gør det ordentligt fra starten, men søgemaskineoptimeringstiltag
tænkt ind helt fra bunden. Mens du opbygger dit nye site, kan du
annoncerer det nye site på det gamle site ved at linke til det. Du
må dog ikke fjerner indhold fra det gamle site. Til at starte med
linker du bare til forsiden fra alle de gamle sider, men når du når
lidt hen i arbejdet, bør du overveje om du med fornuft og rimelighed
kan linke fra relevant indhold på dit gamle site til relevant
indholdet i det nye sid. Du bør lave så mange relevante links som
det er muligt ned til enkeltsider i dit nye site, fordi det hjælper
søgemaskinernes robotter med at finde det dybereliggende indhold
hurtigt. Især fra dine mest succesfulde sider i dit gamle site er
det vigtigt at linke over i det nye site.
Du skal i denne forbindelse passe særligt på
Dublicated content, da
det potentielt straffes og i hvert tilfælde intet hjælper. Det er
fristende at kopiere indhold fra det gamle site over i det nye der
hvor det er relevant, men hvis det overhoved er muligt, bør du
omskrive indholdet så det ikke er identisk. Mange gange kan det
faktisk være en fordel at kikke på formuleringerne på ny og se om du
ikke kan få dine valgte søgeord til at forekomme oftere og med en
mere prominent placering i teksten eller gøre indholdet bedre og
mere spændende. Se også på muligheden for at strikke dit indhold
bedre sammen internt med links på tværs af siderne.
"Nedlæggelse" af det gamle domæne
Hvad enten vi taler om helt at fjerne det gamle
domæne eller blot fjerne sider der ikke længere ønskes i sitet, kan
dette gøres på forskellige måder der hver i sær har en eller anden
konsekvens. Du kan f.eks. vælge at lade det gamle site og de gamle
sider eksisterer indtil de ikke længere trækker trafik fra
søgemaskinerne og så koldt fjerne dem. Hvis dette ikke er en option,
f.eks. fordi de vedbliver med at give trafik, så bør du overveje at
udnytte 303.htm redirect i en periode. søgemaskinerne er generelt
ikke glade for redirects, men accepterer serverside html redirects.
Oprydning når du nedlægger og
ændre.
Ligegyldigt om du ændre eller fjerner, så er det
vigtigt at rydde op efter dig. Dette indebære at holde øje med om
søgerobotterne fejler på grund af dårlige links eller manglende
sider, men du bør også fjerne sider der står alene uden at andre
sider linker til dem. Sådanne sider, kaldet forældreløse sider,
betragtes som et tegn på uprofessionalisme og straffes potentielt.
Husk også at kontrollerer eksterne links til det
gamle siet. Er disse stadigt relevante, kunne der have opstået nye
muligheder der kan udnyttes, eller er der ting der bare skal rettes.
Behandle andre webmastre som du gerne selv vil behandles. Linker du
til noget relevant indhold, vil du selvfølgelig gerne kontaktes hvis
dette indhold ændre karakter. Det signalerer styr på tingene og gør
at andre har færre indvendinger mod at linke til dit sit.
Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|
|