Forside   Profil    IT sikkerhed    Søgemaskineoptimering    Reference    Ressourcer

 

Midlertidige links: Ekspertise og vidensbank

Søgemaskineoptimering

Før vi begynder

 

Søgemaskineoptimering ligner på mange områder helt almindelig markedsføring. For at søgemaskineoptimering skal have nogen form for mening, er der nogle ting der skal være i orden før vi for alvor begynder optimeringen.

Hvor det med almindelig markedsføring er væsentligt, at der er en butik klar til at tage imod de nye kunder, at der er nogle folk klar til at tage telefonerne når de nye kunder ringer og at der er nogle vare på hylderne så forretninger faktisk kan leverer når kunderne forespørger, så skal websitet også være klar til at bære søgemaskineoptimeringen, når vi for alvor starter, ellers kan den søgemaskineoptimering vi foretager faktisk ende med at skade os i den virkelige verden.

Indhold.

Indhold er en meget væsentlig faktisk, både nor vi taler søgemaskineoptimering og i almindelighed. Content is king, uden indhold går det ikke og du kan ikke få for meget indhold. Og du bør sørge for at der er et vist minimum af indhold skrevet og lagt op på dit web site, før du tager fat på de mere søgemaskinespecifikke ting.

Det er klart at det er bedst at skrive indhold til et website, med søgemaskineoptimering i baghoved, men det er her vigtigt at forstå væsentligheden af fokus. Dit indhold skal være skrevet primært for dine brugere og gerne samtidig kunne anvendes til søgemaskineoptimering, men søgemaskineoptimering må aldrig blive det primære. Gør du det vil du nok opleve gode placeringer i søgemaskinerne, men kundernes besøg bliver korte og besøgene ender aldrig med salg. Hvis du skriver det første indhold med de væsentligste søgeord for øje, så er du godt i gang.

Linkstruktur.

Søgemaskineoptimering handler meget om links, faktisk mere end mange tror. Det er linkene der leder både søgemaskine robotter og brugere rundt i sitet, det er linkene der fordeler f.eks. pagerank og det er linkene der giver store dele af sitets tema.

Når du skriver indhold, så skal du være opmærksom på mulighederne for at krydslinke dine sider sammen når jeg f.eks. i denne artikel nævner webpromotion eller søgemaskinepositionering, så der det naturligt at jeg linker til de artikler jeg har skrevet om disse emner. Du skal også tænke i eksterne links der kan forstærke det tematiske indtryk af din artikel og linke ud til de væsentlige websites på området, så søgemaskinerne ikke er i tvivl, i denne artikel kunne jeg f.eks. linke til google, webmasterworld og min egen personlige blog om webpromotion.

Du bør også kikke på om den linkstruktur du har hjælper dine brugere med at navigerer rundt i sitet. Dette kan du gøre med din webstatestik og bruger du f.eks. Google Analytics, så findes der en funktion der hedder Funnle Virtulazition der fortæller noget om hvilke linkmæssige flaskehalse du har. 

Brugervenlighed.

Brugervenlighed er helt åbenbart en væsentlig faktor i firhold til brugerne, men også mange søgemaskiner kikker på brugervenlighed som en faktor i deres bedømmelse og rangering af sites. Brugervenlighed handler selvfølgelig en del om linkstruktur og udformning, men også hjælpetekster, alt tags og title attributter og så er vi ovre i søgemaskineoptimering igen. Der er også andre elementer der høre med under emnet, f.eks. sitemaps, der kan laves så de både kan bruges af brugerne til at navigerer i sitet, men også kan hjælpe søgemaskiner med at finde alle sitets sider. Især hvis der er tale om et dynamisk site, hvor linkene er  udformet dynamisk med forskellige specialtegn og ID’er vil et sitemap kunne hjælpe. Google har deres helt eget Google sitemap som du bør kikke på.

Diverse elementer.

Der findes diverse andre elementer som søgemaskinerne og især søgeindekser kikker efter når de indexerer dit site. Dette er f.eks.:

Robots.txt er der første mange søgerobotter spørger efter og det betragtes som uprofessionelt ikke at have en sådan. Der skal stå lidt i den, men den behøver ikke at være avanceret. Google Webmasters tool indeholder værktøjer der kan hjælpe både med at teste og udforme robots.txt og der findes også andre værktøjer til validering af robots.txt

Privacy policy er efterhånden også blevet et væsentligt element i søgemaskineoptimering. F.eks. Google Quality Score algorithm siges at bruge tilstedeværelsen af en privacy policy som et af de elementer den regner med i positiv retning. Der er også flere indexer der kikker efter bl.a. en privacy polity når de skal beslutte om de skal optage et site eller ej.

Kontakt oplysninger bør altid være til stede, gerne med både en adresse, email og telefonnummer, så både søgemaskinerne og brugerne kan se hvem der er bagved sitet. Kontakt oplysninger nævnes igen i forbindelse med Google Quality socre algoritme og også indexer siges at kikke efter dette.

Læs mere om søgemaskineoptimering her:

Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål, selvhenter

Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde

Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site

Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema

Læs også disse serier

Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed

Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
 


Kontakt Os

Bufferzone.DK
C.F:Richsvej 90
2000 Frederiksberg
Denmark

e-mail
info@bufferzone.dk



Zones

- GraficZone
- ScriptZone
- LinkZone
- BannerZone











FocusZones

- webpromotion
-
søgemaskineoptimering
-
søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
- IT sikkerhed

- SEO
- Hacking
- Google

Copyright 2006 BufferZone.dk. All Rights Reserved.
Legal Stuff, BufferZone dedication, Testimonials, Privacy Policy.



 
Søgemaskineoptimering før du begynder Søgemaskineoptimering før du begynder Søgemaskineoptimering før du begynder Søgemaskineoptimering før du begynder Søgemaskineoptimering før du begynder