Søgemaskineoptimering
Før vi begynder
Søgemaskineoptimering ligner på mange områder helt
almindelig markedsføring. For at søgemaskineoptimering skal have
nogen form for mening, er der nogle ting der skal være i orden før
vi for alvor begynder optimeringen.
Hvor det med almindelig markedsføring er
væsentligt, at der er en butik klar til at tage imod de nye kunder,
at der er nogle folk klar til at tage telefonerne når de nye kunder
ringer og at der er nogle vare på hylderne så forretninger faktisk
kan leverer når kunderne forespørger, så skal websitet også være
klar til at bære søgemaskineoptimeringen, når vi for alvor starter,
ellers kan den søgemaskineoptimering vi foretager faktisk ende med
at skade os i den virkelige verden.
Indhold.
Indhold er en meget væsentlig faktisk, både nor vi
taler søgemaskineoptimering og i almindelighed. Content is king,
uden indhold går det ikke og du kan ikke få for meget indhold. Og du
bør sørge for at der er et vist minimum af indhold skrevet og lagt
op på dit web site, før du tager fat på de mere
søgemaskinespecifikke ting.
Det er klart at det er bedst at skrive indhold til
et website, med søgemaskineoptimering i baghoved, men det er her
vigtigt at forstå væsentligheden af fokus. Dit indhold skal være
skrevet primært for dine brugere og gerne samtidig kunne anvendes
til søgemaskineoptimering, men søgemaskineoptimering må aldrig blive
det primære. Gør du det vil du nok opleve gode placeringer i
søgemaskinerne, men kundernes besøg bliver korte og besøgene ender
aldrig med salg. Hvis du skriver det første indhold med de
væsentligste søgeord for øje, så er du godt i gang.
Linkstruktur.
Søgemaskineoptimering handler meget om
links,
faktisk mere end mange tror. Det er linkene der leder både
søgemaskine robotter og brugere rundt i sitet, det er linkene der
fordeler f.eks. pagerank og det er linkene der giver store dele af
sitets tema.
Når du skriver indhold, så skal du være opmærksom
på mulighederne for at krydslinke dine sider sammen når jeg f.eks. i
denne artikel nævner webpromotion eller søgemaskinepositionering, så
der det naturligt at jeg linker til de artikler jeg har skrevet om
disse emner. Du skal også tænke i eksterne links der kan forstærke
det tematiske indtryk af din artikel og linke ud til de væsentlige
websites på området, så søgemaskinerne ikke er i tvivl, i denne
artikel kunne jeg f.eks. linke til google,
webmasterworld og min egen
personlige
blog om webpromotion.
Du bør også kikke på om den linkstruktur du har
hjælper dine brugere med at navigerer rundt i sitet. Dette kan du
gøre med din webstatestik og bruger du f.eks.
Google Analytics, så
findes der en funktion der hedder Funnle Virtulazition der fortæller
noget om hvilke linkmæssige flaskehalse du har.
Brugervenlighed.
Brugervenlighed er helt åbenbart en væsentlig
faktor i firhold til brugerne, men også mange søgemaskiner kikker på
brugervenlighed som en faktor i deres bedømmelse og rangering af
sites. Brugervenlighed handler selvfølgelig en del om linkstruktur
og udformning, men også hjælpetekster, alt tags og title attributter
og så er vi ovre i søgemaskineoptimering igen. Der er også andre
elementer der høre med under emnet, f.eks. sitemaps, der kan laves
så de både kan bruges af brugerne til at navigerer i sitet, men også
kan hjælpe søgemaskiner med at finde alle sitets sider. Især hvis
der er tale om et dynamisk site, hvor linkene er udformet dynamisk
med forskellige specialtegn og ID’er vil et sitemap kunne hjælpe.
Google har deres helt eget
Google sitemap som du bør kikke på.
Diverse elementer.
Der findes diverse andre elementer som
søgemaskinerne og især søgeindekser kikker efter når de indexerer
dit site. Dette er f.eks.:
Robots.txt er der første mange søgerobotter
spørger efter og det betragtes som uprofessionelt ikke at have en
sådan. Der skal stå lidt i den, men den behøver ikke at være
avanceret. Google Webmasters tool indeholder værktøjer der kan
hjælpe både med at teste og udforme robots.txt og der findes også
andre værktøjer til validering af robots.txt
Privacy policy er efterhånden også blevet et
væsentligt element i søgemaskineoptimering. F.eks.
Google Quality
Score algorithm siges at bruge tilstedeværelsen af en privacy policy
som et af de elementer den regner med i positiv retning. Der er også
flere indexer der kikker efter bl.a. en privacy polity når de skal
beslutte om de skal optage et site eller ej.
Kontakt oplysninger bør altid være til stede,
gerne med både en adresse, email og telefonnummer, så både
søgemaskinerne og brugerne kan se hvem der er bagved sitet. Kontakt
oplysninger nævnes igen i forbindelse med Google Quality socre
algoritme og også indexer siges at kikke efter dette. Læs mere om søgemaskineoptimering
her:
Søgemaskineoptimering - Før vi begynder
Søgemaskineoptimering - Sådan finder du de vigtige
søgeord
Søgemaskineoptimering - Optimering af en side til
et ord.
Søgemaskineoptimering - De vigtige links
Søgemaskineoptimering - Selvmord, selvmål,
selvhenter
Søgemaskineoptimering - Skriv indhold til søgemaskinerne
Søgemaskineoptimering - Tilmelding til søgemaskiner.
Søgemaskineoptimering - På en ny måde
Søgemaskineoptimering - Forudsætninger for succes
Søgemaskineoptimering - Når du er nødt til at redesigne dit site
Søgemaskineoptimering - Frequently Asked Questions
Søgemaskineoptimering - via tema
Læs også disse serier
Søgemaskineoptimering
Søgemaskinepositionering
Søgemaskinemarkedsføring
Webpromotion
IT sikkerhed
Hacking
Google
SEO - Blackhat Teckniques
|