Forside   Profil    google    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Google Datacentre

 

De fleste betragter Google som en relativt enkelt hjemmeside hvor man foretager søgninger fra. De ved godt at der er mere end en side på Googles server, f.eks. hjælpe sider og søgesider på de forskellige sprog, men ellers ser det faktisk ud til at være det.

I virkeligheden er det en kæmpe kvalitetsstempel til Googles designteam og oprindelige ide, at der kan placeres noget så enkelt foran noget så avanceret og komplekst som Google faktisk er bagved.

Oprindelsen.

Man skal huske at Google oprindeligt var et universitets projekt fra Standford Universitetet lavet af Larry Page og Sergey Brin. Hele projektets grundlæggende forudsætning var at lave et server miljø bestående af almindelige billige computere i stedet for dyre servere og så lave miljøet således at enkelt maskiner kunne falde ud, eller tages ud, uden at det havde mærkbar indflydelse hele systemet. Disse mange almindelige computere der udgjorde servermiljøet skulle så kunne håndterer enorme mængder af data og leverer søgeresultaterne hurtigt.

Den første tid.

De første mange år viste søgemaskineoptimerings folk godt at godt at Google i virkeligheden bestod af flere indexer og at man, hvis man viste hvordan, kunne søge i disse forskellige indexer. Et index kan for nemheds skyld betragtes som en database som man søger i og den betragtning er man nærmest nødt til at nøjes med, da kun googles egne folk i virkeligheden ved hvordan det hele er strikket sammen.

De første mange år søgte almindelige mennesker i www.google.com (eller dk hvis man var dansk). De fleste i SEO viste så, at der også fandtes en www1.google..com, en www2.google.com og en www3.google.com og der har sikkert været flere af samme slags, som ikke var almindeligt kendte.

Når så Google havde kravlet rundt på nettet længe nok og ønskede at opdaterer deres index, så kunne man følge med i ændringerne mellem de forskellige indexer, hvor de nye resultater syntes at danse rundt mellem dem. Dette blev kaldt the google dance og den blev gennemført med jævne mellemrum, den sidste tid godt en gang om måneden og det blev altid annonceret og fuldt med spænding og nidkærhed i forummet www.webmasterworld.com (prøv at søge i google med site:www.webmasterworld.com "the google dance" så skal du bare se. Normalt varede ustablilteten ikke længere end en uges tid så var alle de forskellige indexer ens indtil den næste opdate. En gang imellem, vil i snit en gang om året, gennemførte google så større ændringer af deres algoritme og indexer og så kunne ustabiliteten godt vare længere med fejl og folk der var røget helt ud af indexet.

Big Daddy

I dag består Google af et stort antal datacentre der kan findes på forskellige IP adresser og de algoritmer der høre til disse mange datacentre kaldes under et for Big Daddy (hvorfor har jeg ikke fundet ud af endnu, men det indføjes når jeg finder det).

Datacentrene bruges tilsyneladende lidt anderledes end googles gamle indexer. Det kan bedst illustreres således. Hvis du f.eks. foretager en søgning med et søgeord på din arbejdsplads, og så foretager den samme søgning når du kommer hjem, så kan du sagtens være ude for at de to resultatsider er forskellige. Du kan oven i købet være ude for at to mennesker, der sidder i samme net, med forskellige computere og søger samtidig med samme søgeord, får præsenteret forskellige resultater. Dette er fordi Google tilsyneladende fordeler søgebyrden over flere datacentre. Mønstret med at f.eks. arbejdscomputeren og hjemme computeren viser forskellige resultater for samme søgning kan sagtens holde sig i flere dage.

Når man undersøger tingene i de forskellige datacentre, så kunne det se ud som om at google også opdaterer disse datacentre hen over tid. Hvis du f.eks. tilføjer et antal sider til dit web site og venter til googlebot har været forbi, så vil disse ændringer først vise sig i et relativt lille antal datacentre. Efterhånden som googlebot kikker forbi flere gange, vil antallet af datacentre der har disse nye sider stige langsomt, og efter nogle måneder vil alle datacentrene være ens igen hvis du ikke i mellemtiden har tilføjet nye ting.

Hvad kan man så bruge Google Datacentre til.

Det kommer helt an på hvem du er, hvis du er en almindelig webmaster, der driver og udvikler dit web site, så har du meget begrændset brug for viden om googles datacentre og er meget bedre tjent med at arbejde med indhold struktur og eksterne links til dit site. Hvis du er den tålmodige type, kan du sagtens vente de 2 til 3 måneder det ofte tager før dine ændringer er i fuld effekt i google.

Google datacentre kan faktisk kun bruges til at pleje din nysgerrighed og se hvor ændringerne bære hen af. Arbejder du med SEO på en lidt mere seriøst og undersøgende plan, så vil google datacentre kunne vise dig hvad er er på vej, før den fuld effekt er nået og dermed hurtigere give dig et praj om at det du har gang i virker eller det modsatte.

 

Læs mere om google her:

The Google Quality Score Algorithem
The Google Business Model
Google Webmasters tools
Google Stability index Number
Outsource til google, det er helt gratis

Tjen penge med Google Adsense
Google Analytics
Google Sitemap
Google Datacentre

 

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT Sikkerhed
Hacking

Google
SEO - Blackhat Teckniques


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
- Søgemaskine
  markedsføring

-
IT sikkerhed
- SEO
- Hacking
-Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Google Datacentre Google Datacentre Google Datacentre Google Datacentre Google Datacentre